زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

در حال حاضر، هنوز واکسن مجاز و یا تأیید‌شده‌ای برای جلوگیری از بیماری کووید-19 وجود ندارد. تا قبل از پایان سال 2020 یک یا چند واکسن کووید-19 با عرضهٔ محدود در دسترس خواهد بود (در ایالات متحده)، که اطلاعات دقیق دربارهٔ این واکسن‌ها حیاتی است. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که ذهن خوانندگان را درگیر می‌کند این است که در صورتی که قبلا به کرونا مبتلا شده باشم آیا نیاز است واکسن بزنم؟ یا اینکه آیا واکسن‌ کرونا باعث ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود؟ و یا آیا واکسن کرونا می‌تواند به پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ کمک کند؟ برای پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.

 

آیا واکسن‌ کرونا باعث ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود؟

هیچ‌یک از واکسن‌های کووید-19 که در حال حاضر در ایالات متحده در حال تولیداند، از ویروس زنده که باعث ایجاد کووید-19 می‌شود، استفاده نمی‌کنند. چندین نوع مختلف واکسن در حال تولید است. با این حال، هدف هر یک از آن‌ها آموزش سیستم ایمنی بدن است که چگونه ویروس عامل کووید-19 را شناسایی نموده و با آن مبارزه نماید. گاهی واکسن زدن ممکن است علائمی مانند تب ایجاد نماید. بروز این علائم بعد از تزریق واکسن طبیعی است و نشانه‌ٔ این است که در بدن مصونیت ایجاد شده است.

بعد از واکسیناسیون، به طور معمول چند هفته طول می‌کشد تا بدن ایمنی ایجاد کند. این بدان معنا است که ممکن است شخصی دقیقاً قبل یا بعد از تزریق واکسن به ویروسی که باعث کووید-19 می‌شود، آلوده شده و بیمار شود. بیمار شدن به این دلیل است که واکسن زمان کافی برای ایجاد محافظت نداشته است.

 

آیا واکسن کرونا باعث مثبت شدن نتایج آزمایش‌های کووید ۱۹ می‌شود؟

واکسن‌هایی که هم‌اکنون در حال آزمایش‌های بالینی هستند، باعث نمی‌شود که نتیجهٔ آزمایش‌های ویروسی که برای بررسی وجود عفونت احتمالی انجام می‌شود، مثبت شود.

اگر بدن شما پاسخ ایمنی را که هدف واکسیناسیون است، ایجاد نمود، این احتمال وجود دارد که در برخی از آزمایش‌های آنتی‌بادی، نتیجه مثبت شود. آزمایش‌های آنتی‌بادی نشان می‌دهد که شما قبلاً عفونت داشته‌اید و ممکن است تا حدی در برابر ویروس محافظت شده و ایمن باشید. متخصصان در حال حاضر در حال بررسی چگونگی تأثیر واکسیناسیون کووید-19 بر نتایج آزمایش آنتی‌بادی هستند.

 

در صورتی که قبلا به کرونا مبتلا شده باشم آیا نیاز است واکسن بزنم؟ 

ممکن است واکسیناسیون برای افرادی هم که قبلاً به کووید-19 مبتلا شده‌اند، مفید باشد.

با توجه به خطرات جدی سلامتی مرتبط با کووید-19 و احتمال ابتلای مجدد، ممکن است حتی به افرادی که قبلاً مبتلا به کووید شده‌اند نیز توصیه شود که واکسن کووید-19 را دریافت نمایند.

در حال حاضر متخصصان نمی‌دانند فرد تا چه‌مدت پس از بهبودی از کووید-19 در برابر بیماری مصونیت دارد. مصونیتی که شخص پس از ابتلا به کووید-19 به‌دست می‌آورد، مصونیت طبیعی نامیده شده و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از شواهد اولیه نشان می‌دهد که ایمنی طبیعی ممکن است خیلی طولانی نباشد.

تا زمانی‌که واکسن در اختیار نباشد و اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی عملکرد آن نداشته باشیم، نمی‌دانیم مصونیتِ ایجادشده به واسطهٔ واکسن تا چه‌مدت ادامه خواهد داشت.

مصونیت طبیعی و ایمنی ناشی از واکسن، جنبه‌های مهمی از کووید-19 است که کارشناسان سعی می‌کنند در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا با در دسترس قرار دادن شواهد جدید، مردم را مطلع می‌سازد.

 

آیا واکسن کرونا می‌تواند به پیشگیری از بیماری کووید 19 کمک کند؟

در حالی‌که بسیاری از افراد مبتلا به کووید-19 فقط یک بیماری خفیف دارند، افراد دیگر ممکن است به نوع شدید این بیماری مبتلا شده و حتی ممکن است جان خود را از دست دهند. هیچ راهی برای دانستن اینکه کووید-19 چگونه بر شما اثر می‌گذارد، وجود ندارد، حتی اگر در معرض خطر ابتلا به عوارض شدید نباشید. اگر آلوده به این ویروس و بیمار باشید، ممکن است بیماری را به دوستان، خانواده و اطرافیان منتقل کنید. واکسیناسیون کووید-19 با ایجاد پاسخ آنتی‌بادی بدون نیاز به بیماری، به شما کمک می‌کند.

 

آیا دریافت واکسن mRNA، دی‌اِن‌اِی (DNA) شما را تغییر می‌دهد؟

mRNA (آر اِن اِی پیام‌رسان) مخفف پیام‌رسان ریبونوکئیک اسید است و می‌توان آن را به عنوان دستورالعمل‌هایی برای ساخت پروتئین یا حتی قطعه‌ای از پروتئین توصیف کرد. mRNA قادر به تغییر یا اصلاح ترکیب ژنتیکی (DNA) فرد نیست. mRNA حاصل از واکسن کووید-19 هرگز وارد هستهٔ سلول، جایی‌که DNA در آن نگهداری می‌شود، نمی‌شود. این بدان معنی است که mRNA به هیچ وجه بر DNA تأثیر نمی‌گذارد و با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. در عوض، واکسن‌های کووید-19 که از mRNA استفاده می‌کنند، با دفاع طبیعی بدن کار می‌کنند تا در برابر بیماری، ایمنی و مصونیت ایجاد کنند.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟