زمان مطالعه: 3 دقیقه

سنگ‌های کلیه و سیستم ادراری یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که تقریباً 20 درصد افراد در طول عمر خود با آن مواجه می‌شوند. با توجه به گرم شدن هوا سؤالی که در ذهن افراد شکل می‌گیرد این است که آیا بروز سنگ کلیه در تابستان بیشتر می‌شود؟

در برنامه اینستا‌کلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب به‌صورت زنده برگزار می‌شود با ‌حضور آقای دکتر محمدجواد سلیمانی آشتیانی، فوق تخصص اورولوژی و رئیس بیمارستان محب مهر، این سؤال مطرح شد که آیا فصل گرما در تشکیل سنگ مؤثر است؟ چرا؟ پاسخ آقای دکتر سلیمانی را در این ویدیو می‌‌توانید ببینید.

 

آیا بروز سنگ کلیه در تابستان بیشتر می‌شود؟

سنگ‌های کلیه

سنگ کلیه (نفرولیتیازیس یا لیتیاز کلیوی) رسوب‌های سخت ایجادشده توسط مواد معدنی و نمک‌ها است که در کلیه‌ٔ شما ایجاد می‌شود. درمان سنگ کلیه بسته به نوع سنگ و علت آن متغیر است. بیشتر سنگ‌های کلیه نیازمند درمان تهاجمی نیستند.

سنگ کلیه علت‌های متعددی دارد و می‌تواند هر بخشی از مجرای ادراری شما – از کلیه‌ها تا مثانه – را درگیر کند. غالباً سنگ‌ها وقتی تشکیل می‌شوند که ادرار غلیظ می‌شود و به مواد معدنی این امکان را می‌دهد که بلور تشکیل دهند و به هم بچسبند.

 

آیا فصل گرما در تشکیل سنگ مؤثر است؟ چرا؟

در  برنامهٔ زنده اینستا کلینیک این سؤال مطرح شد که ” آیا فصل گرما در تشکیل سنگ مؤثر است؟ چرا؟ ”

پاسخ آقای دکتر محمد‌جواد سلیمانی به این سؤال را ببینید:

” حتماً. اصلاً یکی از فاکتور‌های بیرونی که در سنگ‌سازی دخالت دارد، مسئلهٔ هوا است، آب و هوا و میزان دما است.

اصولاً سنگ‌ها در فصل گرما هم بیشتر تشکیل می‌شوند، هم علائم آن بیشتر بروز پیدا می‌کند. به دلیل اینکه معمولاً وقتی ‌که یک مقداری مایع بدن کم می‌شود، به دنبال آن که مایعات مصرف می‌شود، آن جریان ادراری که برقرار می‌شود، سنگ‌هایی را که در سیستم ادراری تشکیل شده از قبل و وجود داشته را حرکت داده و آن علائم حاد سنگ کلیوی را که اصطلاحاً رنال کولیک گفته می‌شود را ایجاد می‌کند.

صددرصد مسئلهٔ دما دخالت دارد. ببینید، بعضی از مشاغل بیشتر سنگ می‌گیرند: کسانی ‌که در کارخانهٔ ذوب فلزات کار می‌کنند، در کارخانهٔ شیشه گری کار می‌کنند، کسانی ‌که در شغل نانوایی هستند که پخت نان می‌کنند، این‌ها به دلیل دمای بیشتر، تولید ادرار‌شان کم است، به دلیل اینکه بیشتر میزان مایع بدن را از راه تنفس و تعریق از دست می‌دهند. طبیعتاً این‌ها بیشتر سنگ می‌گیرند و این مسئلهٔ دما و گرما کاملاً در سنگسازی دخالت دارد.

حتی مناطق گرمسیری، جاهایی‌ که دمای بالا به طور معمول بیشتر از نقاط دیگر است، ابتلا به سنگ بیشتر است.

توصیه برای افراد دارای سابقه سنگ کلیه در تابستان

حتماً مایعات بیشتر استفاده نمایند. یعنی در یک انسان به طور نرمال اگر بخواهیم پدیدهٔ سنگسازی را پیشگیری نماییم، حداقل می‌بایست 8 لیوان آب استفاده نماید و من توصیه می‌کنم که کسی که می‌خواهد متوجه شود که مایعات به اندازه کافی استفاده کرده است، از رنگ ادرار می‌تواند متوجه شود.

رنگ ادرار اگر زرد کمرنگ و به طرف سفید باشد، حتماً این رقیق است و سنگ تولید نمی‌کند. اگر کسی فکر کند که مایعات زیاد می‌خورد، (بعضی بیماران اینطور هستند) می‌گویند ما مایعات به اندازه کافی می‌خوریم. ولی وقتی از آن‌ها سؤال می‌کنیم و یا غلظت ادرار‌شان را در آزمایش ادرار می‌بینیم، می‌بینم کاملاً غیر از آن چیزی است که فکر می‌کنند و ادرار غلیظ منجر به سنگسازی می‌شود. ادرار رقیق مانع از سنگسازی می‌شود، و مهم‌ترین راه و اولین راه پیشگیری، استفاده از مایعات بیشتر است. “

مقالات مشابه

چگونه ترک پوستی را درمان کنیم؟

چگونه ترک پوستی را درمان کنیم؟

یکی از علل شایع زوال عقل

یکی از علل شایع زوال عقل

برنامه‌ای برای انجام حرکات کششی آسان

برنامه‌ای برای انجام حرکات کششی آسان