زمان مطالعه: 3 دقیقه

فواید ویتامین دی برای سلامتی شامل چه مواردی است؟ اثرات ویتامین دی بر قلب چگونه است؟ آیا تاثیری در مقابله با آنفولانزا یا کرونا دارد؟ برای توضیح این موارد با ما همراه باشید:

 

ویتامین دی و افسردگی

کارشناسان مطمئن نیستند که فقدان ویتامین دی منجر به افسردگی می‌شود یا برعکس است. اما مطالعات نشان می‌دهد که میان این دو رابطه وجود دارد. تحقیقات در حال انجام است تا نشان دهد آیا افزایش سطح ویتامین دی می‌تواند به بهبود علائم کمک کند و روحیهٔ فرد را تقویت نماید.

 

مبارزه با آنفلوآنزا

دانشمندان هنوز در حال بررسی‌اند تا ببینند دقیقاً ویتامین دی تا چه اندازه می‌تواند آنفلوآنزا را درمان کند یا حتی مانع از ابتلا به این ویروس شود. مطالعه‌ای نشان داده است که مصرف قطره‌های ویتامین دی در زمستان به کاهش تعداد دانش‌آموزان ژاپنی مبتلا به آنفلوآنزا کمک کرده است. واضح است که این ویتامین بخشی مهم از سیستم ایمنی سالم است. اگر میزان این ویتامین در بدن شما کافی نباشد، بدن نمی‌تواند به خوبی با میکروب‌ها مبارزه نماید.

 

 

اسکلروز چندگانه

مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین دی ممکن است احتمال ابتلا به ام اس را کاهش دهد. این بیماری‌ای است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند. اگر از قبل این بیماری را داشته‌اید، برخی مطالعات نشان می‌دهد ویتامین دی می‌تواند علائم شما را کاهش دهد یا حتی سرعت رشد بیماری را کند نماید.

 

کمک به قلب؟

شواهد ثابت‌شد‌ه‌ای مبنی بر اینکه مکمل ویتامین دی خطر ابتلا به حملهٔ قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد وجود ندارد. اما امید است که منجر به کاهش نارسایی قلبی شود. محققان در حال بررسی این مورد هستند.

 

ارتباط با سرطان

ویتامین دی ممکن است احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند رودهٔ بزرگ، پستان و پروستات را کاهش دهد. این احتمال زمانی‌که با کلسیم همراه شود نیز بیشتر می‌شود. در آزمایشی بالینی، احتمال ابتلای آفریقایی-آمریکایی‌هایی که مکمل‌های ویتامین دی مصرف کرده‌اند تا میزان 23% کاهش پیدا کرده است.

 

استخوان‌ساز

سطح ویتامین دی سالم می‌تواند سرعت تحلیل و از دست دادن استخوان را کند نماید. همچنین به دفع پوکی استخوان کمک می‌کند و احتمال شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد. پزشکان از ویتامین دی برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌کنند. این شرایطی است که باعث نرمی استخوان، از دست دادن استخوان و درد استخوان می‌شود.

 

ارتباط با لاغری

می‌خواهید وزن کم کنید؟ مکمل‌های ویتامین دی را امتحان کنید. این مکمل‌ها به همراه کلسیم می‌تواند احساس گرسنگی شما را در بیشتر مواقع برطرف نماید. این بدان معنی است که کالری کمتری دریافت می‌کنید.

 

کمبود ویتامین دی

از هر 10 نفر، 4 نفر به اندازهٔ کافی ویتامین دی دریافت نمی‌کنند. اگر میزان ویتامین دی دریافتی شما کم است، احتمالاً غذاهایی که این ویتامین‌ را دارند به میزان کافی نمی‌خورید، یا ممکن است بیماری‌ای داشته باشید که مانع جذب این ویتامین در بدن شما می‌شود و یا شاید فقط به نور خورشید بیشتری نیاز داشته باشید.

 

شما آن چیزی هستید که می‌خورید

یک قاشق غذاخوری روغن کبد ماهی حدود 1,360 IU ویتامین دی دارد. اگر روغن ماهی از نظر شما خوشمزه نیست، غذاهایی مانند شمشیرماهی، سالمون، ماهی تن و ساردین را امتحان کنید. آب پرتقال و لبنیات مانند ماست و شیر نیز گزینه‌های خوبی‌اند. جگر گوشت گاو، زردهٔ تخم‌مرغ و غلات غنی‌شده نیز این‌طور هستند.

 

آفتاب بگیرید

محافظت از پوست در برابر اشعهٔ خورشید بسیار مهم است. اما بدن شما برای تهیهٔ ویتامین دی به مقداری آفتاب نیاز دارد، روزانه 15 الی 20 دقیقه آفتاب و حدوداً سه روز در هفته نیاز است.

 

اختلال در دریافت ویتامین دی 

مشکلات تبدیل ویتامین دی از غذا یا آفتاب می‌تواند شما را با کمبود این ویتامین مواجه سازد. عواملی که احتمال خطر را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • سن 50 سال یا بیشتر
  • پوست تیره
  • خانهٔ شمالی
  • جراحی بای‌پس معده، اضافه وزن و چاقی
  • حساسیت به شیر یا عدم تحمل لاکتوز
  • بیماری‌هایی که باعث کاهش جذب مواد مغذی در روده می‌شوند، مانند بیماری کرون یا سلیاک
  • نهادینه شدن
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای تشنج

استفاده از ضدآفتاب می‌تواند در دریافت ویتامین دی اختلال ایجاد نماید، اما کنار گذاشتن آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بنابراین ارزش دارد به جای قرار گرفتن طولانی و بدون محافظت در برابر آفتاب، به دنبال منابع دیگر ویتامین دی باشید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟