زمان مطالعه: 11 دقیقه

سازمان بهداشت جهانی تا به امروز تعدادی از مهم‌ترین سوال‌ها درباره ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ را دسته بندی کرده و به آن‌ها پاسخ داده است. در راهنمای کامل کرونا پاسخ‌ سوال‌هایی چون: نشانه‌های بیماری کووید ۱۹ چیست؟ بیماری کرونا به چه شکل منتقل می شود؟ روش صحیح استفاده از ماسک چیست؟ و ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند؟ به تفصیل بیان شده است.

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس‌ها دسته بزرگی از خانواده ویروس‌ها هستند که ممکن است باعث بروز بیماری در حیوانات یا انسان‌ها شوند. تا به امروز چندین کرونا ویروس مختلف شناخته شده است که منجر به عفونت‌های تنفسی از سرماخوردگی گرفته تا عفونت‌های شدید‌تر مثل سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) یا سندرم حاد تنفسی (سارس) می‌شوند. آخرین مورد از این نوع ویروس که به تازگی کشف شده است منجر به بیماری کووید 19 می‌شود.

بیماری کووید ۱۹ چیست؟

بیماری کووید ۱۹ (که به بیماری کرونا مشهور است) نوعی بیماری عفونی است که به‌ تازگی کشف شده است. این ویروس جدید و بیماری ناشی از آن، قبل از شیوع بیماری در ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ ناشناخته بود.

نشانه‌های بیماری کووید ۱۹ چیست؟

شایع‌ترین علائم این بیماری تب، خستگی و سرفهٔ خشک است. سایر علائم کمتر شایع بوده و تنها در بعضی از بیماران دیده می‌شود که شامل درد، احتقان و آب‌ریزش بینی، سردرد، التهاب چشم (ورم ملتحمه)، گلودرد، اسهال، از بین رفتن حس بویایی و چشایی، جوش و بثورات پوستی و یا بی‌رنگی انگشتان دست و پا می‌شود. این علائم به طور معمول خفیف بوده و به تدریج شروع می‌شوند.

حدود ۸۰ درصد از بیماران بدون نیاز به درمان خاص ، از این بیماری بهبود می‌یابند. از هر  ۵ نفری که مبتلا به این بیماری می‌شوند ۱ نفر به طور جدی علائم بیماری را نشان داده و دچار مشکل در تنفس می‌شود.

افراد مسن، افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند مبتلایان به فشار خون بالا، افرادی که مشکل قلبی یا دیابت دارند بیشتر در معرض ابتلای شدید به این بیماری هستند.

افرادی که تب، سرفهٔ خشک و مشکل تنفسی دارند نیازمند مداخلات پزشکی خواهند بود.

کووید ۱۹ به چه شکل منتقل می‌شود؟

افراد می‌توانند ویروس کرونا را از سایر مبتلایان به ویروس بگیرند. این بیماری می‌تواند از طریق قطرات کوچک بینی یا دهان در هنگام سرفه کردن یا بازدمِ فردِ مبتلا به کووید ۱۹ از فردی به فرد دیگر انتقال یابد.

این قطره‌ها بر روی اشیاء و سطوح اطراف فرد فرود می‌آیند. سپس افراد دیگر با لمس این اجسام یا سطوح، به ویروس کرونا آلوده شده و سپس چشم، بینی یا دهان خود را لمس می‌کنند.

افراد همچنین در صورت استنشاق قطرات خارج شده از دهان فرد مبتلا در هنگام سرفه یا بازدم نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. به همین دلیل مهم است که بیش از ۱ متر از فردی که بیمار است فاصله بگیرید.

آیا ویروس کرونا که باعث بیماری کووید ۱۹ است می‌تواند از طریق هوا منتقل شود؟

تاکنون مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ویروس مولد بیماری کووید ۱۹ به طور عمده از طریق تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده منتقل می‌شود و از طریق هوا انتقال نمی‌یابد.

آیا می‌توان بیماری کرونا را از فردی گرفت که علائمی ندارد؟

راه اصلی شیوع این بیماری از طریق استنشاق قطرات تنفسی فردی است که آلوده است. خطر ابتلا به کووید ۱۹ از بیماری که هیچ‌گونه علائمی ندارد بسیار پایین است. با این حال بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری فقط علائم خفیفی را تجربه می‌کنند.

این شرایط در ابتدای بیماری محتمل است بنابراین گرفتن بیماری کرونا از شخصی که به طور مثال فقط سرفه خفیف داشته و احساس بیماری نمی‌کند، ممکن است.

آیا تماس با مدفوع فرد آلوده به کووید ۱۹ باعث ابتلا می‌شود؟

احتمال آلوده شدن به این بیماری از این طریق بسیار کم است. در مقابل تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ویروس ممکن است در برخی موارد در مدفوع وجود داشته باشد، اما گسترش از این طریق راه اصلی شیوع آن نیست.

سازمان بهداشت جهانی در حال مطالعه بر روی روش‌های انتقال این بیماری است اما از آنجایی که این احتمال به نوعی یک خطر محسوب می‌شود توصیه می‌شود بعد از استفاده از سرویس بهداشتی حتما دست‌های خود را بشویید.

برای محافظت از خود و جلوگیری از شیوع بیماری چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

اقدامات حفاظتی برای همه

از آخرین اطلاعات در مورد شیوع کرونا ویروس، که در سایت اطلاع‌رسانی سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌شود و همچنین اطلاعاتی که مراجع بهداشت عمومی ملی و محلی خود منتشر می‌کنند آگاه باشید.

بسیاری از کشورهای جهان مواردی از بیماری کووید ۱۹ را مشاهده کرده‌اند و در تعدادی از این کشورها نیز شیوع پیدا کرده است.

مقامات چین و برخی دیگر از کشورها موفق شده‌اند شیوع این بیماری را کند یا متوقف کنند. با این حال، وضعیت غیرقابل پیش بینی است، بنابراین به طور مرتب آخرین اخبار را بررسی کنید.

با انجام برخی اقداماتِ احتیاطیِ ساده می‌توانید احتمال ابتلا به این بیماری یا شیوع آن را کاهش دهید:

  • به طور دائم دستان خود را با دستمال آغشته به الکل تمیز کنید یا آن‌ها را با آب و صابون بشویید. این کار باعث از بین رفتن ویروس‌هایی می‌شود که ممکن است روی دستان شما باشند.
  • حداقل ۱ متر فاصله بین خود و هر کس که سرفه یا عطسه می‌کند در نظر داشته باشید. هنگامی که فرد سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات مایع کوچکی از بینی یا دهان خود به بیرون پرتاب می‌کند که ممکن است حاوی ویروس باشند. اگر خیلی نزدیک باشید ممکن است قطرات حاوی ویروس کرونا را تنفس کنید.
  • از لمس چشم، بینی و دهان خود خودداری کنید. دست‌ها بسیاری از سطوح را لمس می‌کنند و ممکن است به ویروس آلوده باشند، بنابراین قادر هستند ویروس را به چشم، بینی یا دهانتان منتقل کنند. در نهایت ویروس وارد بدن شما شده و شما را بیمار می‌کند.
  • اطمینان حاصل کنید که خود شما و اطرافیانتان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنید. یعنی در هنگام سرفه یا عطسه کردن دهان و بینی خودتان را با آرنج یا یک دستمال پوشانده سپس بلافاصله دستمال مورد استفاده را دور بریزید.
  • اگر احساس ناخوشایندی دارید در خانه بمانید. اگر تب، سرفه و مشکل در تنفس دارید، به مراکز درمانی مراجعه کنید. این امر همچنین از شما محافظت کرده و به جلوگیری از شیوع ویروس‌ها و سایر عفونت‌ها کمک می‌کند.

اقدامات حفاظتی برای افرادی که در مناطق آلوده هستند یا در چهارده روز گذشته به آن مناطق سفر کردند:

  • علاوه بر رعایت اقداماتی که در قسمت بالا ذکر شد مواردی را که گفته خواهد شد نیز رعایت کنید.
  • در صورت داشتن احساس ناخوشایند، حتی در صورتی که علائم خفیف مانند سردرد، تب خفیف (۳۷.۳ درجه سانتیگراد و بالاتر) و آبریزش مختصر بینی دارید، تا زمانی که بهبودی پیدا کنید در خانه بمانید. اگر ضروری بود که منزل را ترک کنید حتما از ماسک استفاده نمایید.
  • اگر دچار تب، سرفه و مشکل در تنفس هستید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید. زیرا این امر ممکن است به دلیل عفونت تنفسی یا بیماری جدی دیگری باشد و از مسافرت یا تماس با مسافران اخیر به پرشک خود بگویید. دادن این توضیحات به ارائه‌دهندهٔ خدماتِ درمانی اجازه می‌دهد تا شما را به سرعت به مراکز درمانی صحیح هدایت کند. همچنین به جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری کووید ۱۹ و سایر ویروس‌ها کمک می‌کند.

چقدر احتمال دارد که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شوم؟

این خطر بستگی به جایی دارد که شما در آن قرار دارید و اینکه میزان شیوع این بیماری در آن منطقه به چه میزان است.

برای خیلی از افراد در بیشتر مناطق، خطر ابتلا به ویروس کرونا هنوز پایین است. با این حال، اکنون مکان‌هایی در سراسر جهان وجود دارد که بیماری در آن‌ها در حال گسترش است. برای افرادی که در این منطقه‌ها زندگی می‌کنند و یا به این نقاط تردد داشتند، خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بیشتر است.

محدودیت‌های محلی در سفر، حرکت و اجتماعات بزرگ را رعایت کنید. همکاری با برنامه کنترل بیماری، خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد.

گسترش بیماری کووید ۱۹ می‌تواند مهار شده و یا انتقال آن متوقف شود. همانطور که در چین و برخی کشورهای دیگر این امر اتفاق افتاده است. متأسفانه شیوع‌های جدید می‌توانند به سرعت بروز کنند. مهم است که از موقعیتی که در آن هستید یا قصد رفتن به آن را دارید آگاه باشید.

آیا نگران بیماری کووید ۱۹ باشم؟

بیماری ناشی از عفونت کووید ۱۹ در کودکان و افراد جوان خفیف است. با این حال، ویروس کرونا ممکن است باعث بیماری وخیمی شود.

از هر ۵ نفری که به این بیماری مبتلا می‌شوند، ۱ نفر نیاز به مراقبت در بیمارستان را دارد. بنابراین بسیار طبیعی است که مردم نگران این باشند که شیوع ویروس کرونا چه تأثیری بر روی آن‌ها و عزیزانشان دارد.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدام برای محافظت از خود و اطرافیانتان، شست‌و‌شوی مرتب و صحیح دست‌ها و بهداشت تنفسی مناسب است. همچنین از توصیه‌های مقامات بهداشت محلی، از جمله محدودیت‌هایی که برای مسافرت، حرکت و اجتماعات در نظر گرفته شده است نیز پیروی کنید.

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در جلوگیری یا درمان COVID-19 مؤثر هستند؟

خیر، آنتی‌بیوتیک‌ها علیه ویروس‌ها کار نمی‌کنند، آن‌ها فقط روی عفونت‌های باکتریایی اثر دارند. بیماری کووید ۱۹ ناشی از ویروس است، بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثر نیستند. از آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان این بیماری نباید استفاده کرد.

آیا دارو یا روش درمانی خاصی وجود دارد که بتواند منجر به درمان کووید ۱۹ شده یا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند؟

در حالی که برخی از داروهای غربی، سنتی یا خانگی ممکن است باعث تسکین و کاهش علائم شوند، اما هیچ مدرکی مبنی بر جلوگیری از درمان این بیماری در پزشکی موجود نیست.

سازمان بهداشت جهانی هیچ دارویی از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها را به عنوان پیشگیری از بیماری کرونا یا درمانی برای آن توصیه نمی‌کند. با این وجود چندین آزمایش بالینی در حال انجام است که هم داروهای غربی و هم سنتی را شامل می‌شود.

آیا واکسن، دارو یا درمانی برای بیماری کووید ۱۹ وجود دارد؟

هنوز خیر، تا به امروز هیچ واکسن یا داروی ضدویروس خاصی برای جلوگیری یا معالجه کووید ۱۹ وجود ندارد. افراد مبتلا به نوع شدید این بیماری باید در بیمارستان بستری شوند. بیشتر بیماران به لطف مراقبت حمایتی بهبود می‌یابند.

واکسن‌های احتمالی و برخی از درمان‌های دارویی خاص در دست بررسی است. آن‌ها از طریق آزمایش‌های بالینی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. WHO در تلاش است تا واكسن‌ها و داروها را برای پیشگیری و درمان کووید ۱۹ هماهنگ كند.

مؤثرترین راه محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس کرونا این است که به طور مرتب دست‌های خود را تمیز کرده و دهان خود را در هنگام سرفه یا عطسه با خم کردن آرنج بپوشانید.

آیا کووید ۱۹ همان سارس است؟

خیر. ویروس ایجادکننده کووید ۱۹ و ویروسی که باعث شیوع سندرم حاد تنفسی (SARS) در سال 2003 شد، از نظر ژنتیکی به یکدیگر مرتبط هستند، اما بیماری‌های ناشی از آن‌ها به طور کامل متفاوت است. بیماری سارس کشنده‌تر بود اما شدت مسری بودن ویروس عامل کرونا بیشتر است.

آیا برای محافظت از خودم باید از ماسک استفاده کنم؟

فقط در صورت ابتلا به علائم کووید ۱۹ (به ویژه اگر سرفه می‌کنید) یا زمانی که از بیمار متبلا مراقبت می‌کنید، ماسک بزنید. ماسک یکبار مصرف فقط یک بار قابل استفاده است.

اگر شرایطی که گفته شد را ندارید، ماسک را اسراف می‌کنید. کمبود ماسک در سرتاسر جهان وجود دارد، بنابراین WHO از مردم می‌خواهد که عاقلانه از ماسک استفاده کنند.

روش قراردادن و برداشتن ماسک به چه شکلی است؟

  1. به یاد داشته باشید ماسک فقط باید توسط کارمندان بهداشت، مراقبان و افراد دارای علائم تنفسی مانند افرادی که تب دارند و سرفه می‌کنند استفاده شود.
  2. قبل از لمس ماسک، دست‌ها را با دستمال حاوی الکل یا آب و صابون ضدعفونی کنید.
  3. ماسک را از نظر پارگی یا سوراخ بودن بررسی کنید.
  4. دقت داشته باشید که کدام سمت بالا قرار می‌گیرد (نوار فلزی در کجا قرار دارد).
  5. اطمینان حاصل کنید که سمت صحیح ماسک به بیرون باشد (قسمت رنگی روبه بیرون باشد).
  6. ماسک را روی صورت خود قرار دهید. نوار فلزی یا لبه سفت ماسک را به بینی بچسبانید تا به شکل بینی شما قالب شود.
  7. قسمت پایینی ماسک را باز کرده تا دهان و چانه‌تان را بپوشاند.
  8. پس از استفاده از ماسک، کش ماسک را از گوش خود بردارید و آن را به دور از صورت و لباس‌های خود نگه داشته تا آلودگی به شما منتقل نشود.
  9. بلافاصله پس از استفاده، ماسک را در سطل بسته رها کنید.
  10. دستان خود را ضدعفونی کنید.

دوره نهفتگی بیماری کرونا چقدر است؟

“دوره کمون” به معنی مدت زمان بین ابتلا به این ویروس و شروع علائم این بیماری است. این مدت زمان بین ۱ تا ۱۴ روز متغیر بوده که به طور معمول حدود پنج روز است.

آیا انسان می‌تواند از طریق منشأ حیوانی به بیماری کووید ۱۹ منتقل شود؟

کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌‌ها هستند که در حیوانات رایج‌اند. گاهی اوقات مردم به این ویروس‌ها آلوده شده و ممکن است آن را به دیگران انتقال دهند. به عنوان مثال ویروس سارس از نوعی از گربه به انسان منتقل شد و ویروس مرس از شتر یک‌کوهانه به انسان‌ها منتقل شد. منشأ جانوری احتمالی برای کووید ۱۹ هنوز تأیید نشده است.

برای محافظت از خود در هنگام بازدید از بازار حیوانات زنده، از تماس مستقیم با حیوان‌ها و سطوحی که  در تماس با آن‌ها بوده خودداری کرده و از مصرف محصولات حیوانی خام یا پخته نشده پرهیز کنید.

آیا ممکن است کووید ۱۹ را از حیوان خانگی خود بگیرم؟

ما مواردی را که حیوانات به این بیماری دچار شده بودند رصد کردیم. سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) به عنوان یک نهاد بین‌المللی مسئول بهبود سلامت حیوانات در سراسر جهان است. این نهاد در حال تدوین راهنمایی‌های فنی در مورد موضوعات تخصصیِ مربوط به سلامت حیوانات است.

امکان آلوده شدن برخی حیوانات از طریق تماس نزدیک با انسان‌های آلوده وجود دارد. برای درک اینکه جانوران و حیوانات خانگی می توانند بیماری را گسترش دهند یا خیر، شواهد بیشتری لازم است. براساس شواهد موجود، انتقال انسان به انسان عامل اصلی است.

ویروس عامل کووید ۱۹ تا چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند؟

به نظر می‌رسد که ویروس مولد کووید ۱۹ مانند سایر کروناویروس‌ها رفتار می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد كه کروناویروس‌ها ممكن است برای چند ساعت یا تا چند روز روی سطوح باقی بمانند. این نکته ممکن است در شرایط مختلف (به عنوان مثال نوع سطح، دما یا رطوبت محیط) متفاوت باشد. ماندگاری این ویروس روی پلاستیک و فولاد ضدزنگ تا ۷۲ ساعت، روی مس کمتر از ۴ ساعت و روی کارتن و مقوا کمتر از ۲۴ ساعت است.

مهم‌ترین چیزی که باید درباره ماندگاری ویروس روی سطوح مختلف بدانید این است که این سطوح به راحتی با مواد ضدعفونی‌کننده پاک می‌شوند که در این‌صورت ویروس از بین می‌رود.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است سطحی آلوده باشد، آن را با مواد ضدعفونی‌کنندهٔ ساده تمیز کنید تا ویروس را از بین برده و از خود و دیگران محافظت کنید.

همیشه دستان خود را با محلول شست و شوی دست بر پایه الکل یا با آب و صابون بشویید و از لمس چشمان، دهان و بینی‌تان خودداری کنید.

آیا بسته‌ای که از یک منطقه آلوده به ویروس کرونا ارسال شده خطرناک است؟

خیر، احتمال اینکه ویروس از یک فرد آلوده به یک بسته یا کالای تجاری سرایت کند کم است.

آیا کاری وجود دارد که نباید انجام دهم؟

اقدامات زیر در مقابله با ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ مؤثر نیستند و حتی می‌توانند مضر باشند:

  • سیگار کشیدن
  • پوشیدن چند ماسک روی هم
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

آیا منشأ کرونا ویروس که منجر به بیماری کووید ۱۹ شده است شناخته شده؟

در حال حاضر، منبع این ویروس ناشناخته است. تمام شواهد موجود نشان می‌دهد که این ویروس منشأ حیوانی دارد و آزمایشگاهی نیست.

احتمالاً ویروس کرونا دارای مخزن زیست‌محیطی در خفاش‌ها است. ویروس کووید ۱۹، ویروس سارس و سایر کروناویروس‌هایی که از جمعیت خفاش‌ها برآمدند متعلق به یک خانواده ژنتیکی هستند. ویروس مرس نیز متعلق به این گروه است، اما ارتباط چندانی با هم ندارند.

چگونه اولین عفونت انسانی کووید ۱۹ رخ داد؟

اولین موارد انسانی کووید ۱۹ در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان در کشور چین مشخص شد. فعلا به طور قطع نمی‌توان گفت که انسان‌ها در چین چگونه به این ویروس آلوده شدند.

با این حال، ویروس SARS-CoV که باعث شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ شد، از منشأ حیوانی به انسان‌ها سرایت کرده و پس از آن بین مردم شیوع پیدا کرد. در مورد ویروس کرونایی که منجر به بیماری کووید ۱۹ شده است نیز همین تصور وجود دارد.

تا زمانی که منبع این ویروس شناسایی و کنترل نشود، احتمال تجدید ویروس در جمعیت انسانی و خطر شیوع دوباره ویروس، مانند آن‌هایی که اکنون در حال تجربه‌شان هستیم وجود دارد.

آیا بیماری کووید ۱۹ از طریق سکه و اسکناس منتشر می‌شود؟

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر تأیید یا رد انتقال ویروس کرونا از طریق سکه یا اسکناس وجود ندارد.

با این حال، قطرات تنفسی که از یک فرد آلوده خارج می‌شوند، می توانند بر روی سطوح مانده و باعث آلودگی شوند، بنابراین پس از تماس با سطح یا شیئی که اغلب لمس می‌شود، از جمله سکه یا اسکناس، دستان خود را به طور مرتب و کامل بشویید. در غیر این صورت از لمس چشم، دهان و بینی خود خودداری کنید.

چگونه در زمان شیوع کووید ۱۹ با خیال راحت از فروشگاه مواد غذایی خرید کنم؟

در هنگام خرید از فروشگاه، حداقل ۱ متر از دیگران فاصله بگیرید و از تماس با چشم، دهان و بینی خودداری کنید.

در صورت امکان، دستگیره‌های چرخ‌دستی یا سبدهای خرید را قبل از خرید ضدعفونی کنید.

هنگامی که در خانه هستید، دست‌های خود را به طور کامل و همچنین پس از دست زدن و ذخیره کردن محصولات خریداری شده خود بشویید. در حال حاضر مورد تاییدشده‌ای از انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق بسته‌بندی مواد یا خودِ مواد غذایی، وجود ندارد.

در زمان کووید ۱۹ میوه‌ها و سبزیجات را چگونه بشوییم؟

میوه‌ها و سبزیجات اجزای اساسی یک رژیم غذایی سالم هستند.

قبل از استفاده از آن‌ها، دستان خود را با آب و صابون بشویید. سپس میوه‌ها و سبزیجات را به طور کامل با آب تمیز بشویید. به خصوص اگر آن‌ها را به طور خام مصرف می‌کنید.

آیا ویروس کرونا روی هوا می‌ماند؟

ویروسی که باعث ایجاد بیماری کووید ۱۹ می‌شود، به طور عمده از طریق قطرات ایجاد شده توسط فرد آلوده در هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن منتقل می‌شود.

این قطرات برای معلق بودن در هوا خیلی سنگین هستند. آن‌ها به سرعت روی کف یا سطوح قرار می‌گیرند.

 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟