زمان مطالعه: 4 دقیقه

درمان بیماری کرونا چگونه است؟

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19، جلوگیری از قرارگرفتن در معرض ویروس کرونا است. برای درمان کرونا گزینه‌های مختلفی در حال بررسی است.

به نکات زیر توجه کنید:

آنتی‌بیوتیک‌ها، دارویی که برای مبارزه با باکتری‌ها طراحی شده است، بر روی کرونا که یک ویروس است، موثر نیستند. در صورت آلوده شدن، از شما خواسته می‌شود تا برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، به مدت 14 روز خود را قرنطینه نمایید.

اگر علائم تشدید شد و دچار تنگی نفس، تب بالا و بی حالی شدید، بدنبال مراقبت‌های پزشکی بروید.

درمان کرونا در بیمارستان مبتنی بر مدیریت علائم بیمار، به روش مناسب است. برای بیماران مبتلا در حالت شدید که ریه‌ها تحت تاثیر قرار دارند، پزشکان لوله‌ای را در مجرای هوایی قرار می‌دهند تا بتوانند از این طریق به دستگاه‌های تهویه دهنده متصل شوند، دستگاه‌هایی که به کنترل تنفس کمک می‌کنند.

هنوز درمان خاصی برای بیماری کووید-19 که در عرف بیماری کرونا شناخته می‌شود، وجود ندارد، اگر چه تعدادی از این موارد وجود دارد که شامل آنتی‌ویروس‌های تجربی است که می‌توانند به ویروس حمله کنند و دارو‌های موجود برای ویروس‌های دیگر مانند HIV که تاثیر خود را در درمان کووید-19 نشان داده‌اند.

Remdesivir

آنتی‌ویروس تجربی ساخته شده توسط شرکت بیوتکنولوژی Gilead Science است که توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

این دارو در آمریکا، چین و ایتالیا مورد استفاده قرار گرفته است، این دارو تائید نشده است و تنها میتوان آن را خارج از برنامه آزمایشات بالینی برای بیماران مبتلا در مواقع بحرانی استفاده کرد.

این آنتی‌ویروس بطور خاص برای از بین بردن ویروس کرونا طراحی نشده است. در عوض، با دستکاری بخشی از ویروس با نام ” پلیمراز RNA ” که ویروس که برای تکثیر از آن استفاده می‌کند، عمل می‌کند. در گذشته در سلول‌های انسانی و نمونه‌های موش موثر بوده است.

اثربخشی آن هنوز هم مورد بحث است و قبل از اینکه بعنوان یک گزینه درمانی برای کووید 19 به حساب آید، می‌بایست مورد مطالعه و بررسی دقیق‌تری قرار گیرد.

Favipiravir

آزمایشات بالینی دلگرم کننده داروی آنفلوآنزای ژاپنی بر روی بیش از 300 بیمار در ووهان و شنژن توسط دانشمندان چینی در روزنامه گاردین 18 مارس گزارش شده است.

به نظر می‌رسد این دارو دوره بیماری کرونا را کوتاه می‌کند، بطوری‌که بیمارانی که این دارو را دریافت کردند، پس از گذشت 4 روز از ویروس پاکسازی شدند و در بیمارانی که آن را دریافت نکردند، فرآیند پاکسازی 11 روز بطول انجامیده است.

سایر گزینه‌های درمانی

یک داروی HIV، با نام Kaletra/Aluvia در چین برای درمان بیماران کووید-19 استفاده شده است. مطابق نسخه منتشر شده توسط AbbVie، شرکت داروئی مستقر در ایلینویز، این درمان به عنوان گزینه آزمایشی برای درمان بیماران چینی در روز‌های اولیه مبارزه با این ویروس ارائه شده است. این شرکت پیشنهاد همکاری با مقامات بهداشت جهانی از جمله مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری و سازمان بهداشت جهانی را دارد.

در 18 مارس، آزمایشی تصادفی و کنترل شده، اثربخشی داروی HIV را ارزیابی کرد. نتایج این ارزیابی که در مجله پزشکی New England به چاپ رسید، نشان می‌دهد که بزرگسالان مبتلا به عفونت شدید کووید-19 بنظر نمی‌رسد که از درمان داروئی بهره‌ای برده باشند و هیچ بهبودی بالینی در مقایسه با مراقبت استاندارد وجود ندارد.

نویسنده این مقاله بر این باور است که مطالعات بیشتری در این زمینه می‌بایست انجام پذیرد، چرا که این درمان ممکن است در مرحله خاصی از بیماری عوارض جدی مانند آسیب حاد کلیه یا عفونت‌های ثانویه را کاهش دهد.

مشکل با کلروکین و هیدروکسی کلروکین

دارویی که حدود 70 سال برای درمان مالاریا مورد استفاده قرار گرفته است، کلروکین، به عنوان کاندیدی در درمان بالقوه مطرح شده است. به نظر می‌رسد این دارو قادر به جلوگیری از اتصال ویروس‌ها به سلول‌های انسانی و تکثیر در داخل آن‌ها باشند. همچنین این دارو ممکن است سیستم ایمنی بدن را تحریک نماید.

نامه‌ای به سردبیر مجله Nature در 4 فوریه نشان می‌دهد که کلروکین در مبارزه با ویروس کرونا موثر است. یک مطالعه چینی نشان می‌دهد که کلروکین نتایج بیمار را بهبود می‌بخشد و ” ممکن است باعث بهبود سطح موفقیت در درمان ” و ” کوتاه شدن دوره بستری در بیمارستان ” شود.

نظرات در مورد کلروکین و هیدروکسی کلروکین

شرکت Tesla and SpaceX CEO Elon Musk و رئیس جمهور آمریکا، ترامپ، هر دو کلروکین را به عنوان کاندید درمان احتمالی کووید-19 اعلام کرده‌اند.

فسفات کلروکین به طور گسترده‌ای در دسترس است، اما استفاده از آن بدون عوارض جانبی نیست و مقامات بهداشتی نسبت به مصرف خودسرانه آن هشدار داده‌اند. این دارو می‌تواند سردرد، راش، خارش و مشکلات عضلانی ایجاد نماید.

این ماده همچنین به عنوان افزودنی در پاک کننده مخزن ماهی استفاده می‌شود. در موارد نادر، به نظر می‌رسد که ماهیچه قلب را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند منجر به ناهنجاری یا نارسایی قلبی شود. مقامات بهداشت و درمان نیجریه مواردی از مسمومیت با کلروکین را گزارش داده‌اند و در 23 مارس، مردی حدودا 60 ساله و همسرش پس از خود‌درمانی با کلروکین فسفات مشتق شده از دستگاه تمیزکننده مخزن ماهی، به شدت بیمار شدند. این مرد نهایتا درگذشت و همسرش تحت مراقبت‌های شدید قرار گرفت.

مقالات اخیر در مجله Nature در 18 مارس، از هیدروکسی کلروکین با درجه مسمومیت کمتر، به عنوان درمانی موثر برای عفونت کووید 19 نام‌ آورده است. این مشتق بطور گسترده‌ای برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید در دسترس است و محققان چینی حداقل هفت آزمایش بالینی در حال انجام با استفاده از هیدروکسی کلروکین برای درمان عفونت را دارند.

ترکیب هیدروکسی کلروکین با آزیترومایسین

یکی دیگر از ترکیبات دارویی که برای درمان بیماری کرونا  استفاده می‌شود ترکیب هیدروکسی کلروکین با آزیترومایسین از دسته آنتی‌بیوتیک‌ها است که دارای پیامد‌های مثبت در بیماران بوده است، اما مشروعیت آن از طرف بسیاری از پزشکان مورد سوال است.

پزشکان در مارسی فرانسه، مطالعه‌ای بر روی تعداد کمی از بیماران (36) انجام داده‌اند و بر این باورند که ترکیب هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین ممکن است در کاهش میزان ویروس یافت شده در قسمت خاصی از بدن موثر باشد. این مطالعه بطور گسترده‌ای مورد استناد قرار گرفته است و حتی ترامپ نیز اظهار داشته که این یافته می‌تواند جریان بازی را تغییر دهد.

“اما نتایج بدست آمده مورد اختلاف است و آزمایشات بالینی بی نتیجه بوده است.

تا به امروز، هیچ نشانه روشنی مبنی بر اینکه کلروکین یا هیدروکسی کلروکین یک گزینه درمانی برای درمان کرونا است، وجود ندارد. ” به گفته Gaeten Burgio که محقق پزشکی در دانشگاه ملی استرالیا است. ” آزمایشات بالینی بیشتر به ما خواهند گفت که آیا هیدروکسی کلروکین یا کلروکین گزینه‌های قابل قبولی برای درمان کووید-19 است.”

Gaeten Burgio در مورد انبار و نگهداری داروی هیدروکسی کلروکین هشدار می‌دهد چرا که این دارو برای معالجه بیماران مبتلا به بیماری خود ایمنی لوپوس، بسیار مهم است.

 


 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟