زمان مطالعه: 2 دقیقه

استفاده از پلاسما برای درمان بیماری کرونا

استفاده از پلاسما برای درمان بیماری کرونا یا به اصطلاح پلاسما درمانی روشی نوین برای درمان بیماری کووید 19 می‌باشد.

در 24 مارس 2020 اداره FDA آمریکا اعلام کرد که اجازه تزریق پلاسمای افراد تازه بهبود یافته از بیماری کووید19 برای بیمارانی که این بیماری زندگی آنان را تهدید می‌کند خواهد داد. در این شکل از درمان بخشی از خون فردی که تازه از این بیماری بهبود یافته را به فرد آلوده به این ویروس تزریق می‌کنند.

سیستم ایمنی بدن نیروی دفاعی بدن است، زمانی که ویروس به بدن حمله می‌کند، ارتشی از سلولهای دفاعی شامل گلبول‌های سفید برای مقابله با ویروس فرستاده می‌شوند. این گلبول‌ها برای مقابله با ویروس از خودشان آنتی‌بادی ترشح می‌کنند، این آنتی‌بادی‌ها برای همیشه در قسمتی از خون که ما آن را پلاسما می‌نامیم باقی می‌مانند.

اگر فردی پس از ابتلا به بیماری کوید 19 بهبودی یابد به احتمال زیاد مقادیر زیادی از این آنتی‌بادی‌ها در پلاسمای خونش وجود دارد. ایده اصلی این است که بخشی از پلاسما فرد بهبود یافته را گرفته و آنرا به بیماران با بیماری شدید تزریق کنیم، امیدواریم که این آنتی‌بادی‌ها سیستم ایمنی بدن بیمار را تحریک کنند تا ویروس را پیدا کرده و شروع به از بین بردن آن کنند.

این اولین بار نیست که از این روش برای درمان بیماران استفاده می‌شود، در گذشته نیز برای درمان بیماری‌هایی نظیر سارس، مرس و همه گیری آنفلوانزا H1N1 از این روش استفاده شده است. در حقیقت، استفاده از این روش به پاندمی آنفولانزای 1918 باز می گردد.

در گزارشی که توسط پژوهشگران چینی در نشریه بیمار‌های عفونی لانست در فوریه 2020 منتشر شد نشان داده شد که این روش درمانی می‌تواند برای درمان بیماری سارس و کووید19 موثر باشد.

در آمریکا، فرماندار نیویورک اعلام کرد استفاده از این روش توسط پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به کووید 19  از اواخر مارس 2020 آغاز خواهد شد.

 

منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟