زمان مطالعه: 3 دقیقه

دریافت غذایی سالم برای همه ما مهم است و اگر شما به بیماری کلیه مبتلا هستید، این نکته از اهمیت بیشتری برخوردار است. پس حتما این سوال برایتان مطرح شده است که بیماران کلیوی چه بخورند؟

چرا تغذیه مهم است

تغذیه خوب می‌تواند به شما در این زمینه‌ها کمک کند:

  • نیازهای شما را برای فعالیت‌های روزانه تامین می‌کند.
  •  از تحلیل عضلانی و عفونت پیشگیری می‌کند.
  • باعث نگهداشت وزن سلامتی می‌شود.
  •  پیشرفت بیماری کلیوی را کندتر می‌کند.
پایه و اساس تغذیه خوب

یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند روزانه مقدار مناسب و صحیحی از پروتئین، کالری، ویتامین و مواد معدنی را برای شما تامین کند. مصرف رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت فیزیکی مناسب در کنار دریافت داروهای تجویزی در بهبودی شما بسیار موثر است. در ادامه به پاسخ سوال بیماران کلیوی چه بخورند، بیشتر می‌پردازیم.

عملکرد کلیه

کلیه ها منجر به نگهداشت تعادل مثبت مواد مغذی و مواد معدنی در بدن شما می‌شوند. اما اگر شما بیمای کلیوی دارید، ممکن است کلیه‌های شما قادر به ایجاد این تعادل مثبت به درستی نباشد و نیاز است که شما در رژیم غذایی‌تان تغییراتی ایجاد کنید.

اگر دیابت دارید و یا مبتلا به پرفشاری خون هستید، کنترل قند و فشار خون شما در پیشگیری از بدتر شدن وضعیت کلیه هایتان موثر است.

 

آشنایی بیشتر با بیماری نارسایی مزمن کلیه

تغییرات لازم در رژیم غذایی بیمار کلیوی

برنامه غذایی مشخص و ثابتی در مورد همه بیماری‌های کلیه برای همه افراد وجود ندارد. اینکه شما می‌توانید چه غذایی بخورید و چه غذایی نمی‌‌توانید بخورید بسته به زمان و میزان عملکرد کلیه‌های شما و نیز برخی فاکتورهای دیگر دارد و البته شما باید رژیم‌های قبلی‌تان را در مورد بیماری‌های زمینه‌ای از قبیل دیابت و فشارخون و یا بیماری قلبی ادامه دهید.
بیمارانی که نارسایی کلیه دارند، نیاز است که مقدار دریافت خود از پروتئین، سدیم، پتاسیم، فسفر و کلسیم را کنترل نمایند. اگر بیماری کلیوی شما بدتر شود، ممکن است نیاز باشد برخی مواد مغذی دیگر را هم محدود کنید، که این محدودیت‌ها می‌تواند بر پایه نتایج آزمایشات بیمار باشد.

چرایی نیاز به کنترل میزان دریافت مواد مغذی

مصرف مقدار مناسب و صحیح از پروتئین، سدیم، پتاسیم و فسفر می‌تواند به کنترل تجمع مواد زاید و مایعات در خون شما کمک کند. چرا که کلیه‌های شما نمی‌تواند مواد زاید و مایعات اضافی را از بدن شما دفع کند.

  • پروتئین :

بدن شما به پروتئین نیاز دارد. نیاز به پروتئین برای ساختن ماهیچه،بازسازی بافت‌ها، مقابله با عفونت و .. می‌باشد. اگر شما نارسایی کلیه دارید، نیاز است که مقدار دریافت پروتئین رژیم غذایی‌تان را مانیتور کنید.

دریافت پروتئین اضافی می‌تواند منجر به تولید و تجمع مواد زاید در خون شما شود، که کلیه‌های شما قادر به دفع آن از بدن نمی‌باشند. اما مهم است که همه بیماران کلیوی مقدار صحیح و مناسبی از پروتئین را روزانه دریافت نمایند.

محدودیت دریافت پروتئین توسط متخصص تغذیه بر اساس وزن و سایز بدن، میزان مشکل کلیوی، مقدار پروتیین دفع شده در ادرار و … محاصبه می‌شود. پروتئین دریافتی الزاما نباید خیلی کم باشد، چرا که می‌تواند مشکلات ثانویه ایجاد نماید. متخصص تغذیه می‌تواند در مورد دریافت مقدار پروتئین مورد نیاز شما برنامه‌ریزی نماید.

  • سدیم :

کلیه سالم می‌تواند مقدار سدیم را در بدن شما به خوبی کنترل کند. اگر کلیه شما خوب کار نکند، مصرف سدیم اضافی می‌تواند منجر به تجمع مایعات در بدن، ورم، بالارفتن فشارخون و فشار مازاد بر قلب شما شود. نیاز است مصرف سدیم در نارسایی کلیه محدود شود. متخصص تغذیه می‌تواند در مورد مقدار دقیق سدیم مورد نیاز شما تصمیم‌گیری کند.

  • فسفر :

زمانیکه عملکرد کلیه شما کم می‌شود، فسفر اضافه می‌تواند در خون تجمع پیدا کند. سطح بالای فسفر منجر به ضعیف شدن استخوان می‌شود. متخصصین تغذیه به شما لیستی از غذاهای غنی از فسفر ارایه می‌دهند که نیاز است مصرف آنها محدود شود.

  • پتاسیم :

پتاسیم در عملکرد ماهیچه‌ها از جمله ماهیچه‌های قلب، نقش دارد. مقدار پتاسیم خیلی کم یا خیلی زیاد در خون بسیار خطرناک است. مقدار پتاسیم مورد نیاز شما بسته به عملکرد کلیه شما و داروهایی که مصرف می‌کنید، متفاوت است. نیاز است که متخصص تغذیه در مورد مقدار پتاسیم مورد نیاز شما در یک روز تصمیم‌گیری نماید.

  • کلسیم :

منابع غذایی کلسیم اغلب منابع خوبی از فسفر هم هستند. درصورتیکه نیاز به محدود سازی کلسیم باشد، باید متخصص تغذیه این موضوع را به اطلاع شما برساند. قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامین D یا کلسیم با متخصص تغذیه خود مشورت نمایید.

آیا نیاز است محدودیت مایعات انجام شود؟

اغلب مردم در مراحل اولیه نارسایی کلیه نیازی به محدودیت مایعات دریافتی ندارند. در مورد اینکه نارسایی کلیه شما در چه مرحله‌ای است از پزشک‌تان سوال کنید. اگر بیماری کلیوی‌تان بدتر شود، متخصص تغذیه در مورد محدودیت مایعات به شما برنامه خواهد داد.

نکته قابل توجه

دقت نمایید که در مورد مصرف مکمل‌های خوراکی بدون مشورت پزشک یا متخصص تغذیه اقدام نکنید.

 


منبع :

مقالات مشابه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

بهترین درصد الکل

آن‌چه می‌بایست درمورد الکل بدانید

مراقبت‌های جراحی ستون فقرات

مراقبت‌های جراحی ستون فقرات