زمان مطالعه: 4 دقیقه

بیماری کووید 19 نگرانی وسیعی را در سراسر جهان ایجاد کرده است. مهمترین سوال این است که اخبار کرونا را از کجا دریافت می‌کنید؟ باید مراقب اخبار نادرست باشیم و به هر منبعی اعتماد نکنیم.

مراقب باشید که اخبار کرونا را از کجا دریافت می‌کنید؟

اخبار مربوط به ویروس جدید و کشنده‌ای که در دسامبر سال 2019 در ووهانِ چین ظاهر شد، همه جا است. این ویروس با عنوان سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 (به اختصار SARS-CoV-2) نامیده شده و بیماری‌ای که ایجاد می‌کند کووید-19 نام دارد.

برای کسب آخرین اطلاعات در مورد وضعیتی که به سرعت در حال تغییر است، باید به کجا مراجعه نمود؟ کنار گذاشتن و نادیده گرفتن اینترنت بسیار سخت است چرا که می‌دانیم اطلاعات مفید و قابل اعتماد زیادی به صورت آنلاین وجود دارد، اما در عین حال اطلاعات نادرست زیادی نیز در این محیط دیده می‌شود. در این میان می‌بایست تشخیص دهیم کدام درست و کدام نادرست است.

 

 چرا باید در مورد این ویروس جدید بدانیم

نگرانی‌ها در مورد این ویروس که به سرعت در حال گسترش است، قابل درک است. آمار تعداد مبتلایان و میزان مرگ و میر در سراسر جهان واقعاً ترسناک است.

متأسفانه تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش سریع این ویروس ناموفق بوده و به همین دلیل احتمال افزایش آمار وجود دارد. بنابراین به دست آوردن اطلاعات موثق درباره آنچه که در حال رخ دادن است و اطلاع از راه‌های محافظت از خود مهم و ضروری است.

 

مراقب باشید: اطلاعات نادرست فراوان است.

درست همان‌طور که تعداد افراد و کشور‌هایی که تحت تأثیر این ویروس جدید قرار گرفته‌اند گسترش یافته است، تعداد نظریه‌ها و ادعا‌های بی‌اساس نیز در مورد آن افزایش داشته است. سایت‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و تیک‌تاک نیز شاهد تعداد زیادی پست‌های کاذب و گمراه‌کننده بوده‌اند.

 

چند نمونه اطلاعات و پست‌های بی‌اساس

  • ” روغن اورگانو در برابر کروناویروس مؤثر است” : که یک ادعای بی‌اساس است.
  • مطلبی مبنی بر اینکه دولت آمریکا سال‌ها پیش واکسنی را برای بیماری کرونا‌ویروس ایجاد و تولید کرده است، با تقریباً 5000 کاربر فیسبوک به اشتراک گذاشته شده است.
  • ادعایی بی‌اساس مبنی بر اینکه ” کرونا‌ویروس یک ویروس ساختهٔ دست بشر در آزمایشگاه است.”
  • فروش ” تقویت‌کنندهٔ سیستم ایمنی غیر‌پزشکی ” برای کمک به افراد در جهت پیشگیری از ابتلای به کووید-19
  • توصیه‌های بی‌اساس در مورد جلوگیری از مبتلا شدن با مصرف ویتامین C و پرهیز از خوردن غذا‌های تند
  • توصیه‌های خطرناک مبنی بر اینکه نوشیدن مایع سفیدکننده (وایتکس) و مصرف کوکائین عفونت ناشی از کروناویروس را درمان می‌کند.
  • ویدئویی حاوی توصیه‌های بی‌فایده در مورد جلوگیری از آلوده شدن به کرونا‌ویروس با اصلاح رژیم غذایی، به عنوان مثال، با پرهیز از نوشیدنی‌های سرد و یا بستنی. این ویدئو که صحنه‌های از بین بردن کرم انگلی از لب فردی را نشان می‌دهد، مربوط به سال‌های گذشته بوده و ارتباطی به کرونا‌ویروس و شرایط فعلی ندارد.

فیس‌بوک در تلاش است تا پست‌ها را بررسی نموده و پست‌های واقعی و درست را مشخص نماید و مواردی را که به وضوح نادرست است را برچسب‌گذاری نموده و از رتبهٔ آن بکاهد تا کمتر مورد بازدید قرار‌گرفته و به اشتراک گذاشته شود. توییتر، یوتیوب و تیک‌تاک هم اقداماتی را برای محدود کردن و برچسب‌گذاری اطلاعات غلط انجام داده‌اند. اما بررسی تمام این پست‌ها تقریباً غیرممکن است، به‌ویژه که برخی از این پست‌ها در گروه‌های خصوصی رسانه‌های اجتماعی قرار دارند و یافتن آن‌ها سخت است.

 

آنفلوآنزا را فراموش نکنید

در حالی‌ که اخبار مربوط به ویروس جدید و مرگبار در سراسر جهان می‌تواند وحشتناک باشد، تشخیص این واقعیت که ویروسِ آشناتر دیگری وجود دارد که می‌بایست نگران آن هم بود: ویروس آنفلوآنزا.

براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، تاکنون 51 میلیون مورد آنفلوآنزا در این فصل گزارش شده است که این میزان، حدود صدها هزار مورد بستری در بیمارستان و 55000 مورد مرگ و میر در پی داشته است.

دریافت واکسن آنفلوآنزا اولین اقدام عالی در جهت پیشگیری از ابتلای به این بیماری است.

اقدامات دیگر در جهت محافظت از ابتلا به آنفلوآنزا مانند دوری از افراد بیمار و یا در صورت بیمار بودن، مراقبت از آلوده نکردن دیگران، راه‌کار‌هایی اساسی هستند که می‌توان از آن‌ها در جهت محافظت در برابر کروناویروس جدید نیز استفاده نمود.

 

منابع آنلاین قابل اعتماد در مورد کروناویروس جدید و بیماری کووید-19

در حالی ‌که هیچ منبع اطلاعاتی کامل نیست، اما برخی از منابع به صورت غیرقابل انکاری بهتر از دیگران هستند. بهتر است به دنبال سایت‌هایی باشید که :

  • به متخصصانی که از تجزیه و تحلیل‌های علمیِ پذیرفته‌شده استفاده می‌کنند و نتایج پژوهش‌های خود را در مجلات معتبر پزشکی منتشر می‌کنند، اعتماد می‌کنند.
  • مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مأموریت آن‌ها اطلاع‌رسانی و محافظت از عموم افراد جامعه است.
  • در حال تبلیغ برای ارائه خدمات و یا فروش محصولی مرتبط با اطلاعات ارائه‌شده نیستند.

در حالی‌ که جمع‌آوری اطلاعات به صورت آنلاین ممکن است ساده‌ترین و اولین گزینهٔ در دسترس شما باشد، اما در صورت بروز علائم عفونت مانند تب، سرفه یا تنگی نفس، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر پزشک ندارید، برای مشاوره با نزدیک‌ترین درمانگاه تماس بگیرید. در صورت لزوم، پزشک ممکن است توصیه کند شما در یک مرکز پزشکی دانشگاهی (مانند بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه) تحت ویزیت پزشک متخصص قرار بگیرید که به احتمال زیاد جدید‌ترین اطلاعات را در مورد بیماری عفونی‌ای که قبلاً ناشناخته بوده است، دارد.

 

سخن پایانی

هنگام رویارویی با بیماری عفونی جدیدی که هنوز بسیاری موارد در مورد آن ناشناخته است، جستجوی اطلاعات موثق و اقدام کردن براساس آن‌ها مهم است. نسبت به نظریه‌های بی‌پایه و اطلاعات و اخبار‌های جعلی که توصیه‌های مقامات بهداشت عمومی را رد می‌کند، تردید کنید. پرداختن به نگرانی‌های مربوط به کرونا‌ویروس جدید، به اطلاعاتی قابل دسترس، قابل اعتماد و اغلب به‌روز نیاز دارد. بر این اساس، بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به متخصصانی اعتماد کنیم که مأموریتشان حمایت از سلامت عمومی است.

 


 

منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟