زمان مطالعه: 3 دقیقه

ماندگاری ویروس کرونا روی مواد غذایی

ممکن است در حین خرید کردن از فروشگاه هنگام همه‌گیری کرونا، این سؤالات به ذهنتان خطور کند که ماندگاری ویروس کرونا روی مواد غذایی به چه میزان است و یا آیا کروناویروس از طریق مواد غذایی منتقل می‌شود یا خیر؟

 

آیا کروناویروس از طریق مواد غذایی منتقل می‌شود؟

طبق نظر CDC, FDA و USDA تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر انتقال کووید ۱۹ از طریق مواد غذایی و یا بسته‌بندی مواد غذایی اعلام نشده است.

هنوز حقایق ناشناختهٔ زیادی درباره کووید ۱۹ و ویروس ایجادکنندهٔ آن وجود دارد. با افزایش اطلاعاتمان در طی زمان، شناخت و آگاهی‌مان نسبت به شیوع این بیماری و خطرات احتمالی ناشی از مواد غذایی نیز افزایش می‌یابد.

اما تا آنجایی که می‌دانیم انتقال این بیماری به طور عمده از شخصی به شخص دیگر و از طریق ذرات خارج‌شده از دهان و بینیِ فرد بیمار هنگام عطسه و سرفه کردن است. طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) احتمال انتقال این بیماری از طریق لمس کردن سطوح آلوده و سپس دست زدن به بینی، دهان و چشمان نیز وجود دارد هرچند که این، راه اصلی انتقال بیماری نیست.

چرا مواد غذایی خطر کمتری دارند؟

حتی اگر ویروس روی مواد غذایی باشد عوامل گوناگونی وجود دارد که احتمال انتقال ویروس کرونا را از طریق مواد غذایی کاهش می‌دهد.

اولین دلیل این است که اقدامات بهداشتی و ایمنی مواد غذایی که در حال حاضر برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از مواد غذایی وجود دارد (اقداماتی مانند شستن مکرر دست‌ها، تمیز کردن سطوح و لوازم آشپزخانه و پخت غذاها در دمای مناسب)، احتمال انتقال ویروس کرونا را نیز از طریق مواد غذایی کاهش می‌دهد.

عامل دیگر زیست‌شناسی ویروس است. طبق گفته‌های CSPI این ویروس نمی‌تواند برای هفته‌ها روی سطوح زنده بماند که این مشخصهٔ ویروس‌های دیگر نظیر نوروویروس، که عامل بیماری‌های ناشی از غذا هستند، نیز است. برخلاف باکتری‌ها، ویروس‌ها نمی‌توانند داخل غذا رشد کنند، پس این‌طور انتظار می‌رود که تعداد آن‌ها در طی زمان به جای افزایش یافتن رفته رفته کاهش یابد.

فرض بر این است که این نوع از ویروس توانایی زنده ماندن در معده که محیطی اسیدی است را ندارد و این خبر خوبی است.

هر چند هنوز میزان مبتلا شدن افراد با لمس کردن دهان و صورتشان و یا خوردن غذای آلوده نامعلوم است.

بنیامین چاپمن، استاد و متخصص ایمنی مواد غذایی، می‌گوید: «اینطور نیست که احتمال مبتلا شدن افراد به کووید ۱۹ از طریق مواد غذایی غیرممکن باشد. همیشه این احتمال وجود دارد. من می‌خواهم بهترین تصمیم را برای مدیریت خطرات احتمالی با توجه به علم و شواهد اتخاذ نمایم. هر چند ما اکنون هیچ شواهدی در این زمینه نداریم.»

 

برای کاهش خطر انتقال ویروس‌ها و یا باکتری‌ها، سازمان غذا و دارو، هنگام تهیهٔ غذا چهار مرحلهٔ مهم را توصیه می‌کند:

۱- تمیز کردن. قبل از آشپزی تمام سطوح آشپزخانه را ضدعفونی کرده و دستان خود را به طور کامل بشویید. شستن مواد غذایی را نیز فراموش نکنید.

۲- جداسازی. گوشت‌های خام را جدا از بقیه مواد بگذارید. برای جلوگیری از آلودگی، سطوح و وسایلِ آشپزخانهٔ جداگانه‌ای را برای مواد خام در نظر بگیرید.

۳- پختن. برای کشتن عوامل بیماری‌زا همیشه غذاها را در دمای پیشنهادشده و مناسب آن غذا بپزید.

۴- سرد کردن. هرگز غذاها را برای مدت طولانی بیرون از یخچال قرار ندهید. غذاها را بدون معطلی داخل یخچال یا فریزر بگذارید.

توصیه‌هایی در زمینهٔ بهداشت مواد غذایی و خرید مواد از فروشگاه‌ها:

هرچند احتمال ابتلا به کووید ۱۹ از طریق غذا کم است، راه‌هایی برای کاهش بیشتر خطر ابتلا به به این بیماری وجود دارد. در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم:

  • برای از بین بردن آلودگی، گل و لای و مواد آفت‌کش، میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف آبکشی کنید (شستن با آب خالی کافی است).
  • شستن و ضدعفونی کردن مواد غذایی با مایع ظرفشویی و یا سایر شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده توصیه نمی‌شود.
  • اگر نگران بسته‌بندی مواد غذایی هستید بعد از تماس با آن دستان خود را بشویید.
  • اگر نگران غذای خود هستید می‌توانید در دمای ۱۴۹ درجه فارنهایت (۶۵ درجه سانتی‌گراد) آن را گرم کنید.
  • در هنگام خرید تنها به موادی که می‌خواهید بخرید دست بزنید.
  • نگه داشتن مواد غذایی بیرون از خانه، داخل ماشین و پارکینگ توصیه نمی‌شود. چرا که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در غذا مانند فاسد شدن و یا آفت زدن شود.
  • مواد غذایی را از بسته‌بندی در‌آورده و به ظرفی تمیز انتقال دهید. دستان خود و سطوحی را که با بسته‌بندی در تماس بودند شسته و ضدعفونی کنید.
  • کیسه‌های پارچه‌ای را که برای خرید استفاده کردید، شسته و ضدعفونی کنید.
  • در هنگام خرید کردن از ماسک استفاده کرده و حداقل یک متر از دیگران فاصله داشته باشید.

 


منبع

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟