زمان مطالعه: 2 دقیقه

انتقال ویروس کرونا از طریق آب

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده سوالات زیادی در مورد این ویروس و نحوه انتقال آن پیش بیاید، یکی از مهم‌ترین این سوالات این است که انتقال ویروس کرونا از طریق آب امکان‌پذیر است یا خیر؟

 

آیا ویروس کرونا از طریق آب آشامیدنی منتقل می‌شود؟

تا به امروز ویروس کرونای عامل بیماری کووید 19 در آب آشامیدنی مشاهده نشده است. قاعدتاً روش‌های تصفیه و ضدعفونی آب که در اغلب سیستم‌های آب آشامیدنی شهری وجود دارد منجر به غیرفعال یا نابود شدن ویروس کرونا می‌شوند.

 

آیا ویروس مولد بیماری کووید 19 در مدفوع وجود دارد؟

ویروس کرونا در مدفوع برخی از بیماران مبتلا به بیماری کووید 19 یافت شده است. با این حال مشخص نیست که ویروس موجود در مدفوع قادر به ایجاد بیماری است یا خیر. تاکنون گزارش تأییدشده‌ای در مورد انتقال ویروس از طریق مدفوع به فرد انتشار نیافته است. دانشمندان در این مورد اطلاعات زیادی ندارند اما براساس داده‌های جمع‌آوری شده از شیوع بیماری‌های قبلیِ ناشی از کروناویروس‌های مشابه مانند سندرم حاد تنفسی (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) این احتمال کم است.

آیا ویروس کرونا از طریق استخر، چشمه‌های آب‌گرم معدنی و پارک‌های آبی منتقل می‌شود؟

هیچ مدرکی مبنی بر انتشار ویروس در این مناطق وجود ندارد. نگهداری مناسب از این فضاها از قبیل ضدعفونی کردن با کلر و بروم احتمالاً باعث غیرفعال شدن ویروس در آب می‌شود.

مادامی‌که جوامع در حال طی کردن دوران همه‌گیری ویروس کرونا هستند، این مهم است که برای اطمینان از سلامتی و ایمنی، هر کسی اعم از صاحبان مشاغل و متصدیان این تجهیزات به این نکات توجه کنند:

  • همهٔ افراد باید از دستورات محلی به طور کامل پیروی کنند. دستوراتی که زمان و چگونگی بازگشایی تأسیسات آبی و تفریحی را تعیین می‌کنند.
  • افراد در محیطهای تفریحی باید هم داخل و هم خارج از آب با رعایت فاصلهٔ اجتماعی و بهداشت دست، از خود و دیگران محافظت کنند.
  • علاوه بر تضمین ایمنی و کیفیت آب، صاحبان و گردانندگان استخرها، باید از دستورات و راهنماهای موقت برای مشاغل و کارفرمایان در مورد تمیز و ضدعفونی کردن جامعهٔ خود پیروی کنند.

 

آیا ویروس کرونا از طریق سیستم فاضلاب منتقل می‌شود؟

ویروس کرونا در فاضلابِ تصفیه‌نشده یافت شده است. محققان نمی‌دانند که اگر فردی در معرض فاضلاب تصفیه‌نشده قرار بگیرد به این ویروس آلوده خواهد شد یا خیر. تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر وقوع این امر وجود ندارد. در حال حاضر تصور می‌شود که خطر انتقال ویروس کرونا از طریق سیستم‌های فاضلاب استاندارد و مناسب، کم است.

محققان اطلاعات موجود را تجزیه و تحلیل کرده و اعلام کردند که شیوه‌های استاندارد تصفیهٔ فاضلاب باید ویروس کرونا را غیرفعال کنند.

 

آیا کارگران فاضلاب باید برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهند؟

اخیراً ویروس کرونا در فاضلاب تصفیه‌نشده یافت شده است. در حالی که داده‌ها محدود هستند، تاکنون هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه بیمار به دلیل مواجهه با فاضلاب به بیماری کووید 19 مبتلا شده است وجود ندارد.

روش‌های استاندارد مرتبط با عملیات تصفیه‌خانهٔ فاضلاب، برای محافظت از کارگران در برابر ویروس کرونا کافی است. این شیوه‌های استاندارد می‌تواند شامل کنترل‌های مهندسی و اداری، اقدامات احتیاطی بهداشتی، اقدامات ویژهٔ ایمن‌کاری و تجهیزات محافظت شخصی باشد که به‌طور معمول در هنگام مواجهه با فاضلاب تصفیه‌نشده مورد نیاز است.

هیچ‌گونه حفاظتِ اضافیِ مخصوصی در برابر ویروس کرونا برای کارگران درگیر در مدیریت فاضلاب از جمله مواردی که در تأسیسات تصفیهٔ فاضلاب وجود دارد، توصیه نمی‌شود.

 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟