زمان مطالعه: 2 دقیقه

یکی از سوالاتی که بصورت رایج در شرایط پر استرس و آلودگی هوای امروزه مطرح می‌شود این است که آیا استرس و آلودگی هوا عامل سکته مغزی است. در برنامه اینستاکلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب بصورت لایو برگزار می‌شود باحضور خانم دکتر شکوه یار, این سوال مطرح شد و در این فیلم می‌توانید پاسخ این سوال را ببینید.

 

آیا استرس و آلودگی هوا عامل سکته مغزی است؟

ویدیو

استرس و آلودگی هوا دو عاملی است که در زندگی کنونی بشر سلامت جسم و روح فرد را با خطراتی تهدید می‌کند. از آنجایی‌که این عوامل بیرونی هستند فرد بر میزان آنها کنترل چندانی نداشته و همین امر خود بر این خطر افزوده است. در ابتدا نگاهی به تعاریف این دو مقوله داریم:

آلودگی هوا

آلودگی هوا عبارت از وجود یک یا چند آلاینده در هوای آزاد مانند گازها، بخارات، گرد و غبار، بو، دود غلیظ با کمیت، مشخصات و مدت زمان کافی که برای زندگی انسان، حیوان و گیاه خطرناک و برای اموال مضر باشد و یا به طور غیرقابل قبول مانع زندگی راحت گردد.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی در زمان آلودگی هوا

اثرات آلودگی هوا

آلودگی هوا به روش‌های گوناگونی می‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد. چرا که موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می‌شوند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف بدن خواهد شد. این مواد از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن شده و باعث تخریب سلول‌های بدن می‌شود. در واقع تجمع این مواد در بدن هنگام آلوده بودن هوا به دلیل داشتن اکسیژن ناپایدار و واکنش با یک سلول، آن را اکسید می‌کند. تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از دیگران است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

استرس

فشار روانی یا استرس  در روان‌شناسی به معنی فشار و نیرو است. تنش و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می‌شود. استرس یک فشار روانی و احساسی بیش از حد تحمل فرد است. در واقع استرس زمانی ایجاد می‌شود که ما نتوانیم با فشارهای کوچک کنار بیاییم. استرس در افراد مختلف متفاوت است، ممکن است عاملی برای فردی ایجاد استرس کند ولی در فرد دیگر، به هیچ عنوان استرس ایجاد نکند.

اثرات استرس

استرس می‌تواند روی رفتار شما تأثیر بگذارد یا روی عملکرد بدن شما حتی برخی می‌گویند می‌تواند روی اندام و زیبایی صورت شما تأثیر بگذارد.

علائم استرس تفکر نگران‌کننده، شامل اضطراب، مشکلات خواب، عرق کردن، از بین رفتن اشتها و مشکل در تمرکز حافظه است ومیتوند سبب به وجود امدن بعضی بیماری‌ها مانند  MSبشود.

تغییر شغل، نقل مکان به یک شهر جدید، ازدواج، بازی‌های پر تنش، مرگ نزدیکان، و وجود یک بیماری بااهمیت در خانواده از جمله عوامل بیرونی رهاسازی فشارعصبی هستند. جالب آنکه حوادث شادی‌آور نیز می‌توانند به همان اندازه وقایع غم‌بار برای انسان فشارزا باشند .

 آیا استرس و آلودگی هوا عامل سکته مغزی است؟

پاسخ خانم دکتر شادی شکوه یار متخصص مغز و اعصاب به این سوال را ببینید:

اگر بخواهم یک جواب خوب بدهم مسلما بله به خاطر اینکه قرار گرفتن در یک محیط نا مناسب طبیعی قطعا تمام ارگان های بدن را متاثر می کند وقتی ریه متاثر می شود قلب متاثر می شود و به طبع آن تمام عروق متاثر می شود

اما اینکه فرض بکنید با یک هفته یا ۱۰ روز یا دو هفته آلودگی هوا کسی دچار سکته مغزی بشود که هیچ بیماری زمینه ای نداشته درست نیست “

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟