زمان مطالعه: 2 دقیقه

یکی از سوالاتی که بصورت رایج مطرح می‌شود این است که چکاپ قلبی چه زمانی می‌بایست انجام شود. در برنامه اینستاکلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب بصورت لایو برگزار می‌شود باحضور خانم دکتر ثابتی این سوال مطرح شد و در این فیلم می‌توانید پاسخ این سوال را ببینید.

آیا لازم است فردی که سابقه بیماری قلبی ندارد، به طور منظم چکاپ قلبی شود؟

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بیماری های قلبی عروقی

بیماری‌های قلبی عروقی، شایع‌ترین علت مرگ و میر در همه دنیا هستند. یکی از مهم‌ترین بیماری‌های این دسته اختلالات، تنگی رگ‌های تغذیه‌کننده قلب یا همان عروق کرونری هستند. در همه افراد فرآیند تنگی رگ‌های قلب از دوران کودکی شروع شده و به‌تدریج پیشرفت می‌کند. اضافه شدن فاکتورهای خطر سبب می‌شود این فرآیند تسریع‌شده و در سنین بالاتر تر باعث تنگی شدید عروق و سکته قلبی، سکته مغزی و تنگی عروق اندام‌ها شود.

موارد بسیاری از جمله درد قفسه سینه سمت چپ یا درد کتف چپ، نفس نفس زدن هنگام پیاده روی و موارد دیگری باعث می شوند تا فرد به فکر مراجعه به پزشک متخصص قلب بی‌افتد.

با شرح حال، معاینات کامل و تست‌های تشخیصی بر حسب مورد، می توان در باره بخش مهمی از سلامت سیستم قلب و عروق، اطلاعات زیادی را به دست آورد و در صورت وجود بیماری یا عوامل خطر، با تشخیص و کنترل به موقع آنها، از بروز سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و تنگی عروق اندام‌ها و ناتوانی‌های ناشی از آنها جلوگیری‌کرد.

لزوم انجام چکاپ منظم

اما این سوال مطرح می‌شود که آیا لازم است فردی که سابقه بیماری قلبی ندارد، به طور منظم چکاپ قلبی شود؟

پاسخ خانم دکتر ثابتی متخصص قلب و عروق :

” ما پزشکان چنین حرفی رو هرگز نمی زنیم . اما اینکه آن فرد چند ساله هست، اینکه آن فرد چه ریسک فاکتورهایی دارد، و اینکه آن فرد چه زمینه ژنتیکی دارد، در تصمیم گیری در این مورد برای ما موثر است.

کسانیکه از نظر ژنتیکی درگیری پریمچور کرونری دارند، نیاز به بررسی زود هنگام دارند. در مورد کسانیکه سابقه خانوادگی تا به حال نداشتند و هیچ ریسک فاکتوری ندارند، تا زمانیکه علایم نداشته باشند، اصراری به انجام چکاپ برایشان نیست. کسانیکه ریسک فاکتور قلبی دارند خصوصا کسانیکه دیابت دارند نیاز به بررسی و انجام چکاپ دارند. چرا که افرادی که دیابت دارند علائم قلبی شان معمولا مثل کسانیکه دیابت ندارند نیست. ممکنه اصلا علامت نداشته باشند. به همین دلیل معمولا بعد از یک اینکه دوره ای از دیابتشون میگذرد حتما نیاز است تا با وسواس مورد معاینه و بررسی قرار گیرند. در غیر اینصوت انجام تست های زود هنگام را اگر مریض علامتی ندارد، ریسک فاکتوری ندارد و گذشته ای هم ندارد (منظور سابقه بیماری است) همینطوری توصیه نمیکنیم.”

 

همچنین بخوانید: چگونه از بیماری های قلبی جلوگیری کنیم

 

آیا انجام چکاپ قلبی منظم در افرادی که جوان هستند، سابقه بیماری قلبی در خانواده ندارند، چاق نیستند، دیابت ندارند و علامت بالینی هم ندارند لزومی ندارد؟

به گفته خانم دکتر ثابتی در این حالت انجام چکاپ منظم لزومی ندارد مگر اینکه واقعا موردی باشد. چون اکثر کسانیکه برای چکاپ مراجعه می‌کنند می‌گویند علایم ندارند . اما وقتی خوب شرح حال می‌گیریم و حالت های آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، میبینیم که یک علامتی هست و یک چیزی هست که نگرانشان کرده است. پرسیدن یک سری سوالات برای رفع نگرانی ایرادی ندارد. اما بطور کلی انجام چکاپ بطور منظم توصیه نمی‌شود.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟