زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

آلودگی هوا می‌تواند عوارض و تاثیر جدی بر سلامت ما داشته باشد و بر مسائلی مانند آسم، بیماری‌های برونشی، بیماری های پوستی، مشکلات روحی-روانی، انواع سرطان ها و بیماری های قلبی تاثیر بگذارد. گزارش می شود که سالانه حدود 7 میلیون نفر انسان در اثر آلودگی هوا می‌میرند. سوال مطرح شده این است که ما چگونه می‌توانیم از خودمان در مقابل آلودگی هوا محافظت کنیم.

خبر خوب این است که تحقیقاتی انجام گرفته که ارتباطی را بین آنچه ما می‌خوریم و سطح محافظت ما از خودمان در مقابل آلودگی هوا نشان می‌دهد. پس می‌توانیم با ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی‌مان در مقابل آسیب از خودمان محافظت نماییم.

کلید اصلی محافظت در برابر آلودگی هوا

کلید اصلی آنتی اکسیدان‌ها هستند که در مقابل رادیکال‌های آزاد تولید شده و در نتیجه از بدن در برابر ذرات سمی هوای آلوده که وارد بدن ما می‌شوند، محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند باعث التهاب شوند و همین التهاب باعث بروز مشکلاتی از بیماری‌ها تا پیری زودرس می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها این رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و مانع از آسیب رسانی آنها می‌شوند.

بنابراین با اطمینان از رعایت یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می توان از بدن در مقابل آلودگی هوا محافظت نمود.

در رژیم ضد آلودگی هوا چه بخوریم؟

  •  ویتامین C:

این ویتامین یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها می باشد. بنابراین اگر به دنبال مبارزه با آلودگی هوا هستید، مصرف منابع ویتامین C را در صدر لیست خود قرار دهید.
بدن نمی‌تواند این ویتامین حیاتی را تولید یا ذخیره کند، پس بسیار مهم است که در رژیم تان این ویتامین را روزانه مصرف نمایید. ویتامین C برای بازیافت ویتامین E و نیز برای نشر کلاژن در بدن ضروری است.

منابع غذایی ویتامین C : انواع فلفل‌ها، پرتقال، کیوی، کلم، کلم بروکلی، انواع سبزیجات مانند برگ گشنیز، آب لیمو ترش (روزانه دو عدد لیمو ترش) و انواع مرکبات

  •  ویتامین E:

بعید به نظر می رسد که از نظر ویتامین E دچار کمبود باشیم، اما باید از اهمیت این ویتامین در مقابل آلودگی هوا آگاه باشیم. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، بنابراین خوردن چربی‌های رژیمی با کیفیت، جذب کافی ویتامین E را تضمین می‌کند. منابع روغنی ویتامین E شامل روغن زیتون می‌باشد که بهترین شیوه مصرف آن به عنوان سس سالاد می باشد و بهتر است برای پخت و پز مصرف نشود، چرا که گرم کردن روغن ها در دمای بالا باعث آسیب رساندن به آنها می شود.

منابع غذایی ویتامین E : انواع روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن سبوس برنج، تخمه آفتابگردان، بادام، بادام زمینی، فندق و آووکادو می باشد. ( مراقب چربی و کالری آجیل ها و دانه ها باشید.)

همچنین بخوانید: رژیم غذایی سالم

  • امگا 3:

مطالعات نشان می دهد که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش التهاب و دسترسی اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا می شود و نیز اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی مغز و قلب ضروری است. اما از آنجاییکه منابع غذایی اسید چرب امگا 3 محدود هستند، اگر شما غذاهای غنی از این اسیدهای چرب را مصرف نمی‌کنید، ممکن است نیاز باشد از مکمل‌های خوراکی با کیفیت خوب استفاده نمایید. (بخصوص اگر گیاهخوار هستید، این مسئله مهم است.)

منابع امگا 3 : ماهی خال مخای، ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، تخم کتان، دانه چیا، آجیل و دانه های روغنی مثل گرد و سبزیجات برگ سبز

  • بتا کاروتن

بتاکاروتن رژیم غذایی که در میوه ها، سبزیجات قرمز و نارنجی و همچنین سبزیجات برگ سبز وجود دارد که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. ویتامین A همچنین برای سلامت باروری، سلامت چشم و سیستم ایمنی بدن مهم است.

منابع غذایی بتاکاروتن : هویج، کلم، اسفناج، کاهو، برگ تربچه، فلفل زرد و قرمز، سیب زمینی شیرین، زردآلو و همچنین یک سری گیاهان و ادویه های خاص هم میتواند پیشنهاد شود.
به عنوان مثال زردچوبه (آنتی اکسیدان قوی)، زنجبیل و فلفل سیاه مفید هستند.

 


منبع :

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟