زمان مطالعه: 4 دقیقه

چه فصل پوشیدن صندل باشد و چه فصل چکمه، ممکن است فکر کنید که زمان آن رسیده که در مورد پینه ورم کرده پایین شست پا کاری انجام دهید. پزشکان این پینه را هالوکس والگوس ‌یا انحراف شست پا می‌نامند.

این حالت هنگامی تشکیل می‌شود که استخوان یا بافت در مفصل پایین شست پا از جای خود خارج می‌شود. حرکت و فشار غیرطبیعی بر روی مفاصل در طولانی مدت بر روی انگشت شست فشار می‌آورد و آن را روی بقیه انگشتان پا خم می‌کند، که اغلب باعث ایجاد پینه یا برآمدگی ای دردناک در محل مفصل می‌شود. این مفصل در پایین انگشت شست پا بیشترین میزان وزن شما را در هنگام راه رفتن تحمل می‌کند، بنابراین اینگونه پینه‌ها می‌توانند باعث درد شدید و مداوم شوند. این مفصل ممکن است آنچنان سفت و دردناک شود که پوشیدن کفش بسیار دردناک و غیرممکن شود.

 

روش‌های کاهش درد هالوکس والگوس یا انحراف شست پا
روش‌های کاهش درد هالوکس والگوس یا انحراف شست پا

آیا استیلتوس‌ها مقصر هستند

هالوکس والگوس اغلب ریشه خانوادگی دارد، اما ممکن است در نتیجه شیوه راه رفتن و کفشی که می‌پوشیم نیز باشند. زنان به ویژه در سنین بالاتر بسیار بیشتر از مردان دچار این ضایعه می‌شوند. به نظر می‌رسد افرادی که دارای مفاصل انعطاف پذیر هستند تحمل بیشتری در برابر این ضایعه دارند. اما برخی افراد که مفاصل سفت دارند یا از آرتروز رنج می‌برند، مشکل بیشتر و دردناک‌تری با این عارضه پیدا می‌کنند و ممکن است این ضایعه در آن‌ها زودتر ایجاد درد کند.
اگر این ضایعه در پای شما ایجاد شد، با پزشک خانوادگی‌تان در این مورد مشورت نمایید. او ممکن است شما را به پزشک متخصص پا ارجاع دهد تا شرایط پا، مچ پا، و ساختارهای مربوط به پا را در شما تشخیص و درمان کند.

درمان عارضه هالوکس والگوس بدون جراحی

این عارضه دایمی است مگر اینکه عمل جراحی روی آن انجام شود. اما با انجام برخی اقدامات می‌توانید راحت‌تر باشید و یا سرعت پیشرفت هالوکس والگوس را کاهش دهید. برای بسیاری از افراد ممکن است تنها با پوشیدن کفشی با سایز مناسب این مشکل حل شود. اما اطمینان حاصل کنید از اینکه کفشی راحت با پاشنه کوتاه را انتخاب نمایید که فضای کافی برای انگشتان و قسمت‌های پهن‌تر پای شما را فراهم نماید.

هفت روش برای کاهش درد هالوکس والگوس روی مفاصل انگشتان پا

1- وزن سالم خود را حفظ نمایید .
2- از هالوکس والگوس با پدهای ژله ای و یا کِشی که می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه نمایید، محافظت کنید.
3- برای کمک به نگهداشت انگشتان پا در جای مناسب از درج کفش استفاده نمایید. می‌توانید آنها را بصورت آزاد یا نشخه‌ای از داروخانه‌ها تهیه نمایید.
4- تحت نظر و راهنمایی پزشک شبها از آتل استفاده نمایید تا انگشتان پا را در حالت مستقیم نگه دارد و ناراحتی را تسکین دهد.
5- از داروهای ضد التهابی غیر استرویئدی مانند ایبوپروفن مصرف نمایید.
6- از پاشویه گرم، کمپرس یخ، جکوزی، امواج فراصوت و ماساژ استفاده نمایید.
7- کفشی با سایز مناسب تهیه نمایید که در قسمت انگشتان پهن باشد. از فروشگاهی خرید کنید که کارکنان سایز پای شما را اندازه گیری نمایند و بتوانند سایز مناسب را ارایه نمایند.

 

روش‌های کاهش درد هالوکس والگوس یا انحراف شست پا
روش‌های کاهش درد هالوکس والگوس یا انحراف شست پا

برخی از افراد علاقمند هستند که برای حل مشکل هالوکس والگوس و ترمیم حالت انگشتان از کشش پا و یا استفاده از وسایلی همچون آتل هالوکس والگوس و یا فاصله انداز انگشتان پا استفاده نمایند. هرچند این وسیله مانند عینک طبی است، زمانی که آن را از روی انگشتانتان برمیدارید، مزیت آن نیز از بین می‌رود و اینکه حالت انگشتان را بصورت دایمی ترمیم نمی‌کند.

چه زمانی وقت انجام عمل است

اگر هالوکس والگوس شما بسیار دردناک باشد، ممکن است پزشک متخصص عمل جراحی را به شما پیشنهاد کند. اما ابتدا عمل جراحی را روی کفش هایتان انجام دهید، اما اگر درد بیش از یک سال ادامه داشت، ممکن است زمان آن رسیده باشد تا انجام عمل هالوکس والگوس را نیز مدنظر قرار دهید. اما اکثر بیماران سال‌ها قبل از تصمیم به انجام عمل، درد هالوکس والگوس را گاهی کمتر و گاهی بیشتر داشته‌اند.
پزشک همچنین ممکن است عمل جراحی را به این علت توصیه نماید که هالوکس والگوس میتواند منجر به مشکلات دردناک دیگری در پا شود، مشکلاتی از قبیل: انگشت خم شده به سمت پایین، بورسیت، و پینه برآمده پایین انگشت کوچک پا، که در موارد خفیف یا شدید می‌تواند عمل جراحی را انجام داد.

چه زمان می‌بایست برای درمان هالوکس والگوس جراحی کنم؟

هنگامیکه بیماران در سنین بالا برای درمان هالوکس والگوس مراجعه می‌کنند، اغلب به این دلیل است که هالوکس والگوس در آنها مشکلات دیگری را ایجاد نموده است. در مورد این بیماران، درد تقریبا ثابت است و حتی برای انگشت دوم پا نیز مشکل ایجاد کرده است.
هدف از عمل جراحی هالوکس والگوس، تسکین درد و برگرداندن انگشت شست پا به حالت اولیه و درست است. جراح استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، و اعصاب را به حالت اولیه برمی‌گرداند و برجستگی پینه‌ای کل را برطرف می‌کند.
بیش از 150 نوع جراحی هالوکس والگوس وجود دارد، اما جراحان معمولا یکی از روش‌های معمول را از بین حدود نیم دو جین روشی که معمول‌تر است را انتخاب می‌کنند.

 


منبع :

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟