زمان مطالعه: 4 دقیقه

دلایل وزن کم نکردن

سخت تلاش می‌کنید، اما وزن شما تغییر نمی‌کند. این طبیعت انسان است که در مورد کاهش این عدد نگران باشد. اما تسلیم نشوید و رژیم خود را کنار نگذارید. نکات گفته‌شده در این مقاله را بخوانید تا پاسخ سؤال چرا لاغر نمی‌شوم؟ را دریابید.

 

آیا عدم کاهش وزن من، به این دلیل است که صبحانه نمی‌خورم؟

ممکن است. زمانی‌که اولین وعدهٔ غذایی هر روز را که صبحانه است، نمی‌خورید، ممکن است این کار نتیجهٔ عکس در کاهش وزن شما داشته باشد. چرا که با گذشت زمان، گرسنه‌تر می‌شوید و ممکن است در وعدهٔ ناهار زیاده‌روی کنید.

سعی کنید ظرف مدت یک ساعت از زمانی‌که از خواب بیدار می‌شوید، صبحانه بخورید. یک وعده صبحانهٔ سرشار از فیبر و پروتئین می‌تواند به شما کمک کند تا احساس سیری طولانی‌مدتی داشته باشید. پنیر با میوه، تخم مرغ با نان تست گندم کامل، یا ماست یونانی به همراه یک موز را امتحان کنید.

 

آیا نزدیک به زمان خواب غذا می‌خورم؟

وعدهٔ غذایی آخر شب می‌تواند برای برنامهٔ کاهش وزن شما دردسر‌ساز شود. این وعده ممکن است دمای بدن، قندخون و میزان انسولین شما را افزایش دهد که این امر چربی‌سوزی را برای شما دشوار می‌سازد. سعی کنید حداقل 3 ساعت قبل از خواب شام بخورید.

در مصرف میان‌وعده بعد از شام مراقب باشید. هنگام تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر، کالری بیشتری دریافت می‌کنید. همچنین ممکن است وسوسه شده و غذا‌های ناسالم مانند بستنی و یا چیپس سیب‌زمینی بخورید.

 

آیا دلیل عدم کاهش وزن، داشتن استرس است؟

ممکن است. استرس می‌تواند شما را به مصرف غذا‌های پرکالری و پرچرب سوق دهد. همچنین بدن شما با وجود استرس تمایل به ذخیرهٔ چربی بیشتری دارد.

برای کاهش استرس، ورزش و یا مدیتیشن را امتحان کنید.

 

آیا عدم کاهش وزن، به دلیل جنسیت من است؟

جنسیت ممکن است تفاوتی در چگونگی کاهش وزن ایجاد کند. مطالعه‌ٔ اخیر نشان می‌دهد که کاهش وزن برای مردان آسان‌تر است. اما زنان با تلاش‌های طولانی‌مدت قادر به کسب موفقیت‌های بیشتری خواهند بود.

آن قسمت از بدن که وزن از دست می‌دهد نیز می‌تواند متفاوت باشد. مردان ابتدا چربی شکمی خود را از دست می‌دهند، درصورتی‌که کاهش وزن در این قسمت می‌تواند برای خانم‌ها سخت‌تر باشد.

 

آیا کاهش وزن برای من آهسته‌تر از افراد دیگر است؟

احتمال دارد. سرعت سوخت کالری براساس متابولیسم بدن، واکنش‌های شیمیایی که بدن شما را حفظ می‌کند، است.

اگر متابولیسم و سوخت‌وساز بدن شما کند است، ممکن است به‌علت ژن‌های شما باشد، یا ممکن است به اندازهٔ کافی تودهٔ عضلانی بدون چربی نداشته باشید. افرادی که بدنی بدون چربی و عضلانی دارند، نسبت به افرادی که درصد بیشتری از چربی بدنی دارند، کالری بیشتری می‌سوزانند.

 

موارد دیگری که می‌توانند در چربی‌سوزی تأثیر بگذارند:

  • افزایش سن: متابولیسم شما هر دهه حدود 2 تا 8 درصد کند می‌شود. این حقیقت ممکن است به علت کاهش تودهٔ عضلانی باشد.
  • کم غذا خوردن: به نظر عجیب می‌رسد، اما واقعیت این است که اگر از وعده‌های غذایی صرف نظر کرده یا رژیم بسیار کم‌کالری‌ای داشته باشید، این موارد می‌تواند نتیجهٔ معکوس داده و سرعت روند کالری‌سوزی شما را کمتر کند.

 

آیا می‌خواهید سوخت‌وساز بدن خود را افزایش دهید؟

برای تقویت تودهٔ عضلانی بدون چربی در بدن، وزنه‌برداری کرده و از رژیم‌هایی که میزان کالری آن‌ها بسیار کم است، پرهیز نمایید.

 

آیا میزان خواب کافی دارم؟

زمانی‌که میزان خواب شما کافی نباشد، کاهش وزن برای شما دشوار خواهد بود. متابولیسم بدن شما ممکن است کند شود و به همان سرعت که می‌خواهید، کالری نسوزانید.

همچنین در صورت عدم دریافت خواب کافی ممکن است انرژی کمتری داشته باشید و این امر باعث می‌شود انجام ورزش برای شما سخت‌تر باشد.

زمانی‌که خسته هستید، ممکن است رژیم‌های غذایی نادرستی مانند انتخاب شیرینی به جای میوه، داشته باشید. در مطالعهٔ اخیر، افرادی که خواب کافی ندارند، روزانه حدود 300 کالری بیشتر از افرادی که استراحت بیشتری دارند، دریافت می‌کنند.

 

آیا این مسئله مربوط به ژن‌های من است؟

شاید. برخی از بدن‌ها در چربی‌سوزی بهتر از دیگران عمل می‌کنند. این مسئله‌ای است که شما از والدین و یا اجداد خود به ارث می‌برید.

شما هیچ کنترلی بر روی ژن‌هایی که به شما منتقل شده است، ندارید، بنابراین، ممکن است لازم باشد کمی بیشتر برای سوزاندن کالری و کاهش وزن خود کار کنید.

 

آیا مشکل مربوط به تیروئید من است؟

درصورتی‌که تیروئید شما کم‌کار باشد، ممکن است بیماری به نام کم‌کاری تیروئید (هیپوتیروئیدی) داشته باشید. این بیماری می‌تواند منجر به افزایش وزن در اثر تجمع نمک و آب در بدن شود.

تیروئید پرکار، هایپرتیروئیدی نامیده می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به پرکاری تیروئید لاغر می‌شوند، اما برخی دیگر اضافه‌وزن می‌گیرند چرا که ممکن است به علت این بیماری، احساس گرسنگی بیشتری داشته باشند.

اینکه چگونه تیروئید بر متابولیسم، انرژی و وزن شما تأثیر می‌گذارد، پیچیده است. هورمون‌ها، پروتئین‌ها و مواد شیمیایی دیگر نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند. اگر فکر می‌کنید مشکلی در این میان است، با پزشک خود مشورت نمایید.

 

آیا عدم کاهش وزن به دلیل مشکلی در سلامتی من است؟

شرایط پزشکی بدن نیز باعث می‌شود که لاغر شدن سخت‌تر شود. برخی از مواردی که می‌تواند باعث مشکلاتی در وزن شما شود، شامل موارد زیر است:

  • اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی
  • بیماری‌های قلبی
  • اختلالات هورمونی
  • اختلالات خواب مانند آپنهٔ خواب

 

برخی از دارو‌ها نیز می‌توانند تلاش شما برای کاهش وزن را با مشکل روبه‌رو نمایند. به عنوان مثال، اگر دارو‌های زیر را مصرف می‌نمایید:

  • دارو‌های آلرژی
  • دارو‌های ضدبارداری
  • دارو‌های افسردگی
  • دارو‌های دیابت
  • دارو‌های صرع
  • دارو‌های فشارخون بالا
  • دارو‌های اختلال دو‌قطبی
  • دارو‌های اسکیزوفرنی

 

اگر یکی از این شرایط را دارید و در کاهش وزن با مشکل روبه‌رو هستید، با پزشک خود مشورت نمایید. پزشک ممکن است بتواند دارو‌های شما را تغییر دهد.

 


منبع:

چرا لاغر نمی‌شوم؟ / چرا لاغر نمی‌شوم؟ / چرا لاغر نمی‌شوم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟