زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

پروستات غده‌ای است در مردان که ظاهری کوچک و گردویی‌شکل دارد؛ سرطان پروستات جزو شایع‌ترین سرطان‌ها درمردان است. معمولاً رشد این سرطان ‌آهسته و محدود به همین غده است که در اینصورت احتمالاً مشکلی جدی ایجاد نمی‌کند؛ بعضی از سرطان‌های پروستات اینگونه هستند و به درمان چندانی نیاز ندارند اما بعضی دیگر از آن‌ها شدیدند و به سرعت گسترش می‌یابند.

 

با رعایت نکات زیر می‌توانید خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید:

یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات اتخاذ کنید

از خوردن غذاهای چرب بپرهیزید و در عوض، مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را افزایش دهید. میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی گوناگونی هستند که سلامتی شما را حفظ می‌کنند.

تأثیر رژیم غذایی بر پیشگیری از سرطان پروستات هنوز ثابت نشده ولی داشتن یک رژیم سالم و غنی از میوه‌ها و سبزیجات مختلف، می‌تواند سلامت کلی شما را ارتقا دهد.

 

غذاهای سالم را بر مکمل‌ها ترجیح دهید

 

هیچ پژوهشی ثابت نکرده که مصرف مکمل‌ها می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود. بجای مصرف مکمل‌ها، غذاهایی غنی از ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید تا سطح این مواد در بدن‌تان حفظ شود.

 

بیشتر روزهای هفته ورزش کنید

 

ورزش کردن سلامت کلی شما را ارتقا می‌دهد، به شما کمک می‌کند به وزن مناسب برسید و آن را حفظ کنید و خلق و خویتان را بهتر می‌کند. مدارکی وجود دارند که نشان می‌دهند سطح PSA (آنتی‌ژن ویژه‌ی پروستات) در مردانی که ورزش نمی‌کنند بیشتر است و احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که ورزش می‌کنند کمتر است.

سعی کنید در بیشتر روزهای هفته وقتی را به ورزش کردن اختصاص دهید. اگر به تازگی ورزش کردن را شروع کرده‌اید، زیاد به خودتان فشار نیاورید و زمان ورزش کردن را به تدریج افزایش دهید.

 

به وزن مناسب برسید

 

اگر هم‌اکنون وزن‌تان مناسب است، سعی کنید با ورزش کردن در بیشتر روزهای هفته، آن را حفظ کنید. اگر به کاهش وزن نیاز دارید، بیشتر ورزش کنید و کالری‌های دریافتی روزانه‌ی خود را کاهش دهید. از پزشک‌تان بخواهید که برنامه‌ای برای کاهش سالم وزن برایتان تهیه کند.

 

با پزشک‌تان درباره‌ی افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات صحبت کنید

 

مردانی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند، شاید بهتر باشد برای کاهش این خطر، داروهایی مصرف کنند یا تحت سایر روش‌های درمانی قرار بگیرند. چنین داروهایی برای کنترل بزرگ‌شدگی غده‌ی پروستات و ریزش مو در مردان بکار می‌روند.

البته مدارکی وجود دارد که نشان می‌‌دهد مردانی که این داروها را مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع وخیم‌تری از سرطان پروستات قرار دارند. اگر این موضوع شما را نگران می‌کند، با پزشک خود صحبت کنید.

 

همچنین بخوانید: بیماری سرطان پروستات؛ نشانه‌ها و علل، تشخیص و درمان 

مقالات مشابه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

بهترین درصد الکل

آن‌چه می‌بایست درمورد الکل بدانید

مراقبت‌های جراحی ستون فقرات

مراقبت‌های جراحی ستون فقرات