زمان مطالعه: 3 دقیقه

از ابتدای پیدایش بیماری کرونا همواره این سؤال وجود داشت که این بیماری چه زمانی به پایان خواهد رسید. اما طولانی شدن روند آن و ابتلای میلیون‌ها انسان در سراسر جهان، کشور‌ها را بر آن داشت که در زمینهٔ تولید واکسن تلاش کنند. برنامهٔ اینستاکلینیک محب، گفت‌وگوی زنده‌ای را با آقای دکتر محمد مهدی زمانی، متخصص بیهوشی و مرافبت‌های ویژه و محقق و مشاور بالینی با موضوع واکسن کرونا انجام داد، تا ما را از آخرین خبرهای واکسن کرونا مطلع سازند. در این ویدئو در مورد واکسن کرونای روسیه و ایران صحبت به میان آمده است، که در این قسمت می‌توانید آن را تماشا نمایید.

واکسن کرونای روسیه و ایران

از ابتدای پیدایش بیماری کرونا همواره این سؤال وجود داشت که این بیماری چه زمانی به پایان خواهد رسید. اما طولانی‌شدن روند آن و ابتلای میلیون‌ها انسان در سراسر جهان، کشور‌ها را بر آن داشت که در زمینهٔ تولید واکسن تلاش کنند. موضوعی که باعث رقابت سختی در بین برخی از کشور‌ها شد. این وضعیت تا جایی ادامه داشت که همه‌روزه خبر‌های ضد و نقیضی در این خصوص منتشر می‌شد. حالا می‌خواهیم بدانیم تا چه حد ادعای این کشور‌ها به حقیقت پیوسته است؟ و در صورت تأیید آن‌ها، واکسن چه‌زمانی به دست مردم خواهد رسید؟

در این مورد برنامهٔ اینستاکلینیک محب، گفت‌وگوی زنده‌ای را با دکتر محمد مهدی زمانی، متخصص بیهوشی و مرافبت‌های ویژه و محقق و مشاور بالینی با موضوع واکسن کرونا انجام داد، تا ما را از آخرین خبر‌های واکسن کرونا مطلع سازند. ایشان در پاسخ به سؤالی که در مورد واکسن تولیدی کشور روسیه مطرح شد، توضیح دادند که:

حدود 11 سپتامبر همان‌طور که مردم هم می‌دانند، رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، اعلام کرد که اولین واکسن جهان به عنوان اسپوتنیک 5 تأیید شد. علت این نامگذاری هم این است که این اسم، از ماهواره‌ای که روسیه برای اولین بار در جهان به فضا فرستاد، گرفته شده است تا نشان دهد اولین واکسنِ بحرانِ جهانی را نیز آنان ساخته‌اند.

بعد از این تاریخ سؤالی که وجود داشت این بود که این واکسن چه‌زمانی به دست مردم خواهد رسید و یا حتی کی وارد ایران خواهد شد؟ روسیه اخیراً حدود دو روز پیش شروع به تولید این واکسن در کشور خودشان کرده است یعنی اولین تولید عمده را در کشور خودشان انجام داده و برای مردم خود شروع به تزریقِ آن کرده‌اند. البته پیش از این گفته شده بود که قرار است برای معلمان و پرسنل کادر درمان شروع به تزریق کنند، اما بعداً مشخص شد با توجه به اینکه فاز 1 و 2 آن انجام نشده است، این کار را نکرده‎‌اند.

با وجود اینکه روسیه 2 روز است که تزریق واکسن را شروع کرده است، اما همچنان محققان جهان، تولید‌کنندگانِ واکسن و داروسازان در 2 الی 3 کشور جهان از جمله امریکا و ایتالیا به آن اعتراض دارند؛ به‌ویژه در خصوص مقاله‌ٔ آخری که روسیه در لَنسِت (یکی از معتبر‌ترین و مشهور‌ترین هفته‌نامه‌های پزشکی) به چاپ رسانده است، چون که گزارشی که از فاز 1 و 2 تحقیقات واکسن در آن ارائه شده، کمی عجیب غریب است زیرا هیچ عارضه‌ای برای آن معرفی نشده و همه چیز به خوبی پیش رفته است، پس کمی نگران هستیم که شاید این واکسن درست نباشد. به همین دلیل ما منتظر هستیم تا فاز 3 آن هم تولید شود، سپس از آن استفاده کنیم.

ایشان در ادامه و در خصوص روند تولید واکسن در کشورمان نیز گفتند:

در مورد واکسن کشور خودمان تا الان گزارشی منتشر نشده است. منظور من گزارش علمی می‌باشد. آن چیزی که من و شما در مورد آن بحث می‌کنیم، در واقع آن گزارشی است که به صورت عمومی در اختیار جمع قرار گرفته است که تا به الان منتشر نشده است، اما خوشبختانه گفته شده است که در فاز حیوانی چند واکسن مؤثر وجود دارد، ولی هنوز وارد فاز انسانی نشده‌اند که حتی اگر وارد فاز انسانی شوند، تازه حداقل چیزی حدود 8 ماه بعد نتیجه خواهند داد.

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟