زمان مطالعه: 2 دقیقه

سرطان مثانه یکی از موضوعاتی که امروزه ذهن افراد زیادی را درگیر کرده و سوالات زیادی را ایجاد نموده است. علائم سرطان مثانه چیست؟ و با داشتن چه علائمی می‌بایست مشکوک شده و برای مشورت و بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کرد؟ در برنامه اینستاکلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب بصورت زنده برگزار می‌شود باحضور آقای دکتر حسین صفاری, متخصص کلیه و مجاری ادرار, این سوال مطرح شد و در این فیلم می‌توانید پاسخ این سوال را ببینید.

 

علائم بالینی که یک فرد را متوجه این مسئله نماید که نیاز است از نظر سرطان مثانه بررسی شود، چه چیزهایی است؟

 

 

سرطان مثانه

 

سرطان مثانه از رایج‌ترین انواع سرطان‌ها می‌باشد. این سرطان در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد و اگرچه در هر سنی ممکن است فرد را مبتلا کند ولی معمولاً در بزرگسالی گریبان او را می‌گیرد.

سرطان مثانه (ارگانی توخالی و عضلانی، واقع در بخش تحتانی شکم که ادرار را ذخیره می‌کند) غالباً در سلول‌های پوشاننده‌ی سطح داخلی مثانه آغاز می‌شود. اگرچه این نوع سرطان بیشتر در مثانه رخ می‌دهد ولی سرطان‌هایی از همین نوع ممکن است در سایر بخش‌های دستگاه تخلیه ادرار هم اتقاق بیفتد.‌

از هر 10 مورد سرطان مثانه‌ی تشخیص‌داده‌شده، حدود 7 مورد آن‌ها از یک مرحله‌ی ابتدایی آغاز می‌شوند (زمانی که سرطان قابلیت درمان بالایی دارد). البته حتی سرطان مثانه در مراحل ابتدایی هم ممکن است دوباره فرد را مبتلا کند. به این دلیل، کسانی که سرطان مثانه دارند، معمولاً تا سال‌ها بعد از درمان نیازمند مراجعات مجدد به پزشک هستند تا بازگشت سرطان یا پیشروی آن به مرحله‌ای بالاتر در آنان بررسی شود.

 

نشانه‌ها و علایم احتمالی سرطان مثانه عبارتند از:

 

 

 

علائم بالینی که یک فرد را متوجه این مسئله نماید که نیاز است از نظر سرطان مثانه بررسی شود، چه چیزهایی است؟

 

مخاطبی این سوال را مطرح کردند که علائم بالینی که یک فرد را متوجه این مسئله نماید که نیاز است از نظر سرطان مثانه بررسی شود، چه چیزهایی است؟

 

پاسخ آقای دکتر حسین صفاری متخصص کلیه و مجاری ادرار به این سوال را ببینید:

 

“مهمترین علامت سرطان مثانه خونریزی‌هایی هست که بصورت متناوب رخ می‌دهند و معمولا بدون درد هستند. بیمار ممکن است دفع لخته داشته باشد. بیمار ممکن است سوزش ادرار مداوم داشته باشد. مهمترین علامت همان است که خدمتتان عرض کردم، خونریزی بدون درد و بصورت متناوب هست، ویژگی آن این است که بیمار مثلا ممکن است به یک خونریزی ادرار توجه نکند و بگوید بله یک دوره‌ای داشتم، مثلا دو تا سه ماه پیش، بدون اینکه هیچ کاری بکنم، هیچ دارویی مصرف کنم، یا نه مراجعه کردم و به من توصیه کردند که فلان ماده غذایی مصرف کنم و خونریزی برطرف شده است. این خطرناک‌ترین علامت این بیماری است که ممکن است به تعویق افتادن تشخیص منجر شود. برای همین خونریزی‌های ادراری را خواهش می‌کنم که مخاطبین جدی بگیرند.

البته بویژه در افرادی که یک سری زمینه‌ها دارند. معمولا بیماری کنسر مثانه یا سرطان مثانه بیماری افراد مسن هست. معمولا در آقایان شایع‌تر از خانم ها است. و در کسانی‌که علائم بیماری را نشان می‌دهد معمولا کسانی هستند که سابقه مصرف سیگار، تنباکو، مواد مخدر و یک سری تماس‌های شغلی مثلا با مواد آروماتیک، مثلا در صنایع فلزی، پلاستیک سازی، کار میکنند، احتمال بروز خطر بیشتر است. ولی ممکن است یک فرد هیچ ریسک فاکتوری، هیچ عامل خطری هم نداشته باشد.”

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟