زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

علایم سندرم تونل کارپال

 

سندرم تونل کارپال سبب بروز بی‌حسی، گزگز و تعدادی علامت دیگر در دست (hand) یا بازو می‌شود. این سندرم بر اثر فشردگی یک عصب در تونل کارپال (معبر باریکی روی سطح داخلی مچ دست) ایجاد می‌گردد.

ساختار مچ دست، بیماری‌ها و احتمالاً حرکات مکرر دست می‌توانند منجر به ایجاد سندرم تونل کارپال شوند.

درمان مناسب معمولاً سبب کاهش گزگز و بی‌حسی و بازیابی عملکرد مچ و دست می‌شود.

 

چگونگی کاهش فشار بر دست و مچ

 

راهکار اثبات‌شده‌ای برای پیشگیری از وقوع سندرم تونل کارپال وجود ندارد؛ اما شما می‌توانید با رعایت نکات زیر فشار وارد بر دست و مچ خود را به‌ حداقل برسانید:

  • آرام‌تر کار کنید و به دست‌تان استراحت دهید. مثلاً اگر کار شما مستلزم استفاده از صندوق پیشخوان یا کیبورد است، کلیدها را آرام‌تر فشار دهید. اگر برای مدت طولانی به نوشتن می‌پردازید، از یک خودکار بزرگ استفاده کنید که محل در دست گرفتن آن نرم بوده و جوهر روانی داشته‌باشد.
  • بصورت مکرر استراحت کنید. هرازچندگاهی به‌آرامی دست و مچ خود را بکشید و خم کنید. هر وقت که برایتان مقدور بود، فعالیت مکرر خود را متوقف کنید و به استراحت یا فعالیتی دیگر بپردازید؛ اگر در فعالیت خود از وسایل لرزاننده یا وسایلی که کار با آن‌ها مستلزم اعمال نیروی فراوان است، استفاده می‌کنید، رعایت این نکته اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.
  • مواظب وضعیت مچ خود باشید. از خم کردن بیش‌ازحد مچ به بالا یا پایین خودداری کنید؛ بهتر است مچ‌تان در یک وضعیت میانه و ریلکس باشد. کیبوردتان را هم‌سطح با آرنج یا کمی پایین‌تر از آن قرار دهید.
  • حالت بدنی خود را بهبود ببخشید. داشتن یک حالت بدنی (posture) نامناسب سبب جلو آمدن شانه‌ها، کوتاه شدن عضلات گردن و شانه و فشار آوردن به اعصاب موجود در گردن می‌شود. این امر می‌تواند مچ، دست و انگشتان شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • ماوس کامپیوتر خود را عوض کنید. مطمئن شوید که می‌توانید به‌راحتی با ماوس کامپیوترتان کار کنید و فشاری به مچ‌تان وارد نمی‌شود.
  • دست‌هایتان را گرم نگه دارید. کار در محیط‌های سرد احتمال خشکی مفصلی و درد گرفتن دست را بیشتر می‌کند. اگر نمی‌توانید دمای محیط کارتان را تعدیل کنید، از دستکش‌های بدون انگشت (fingerless) استفاده کنید تا مچ و دست‌تان را گرم‌ نگه‌ دارند.

مقالات مشابه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

بهترین درصد الکل

آن‌چه می‌بایست درمورد الکل بدانید

مراقبت‌های جراحی ستون فقرات

مراقبت‌های جراحی ستون فقرات