زمان مطالعه: 3 دقیقه
سوال :

پوست روی پاشنه پای من خیلی سخت میشود. بعد در زمستان ترک میخورد. گاهی اوقات خیلی دردناک میشود. بهترین روش درمان خانگی ترک پا چیست؟ آیا کندن برخی از این پوست ها کار درستی است؟

پاسخ :

خشکی پوست پاشنه پا و ترک پا، خصوصا در زمستان رایج است. اقدامات خود مراقبتی گوناگونی میتوانید برای رفع خشکی و درمان خانگی ترک پا انجام دهید. کندن برخی از این پوست های مرده تا زمانیکه اینکار را به آرامی انجام دهید مانعی ندارد.

عوامل موثر بر خشکی

هنگامیکه پوست اطراف لبه پاشنه پا خشک و ضخیم میشود، افزایش فشار بر روی لایه چربی زیر پاشنه پا باعث شکافته شدن پوست میشود. در این حالت پوست پاشنه ترک میخورد. عوامل مختلفی خطر ایجاد ترک پاشنه پا را افزایش میدهند. از آن جمله میتوان به چاقی، پوشیدن کفش هائی که پاشنه باز دارند مانند صندل، و داشتن پوست سرد و خشک، اشاره کرد.

  • اصطکاک از پشت کفش میتواند خشکی پاشنه پا و در نتیجه ترک خوردگی را بدتر کند. در این حالت، پوشیدن کفش های بسته که مناسب سایز پا باشد با جوراب میتواند علائم را کاهش دهد. کاهش وزن اضافی میتواند فشار بر روی پاشنه پا و در نتیجه ترک آن را کاهش دهد.
  • شرایط آب و هوائی نیز اغلب مزید بر علت میشود. پوست در زمستان خشک تر میشود. چرا که رطوبت کم میشود و درجه حرارت در فضای بیرون سرد میشود. نحوه گرم کردن خانه ها در زمستان نیز در این مورد تاثیرگذار است. شومینه، اجاق با سوخت چوب، سیستم گرمایش مرکزی همه رطوبت داخلی را کاهش میدهند و باعث خشک شدن پوست میشوند.
  • شستن مرتب پاها با آب داغ در زمان حمام کردن یا دوش گرفتن نیز منجر به خشکی پوست پاشنه پا میشود. خصوصا اگر در ظرف مدت 10 دقیقه بعد از حمام اقدام به مرطوب کردن آن نکنید. صابون ها و مواد شوینده قوی به پوست آسیب زده و باعث از دست رفتن رطوبت پوست و در نتیجه خشکی آن میشوند و مشکل ترک خوردگی را بدتر میکنند.
  • مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس ممکن است باعث ترک خوردگی پاشنه پا شوند. برخی خانم ها پس از یائسگی ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری با نام ” کراتودرمای اکتسابی ” شوند که یک نوع اختلال پوستی است که منجر به ترک خوردگی پوست پاشنه پا و سایر قسمت های بدن میشود. در این شرایط ممکن است پمادهای موضعی استروژن برای بهبودی پوست آسیب دهده تجویز شود.
مبارزه با خشکی پوست یکی از راه های درمان خانگی ترک پا

برای مبارزه با خشکی پوست، سعی کنید آن را مرطوب نگه دارید. مرطوب کننده ها حفاظی را روی پوست شما ایجاد میکنند که مانعی در برابر از دست دادن رطوبت و خشکی پوست است. محصولاتی که حاوی لانولین، پارافین، گلیسیرین، سرآمیدها، اسید لاکتیک، آلفاهیدروکسی اسید یا سالیسیلیک اسید هستند، معمولا به مرطوب نگه داشتن پوست کمک میکنند. پوست خود را خصوصا قبل از خواب مرطوب کنید، و سپس جوراب بپوشید تا در طول شب رطوبت پای شما حفظ شود.

 با استفاده از صابون های ملایم خشکی پوست را کاهش دهید

با آب ولرم – نه آب داغ – حمام کنید؛ پای خود را به مدت 20 دقیقه در آب خالی یا آب صابون بگذارید؛ سپس به آرامی آنها را خشک کنید و بلافاصله بر روی آن مرطوب کننده بمالید. بعد از خیس کردن پاها، سنگ پا یا اسکراب پا میتواند به از بین بردن پوست های مرده پاشنه پا کمک کند. اما تنها از فشار ملایم برای این کار استفاده کنید، و بعد از هر بار مصرف، صابون یا سنگ پا را خوب تمیز و خشک کنید.

مراجعه به پزشک

اگر اقدامات خود مراقبتی که در اینجا بیان شد موثر نبود، و یا اینکه پاشنه های شما متورم و ملتهب شد، از یک متخصص پوست مشورت بگیرید. ممکن است برای تسکین التهاب به تجویز پمادی با مرطوب کننده های قوی تر و یا کرم استروئیدی نیاز داشته باشید. ممکن است متخصص پوست استفاده از بانداژ یا چسب بافتی را برای محافظت از پوست و نگه داشتن لبه های ترک خورده به شما توصیه نماید.

در بعضی موارد، پوست خشک و ترک خورده ممکن است نشانه ای از یک بیماری مهم تر مانند دیابت یا فقدان عملکرد عصبی باشد. اگر در این مورد مشکوک هستید، با پزشک خود صحبت کنید تا بررسی نمائید که نیاز به ارزیابی بشتر دارید یا نه .

 


منبع :

مقالات مشابه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

بهترین درصد الکل

آن‌چه می‌بایست درمورد الکل بدانید

مراقبت‌های جراحی ستون فقرات

مراقبت‌های جراحی ستون فقرات