زمان مطالعه: 2 دقیقه

ویروس کرونا تاکنون میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و جان هزاران نفر را گرفته است، یکی از مهم‌ترین موضوعات در این مورد واکسن کرونا است. برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب در گفت‌وگویی با آقای دکتر وحید هاشمیان، فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری، نظر ایشان را در این خصوص و در مورد اهمیت واکسن کرونا جویا شدند که در این ویدئو می‌توانید شاهد آن باشید.

اهمیت واکسن کرونا

دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری، در گفت‌وگوی زنده با برنامهٔ محب – آنلاین در توضیح “اهمیت دستیابی به واکسن مناسب برای مقابله با بیماری کرونا” گفتند:

واکسن در بهترین شرایط هم مصونیت 100% نمی‌دهد. در مورد همهٔ بیماری‌ها همین‌طور است، مثل بیماری آنفولانزا و عوارض هم دارد.

در مورد کرونا این عوارض چند برابر و گیرایی و طول مدتِ آن کمتر می‌شود که این هم جزء موارد منفی این بیماری محسوب می‌شود.

کشور ما پرمرگ‌ومیر در زمینه‌ٔ این بیماری است و این در‌حالی است که در درمانِ آن نیز موفق عمل نکرده‌ایم. اما در مورد افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، می‌خواهیم که واکسنِ آن ساخته شود.

مهم‌ترین کسی که در مورد چگونگی تهیه و نظارت بر تولید آن نظر می‌دهد، رئیس انستیتو پاستور در ایران است. هم‌اکنون نظر ایشان این است که باید واکسن را بسازیم زیرا همیشه ایران در خاورمیانه اول بوده است، اما تا زمانی که ایران در مرحله‌ای است که به واکسن دست نیافته، باید به دنبال تهیهٔ آن از سایر کشور‌ها باشد که وظیفهٔ تهیه‌ٔ واکسن به عهدهٔ دولت است تا بودجه‌ٔ آن را هر طور شده تأمین کند؛ چون مردم باید بتوانند در شرایط بهتری کار کنند. همین‌طور رئیس انستیتو پاستور نیز باید آن را تأیید کند.

در هر صورت گفته شده که بعد از واکسیناسیون جهانی قرار است خطر ایمیونیتی بهتر شود، اما ما که این صحنه را ندیدیم پس امیدِ ما این است که بر طبق گفته‌ها شرایط بهتر شود. اما چیزی که مهم است این است که ما از انستیتو پاستور بخواهیم تا در زمینهٔ ساختِ واکسن اقداماتِ لازم را انجام دهد و ایمن‌سازیِ افرادِ پرخطر در درجهٔ اول انجام شود و بررسی کشور‌های دیگر و همین‌طور بحث تأمین بودجهٔ آن نیز باید بررسی شود و در دسترسِ همه قرار گیرد همان‌طور که درمورد آنفولانزا و بسیاری بیماری‌ها می‌بینیم که واکسن به صورت رایگان در اختیار همگان قرار می‎گیرد.

کشورِ ما به علت آسیب‌های زیادی که در این زمینه دیده است، باید این موهبت از طرف سازمان جهانی بهداشت و دولت خودمان در مورد مردمِ کشورِ ما صورت گیرد. از طرف دیگر، واکسن‌هایی که ادعا می‌شود در حال تولید‌اند، باید روی آن‌ها نظارت شود تا بفهمیم روی چه کسانی و چگونه امتحان می‌شوند و آیا آن کشور، روی پرسنل و مردمِ خود، آن را امتحان می‌کند؟

پس به عنوان یک پزشک ایرانی باید فکر کنیم اگر یک کشور، واکسنِ ساختِ خود را روی پرسنلِ خود امتحان می‌کند، آیا می‌خواهد آن‌ها را از بین ببرد؟ بر این اساس پس فرقی نمی‌کند واکسن ساخته‌شده متعلق به کدام کشور باشد. البته اینکه تا چند وقت بعد از تزریق هم بیماری را بگیرند نیز مشخص نیست، ولی چیزی که مشخص است این است که برخلافِ ما، کشور‌های شرقی مثل ترکیه، چین و روسیه در جریان مقابله با کرونا بهتر عمل کردند، طوری‌که هم درمان بهتر و هم مرگ‌ومیر کمتری داشته‌اند.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟