زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا پتو‌ی سنگین به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند؟

بی‌خوابی اختلال خواب است و تقریباً 10 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مشخصهٔ آن دشواری در به خواب رفتن، خواب ماندن و یا زود بیدار شدن، حداقل سه بار در هفته برای یک دورهٔ سه ماهه یا بیشتر است. برخلاف برخی باور‌ها مبنی بر اینکه بی‌خوابی به خودی خود با گذشت زمان بهتر می‌شود، شواهد نشان می‌دهد که اگر به‌طور فعال درمان نشود، ادامه خواهد داشت. در مطالعه‌ای، 37.5 درصد از بیماران مبتلا به بی‌خوابی، گزارش داده‌اند که بعد از گذشت 5 سال، بی‌خوابی آن‌ها همچنان یک مشکل است.

 

گزینه‌های درمانی رایج برای بی‌خوابی کدام‌اند؟

شاید رایج‌ترین مداخلهٔ غیردارویی که برای بی‌خوابی استفاده می‌شود چیزی به نام بهداشت خواب باشد. این شامل عادت‌هایی برای خواب خوب (مانند ساکت نگه داشتن اتاق خواب در شب) است که باید تقویت شوند و عادت‌هایی (مانند اینکه قبل از به رختخواب رفتن، دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کنید) که باید از آن‌ها خودداری کنید.

متأسفانه همان‌طور که بسیاری از بیماران می‌دانند، بهداشت خواب زمانی که به تنهایی اجرا شود، درمان چندان مؤثری برای بی‌خوابی نیست. هنگامی که بهداشت خواب به عنوان بخشی از یک رویکرد چندوجهی، مانند درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی استفاده می‌شود، مکمل مؤثری برای سایر استراتژی‌های مهم است. در حالی که درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی به عنوان درمان استاندارد طلایی توسط آکادمی پزشکی خواب آمریکا و کالج پزشکان آمریکا توصیه شده‌است، یافتن پزشک متخصص در زمینهٔ طب رفتاری خواب، حتی از طریق پزشکی از راه دور، ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

 

 

رویکرد‌های درمانی یکپارچه محبوب‌اند

بسیاری از افراد به دنبال گزینه‌های درمانی دیگر برای بی‌خوابی‌اند که شامل دارو‌های تجویزی نمی‌شود. شواهد فزاینده نشان می‌دهد که تعدادی از رویکرد‌ها از جمله تمرین‌های مبتنی بر تمرکز حواس و تمرین‌های حرکتی ذهنی-جسمی مانند یوگا، ممکن است سودمند باشند. برخی از افراد ممکن است از مکمل‌های غذایی مانند سنبل‌الطیب، ملاتونین، بابونه و شاهدانه استفاده کنند، اگرچه شواهد در مورد اثربخشی آن‌ها محدود‌تر است. اگر از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنید، همیشه باید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است با سایر دارو‌های تجویزی تداخل داشته باشند.

 

گزینه‌ای یکپارچه برای افراد مبتلا به بی‌خوابی و اختلالات روانی

بی‌خوابی مشکلی رایج در افراد مبتلا به اختلال روان‌پزشکی است که احتمالاً به دلیل هم‌پوشانی نوروبیولوژی ایجاد می‌شود. برای نمونه، فردی که بی‌خوابی دارد، 10 برابر بیشتر از افرادی که بی‌خوابی ندارند احتمال ابتلا به افسردگی دارد. در بین بیماران تحت مراقبت روان‌پزشکی، از فشار و وزن برای درمان استفاده می‌شود. این فرضیه وجود دارد که اثرات آرام‌بخش و احتمالاً خواب‌آور چنین رویکردی ممکن است مشابه آنچه در طب فشاری یا ماساژ تجربه می‌شود، باشد.

گروهی از محققان در مؤسسهٔ کارولینسکا در استکهلم سوئد، مطالعه‌ای را برای تعیین اینکه آیا پتویی سنگین با زنجیرهای آهنی می‌تواند علائم بی‌خوابی را در مقایسه با پتوی سبک با زنجیرهای پلاستیکی بهبود بخشد، انجام دادند. آن‌ها بیماران سرپایی با علائم بی‌خوابی شدید را که برای یکی از چندین اختلال خلقی مانند اختلال افسردگی عمده، اختلال دوقطبی، اختلال اضطراب فراگیر و یا اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) تحت درمان قرار می‌گرفتند، انتخاب کردند.

شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی پتویی سنگین با زنجیرهای آهنی یا پتویی سبک با زنجیرهای پلاستیکی دوخته‌شده بر آن‌ها، دریافت کردند که از نظر شکل و اندازه، مانند زنجیرهای فلزی روی پتوی سنگین بود. افرادی که پتوی سنگین در اختیارشان قرار گرفته بود، ابتدا پتویی 8 کیلوگرمی را امتحان کردند. اگر این پتو خیلی برایشان سنگین بود، یک پتوی 6 کیلوگرمی برای استفاده به آن‌ها داده می‌شد. در طی یک دورهٔ چهار هفته‌ای، خواب آن‌ها با استفاده از نظرسنجی و دستگاهی به نام اکتیگراف که بر روی مچ دست قرار می‌گرفت، ارزیابی شد.

 

محققان چه آموختند؟

شرکت‌کنندگانی که از پتوی سنگین استفاده کردند، گزارش دادند که شدت علائم بی‌خوابی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته‌است، در حالی که افرادی که از پتوی سبک استفاده کرده‌ بودند، چنین پیشرفت‌های قابل‌توجهی را تجربه نکردند. افزون‌بر این، علائم افسردگی و علائم اضطراب در افرادی که از پتوی سنگین استفاده کردند، بسیار بیشتر از کسانی که از پتوی سبک استفاده کردند، کاهش یافت. این یافتهٔ ثانویه با سایر کارها مطابقت دارد که نشان می‌دهد مداخلات طراحی‌شده برای درمان بی‌خوابی ممکن است تاثیر معناداری بر خلق‌وخو داشته باشد.

این یافته‌های امیدوارکننده در مقابل داده‌هایی قرار می‌گیرند که نشان می‌دهد هیچ پیشرفت قابل‌توجهی در معیار‌های کلیدی بی‌خوابی، مانند مدت زمان بیدار شدن پس از به خواب رفتن، زمانی که خواب به‌طور عینی با استفاده از اکتیگراف ردیابی می‌شود، وجود ندارد. سایر تحقیقات انجام‌شده در کودکان نیز در نشان دادن اینکه که پتو‌های سنگین به‌طور قابل‌توجهی نتایج خواب را هنگام اندازه‌گیری با استفاده از اکتیگراف تغییر می‌دهند، با شکست مواجه شدند.

 

آیا باید پتوی سنگین بخریم؟

در حالی که این یافته‌ها جذاب‌اند، تحقیقات بیشتری نیاز است. توجه به این نکته مهم است که اثر دارونمای بسیار واقعی برای علائم بی‌خوابی وجود دارد. این بدین معنا است که اگر شما فردی هستید که معتقد است پتوی سنگین تأثیر مثبتی روی خواب شما دارد، کاملاً ممکن است که برای شما مؤثر باشد. برای بزرگسالان سالم، پتو‌های سنگین، تا زمانی که فرد بتواند در صورت لزوم پتو را جابه‌جا کند، ایمن به نظر می‌رسد. ازآنجاکه خواب تجربه‌ای ذهنی است، ممکن است خرید پتوی سنگین سودمند باشد، البته اگر فراموش نکنید که برای درمان بی‌خوابی گزینه‌های دیگری با داده‌های تحقیقاتی بسیار بیشتری برای حمایت از اثربخشی آن‌ها وجود دارد.

 


منبع:

آیا پتو‌ی سنگین به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند؟ / آیا پتو‌ی سنگین به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند؟ / آیا پتو‌ی سنگین به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟