زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا شما سریع غذا می‌خورید؟ سرعت غذا‌ خوردن خود را کم کنید تا کمتر وزن اضافه کنید.

با آرام غذا خوردن اجازه دهید مغز با معده شما درگیر شود.

مادران درست می‌گویند زمانیکه به ما می‌گفتند آهسته غذا بخورید. تند غذا خوردن باعث ایجاد دل درد می‌شود، اما مطالعات جدید نتیجه بیشتری را نشان می‌دهد: آهسته غذا خوردن می‌تواند با ریسک چاقی کمتری در ارتباط باشد.

 

تحقیقات دانشگاهی

 

محققان دانشگاهی در ژاپن داده‌های مربوط به 59717 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را مورد بررسی قرار داده‌اند. محققان از این افراد خواستند که خود را به عنوان افرادی که غذا را سریع، با سرعت متوسط و یا آهسته می‌خورند، توصیف نمایند.

به گفته لزلی هنبرگ، روانشناس، افرادی که با سرعت کمتری غذا می‌خورند، خطر ابتلا به چاقی در آنها نیز پائین بوده است. در افرادی که با سرعت متوسط غذا می‌خورند میزان این ریسک بیشتر است، اما این ریسک در افرادی که سریع غذا می‌خورند در بالاترین سطح خود است.

این گفته در حالی است که خانم هنبرگ، که رئیس بخش روانشناسی مرکز سلامت روان کلیولندکلینیک و مدیر خدمات رفتاری موسسه چاقی و متابولیک است، در این تحقیقات شرکت نکرده بود.

 

ارتباط میان سریع غذا خوردن و وزن بیشتر

 

نتایج این مطالعه با آنچه کارشناسان در گذشته مشاهده کرده بودند، مطابقت دارد. افرادی که سریع غذا میخورند احتمال اینکه وزن بیشتری داشته باشند بیشتر است.

وقتی غذا میخوریم، علایم گرسنگی از معده و روده به مغز منتقل میشود، و تقریبا 20 دقیقه طول میکشد تا مغز پیام سیری و عدم نیاز به غذا را ارسال نماید.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که سریع غذا می‌خورند، در مدت زمان 20 دقیقه میزان غذای بیشتری را نسبت به فردی که آهسته غذا می‌خورد مصرف کرده و خورده‌اید، و زمانی‌که فردی که سریع غذا می‌خورد سیگنال سیری را دریافت می‌کند دیگر خیلی دیر شده است. به این معنا که پرخوری کرده است و احساس سیری ناراحت کننده دارد.

 

وعده‌های غذای خود را کش دهید

 

.غذا خوردن با سرعت کمتر به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از خوردن زیاد احساس رضایت و سیری داشته باشید. مطالعه‌ای دیگر در بین دختران مدرسه‌ای نشان داد که: کاهش سرعت غذا خوردن باعث کاهش وزن شده و از چاقی جلوگیری می‌کند

افراد می‌بایست بیش از 20 دقیقه زمان صرف غذا‌خوردن کنند، در حالت ایده آل این زمان 30 دقیقه می‌باشد. که در این حالت مغز زمان و فرصت برای درگیری با معده را داشته باشد.

اگر در حال کار بر روی کاهش وزن و مدیریت وزن خود هستید، در اینجا چند راهکار برای کاهش سرعت مصرف مواد غذایی به شما پیشنهاد شده است.

 

راهکارهایی جهت کنترل سرعت غذا‌خوردن

 

  • از یک زمان سنج استفاده نمایید و یا در زمان غذا خوردن حواستان به ساعت باشد تا مدت زمان غذا خوردن خود را تا 30 دقیقه طول دهید.
  • بسته به نوع غذا، سعی کنید هر لقمه خود را بین 15 تا 30 بار بجوید.
  • در میان لقمه‌های خود آب بنوشید. این مورد همچنین در شما احساس آرامش بیشتری ایجاد می‌کند.
  • زمانیکه لقمه ای به دهان دارید، چنگال خود را روی میز بگذارید.

تغییرات رفتاری کوچک از جمله بیشتر خوابیدن، آهسته تر غذا‌خوردن، خوردن تنقلات و میان وعده کمتر، اجتناب از غذا‌خوردن جلوی تلویزیون، با اینکه کار‌‌های کوچکی هستند، اما راه کار مناسبی در این زمینه می‌باشند.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

آیا داشتن سبک زندگی سالم در کودکی مهم است؟

آیا داشتن سبک زندگی سالم در کودکی مهم است؟

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

انجام غربالگری سلامت حافظه در خانه

چگونه از عادت پرخوری جلوگیری کنیم؟

چگونه از عادت پرخوری جلوگیری کنیم؟