زمان مطالعه: 4 دقیقه

ویروس کرونا در افراد مبتلا به سرطان به چه شکل عمل می‌کند؟ بیماران سرطانی در مقابله با کرونا جز دستهٔ بیماران با ریسک بالا طبقه‌بندی می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید:

کروناویروس یا کووید-19 چیست؟

کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که در انسان و بسیاری از گونه‌های مختلف حیوانات رایج‌اند. در حال حاضر همه کشور‌ها در حال مقابله با همه‌گیری بیماری تنفسی‌ای هستند که ناشی از کرونا‌ویروسی جدید است و از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. این ویروس به نام SARS-CoV-2 نام‌گذاری شده است و بیماری ایجادشده از طریق آن نیز بیماری کروناویروس 2019 و یا به اختصار کووید-19 نام‌گذاری شده است.

این وضعیت به سرعت در جهان در حال تغییر و تحول بوده و ارزیابی ریسک آن نیز در حال به روز رسانی است.

 

ویروس کرونا در افراد مبتلا به سرطان به چه شکل عمل می‌کند؟ آیا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوع شدید کووید-19 هستم؟

از آنجایی‌که ویروس SARS-CoV-2 ویروس جدیدی است، هر کسی که در معرض آن قرار بگیرد، در معرض خطر آلوده شدن و ابتلا به کووید-19 قرار گرفته است.

برخی از پروسه‌های درمانی سرطان مانند شیمی‌درمانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف نماید و ممکن است خطر ابتلا به بیماری شدید کووید-19 را افزایش دهد.

در ادامه به برخی از ریسک فاکتور‌هایی که ممکن است خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-19 را افزایش دهد، می‌پردازیم.

ریسک فاکتور‌ها:

  • آسم
  • بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیه و کبد
  • چاقی
  • دیابت
  • بیماری نقص سیستم ایمنی از جمله HIV و AIDS
  • سابقه مصرف دخانیات
  • سابقه پیوند مغز استخوان یا پیوند عضو
  • استفاده طولانی‌مدت از کورتیکواستروئید‌ها یا دارو‌های دیگری که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

من از سرطان جان سالم به‌ در بردم، آیا در معرض خطر بیشتری در ابتلا به نوع شدید کووید-19 هستم؟

افرادی ‌که در گذشته برای سرطان معالجه می‌شدند، ممکن است سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند و این عامل می‌تواند آن‌ها را در معرض ابتلا به نوع شدید کووید-19 قرار دهد. نجات‌یافتگان از بیماری سرطان می‌توانند در مورد نگرانی‌های خود با پزشک معالج‌شان مشورت نمایند.

 

اگر در حال حاضر مبتلا به سرطان هستم یا در گذشته مبتلا بوده‌ام، چگونه می‌توانم از خود در برابر کووید-19 مراقبت نمایم؟

در حال حاضر هیچ واکسن و یا درمان خاصی برای جلوگیری از کووید-19 وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این ویروس است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) اقداماتی را برای کمک به سالم نگه داشتن افرادی که در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-19 هستند توصیه می‌کند، که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

توصیه‌های پیشگیرانه

  • از لمس کردن چشم، بینی و دهان خود خودداری کنید.
  • دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید، به خصوص بعد از رفتن به سرویس بهداشتی، قبل از غذا خوردن، بعد از تمیزکردن بینی، سرفه و یا عطسه کردن، و قبل و بعد از تماس با افراد.
  • تا حد امکان در خانه بمانید.
  • درصورت نیاز به ماندن در خانه برای طولانی مدت، اطمینان حاصل کنید که دارو و مواد مورد نیازتان را به میزان چندین هفته در دسترس دارید.
  • سطوحی را که اغلب با آن تماس دارید، از جمله دستگیره‌های در، کلید‌های برق، صفحه کلید کامپیوتر، میز‌های پیشخوان، تلفن، دستگیره‌ها، شیر‌های آب، سینک‌ها، و سرویس بهداشتی را تمیز و ضدعفونی نمایید.

اگر باید بیرون بروید:

  • حداقل 2 متر از افراد دور باشید.
  • از حضور در مکان‌های شلوغ پرهیز نمایید.
  • از ماسک برای پوشاندن بینی و دهان خود استفاده نمایید. مراقب باشید زمانی ‌که ماسک را درمی‌آورید، از لمس بینی، چشم و دهان خود اجتناب کرده و بلافاصله دست‌های خود را بشویید.

 

من در یک مرکز پزشکی، در حال دریافت درمان برای سرطان هستم. در مورد درمان خود چه کنم؟

اگر در حال دریافت درمان برای سرطان هستید، لطفاً قبل از مراجعهٔ بعدی با مرکز ارائه‌دهنده این مراقبت‌ها تماس گرفته و راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های آن‌ها را دنبال کنید. از آن‌جا که سیستم‌های ارائه‌دهنده مراقبت‌های درمانی فعالیت‌های خود را برای مقابله با کووید-19 تنظیم می‌کنند، ممکن است پزشکانِ معالجِ بیمارانِ مبتلا به سرطان، زمان و نحوه ارائه این خدمات را نیز تغییر دهند. میزان خطر عدم دریافت معالجه و یا ویزیت نشدن توسط پزشک باید نسبت به خطر در معرض ویروس قرار گرفتن سنجیده شود.

برخی درمان‌های سرطان را می‌توان بدون مشکل به تأخیر انداخت، در حالی‌که در برخی دیگر از درمان‌ها این امکان وجود ندارد. برخی از ویزیت‌های روتین را می‌توان به تعویق انداخته و یا اینکه از طریق تلفن و یا به صورت آنلاین به آن پرداخت. اگر برای درمان سرطان دارو‌های خوراکی مصرف می‌کنید ممکن است بتوانید دارو‌های خود را بدون نیاز به رفتن به داروخانه دریافت نمایید. بیمارستان و یا مراکز درمانی ممکن است از افراد با ریسک بالا بخواهند تا در مکانی عاری از افراد تحت درمان کرونا ویزیت و درمان شوند.

وضعیت و قوانین مربوط به کروناویروس روزانه در حال تغییر است و کشور‌ها و شهر‌های مختلف در نحوه برخورد با قرنطینه و مراقبت‌های بهداشتی اساسی خود تغییراتی ایجاد می‌نمایند، بنابراین در صورت لزوم با ارائه‌دهندگان خدمات درمانی تماس حاصل نمایید تا از دستورالعمل‌های به‌روز آگاهی کسب نمایید.

 

 

من در حال انجام آزمایش‌های بالینی در مرکزی پزشکی هستم. در وضعیت کنونی چه کنم؟

اگر در حال انجام کارآزمایی بالینی برای درمان سرطان هستید، لطفاً با تیم تحقیقاتی خود تماس گرفته و راهنمایی‌های آن‌ها را دنبال نمایید.

 

در صورت داشتن علائم کووید-۱۹ چه کنم؟

اگر فکر می‌کنید در معرض کووید-19 قرار‌ گرفته‌ و علائم عفونت را دارید، با مرکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی خود تماس حاصل نمایید.

 

این دوران بسیار استرس‌زا است. چگونه می‌توانم با آن مقابله نمایم؟

مقابله با سرطان در زمان کروناویروس می‌تواند طیف گسترده‌ای از احساساتی را که قبلاً با آن‌ها مواجه نبوده‌اید ایجاد نماید. درباره احساساتی که ممکن است داشته باشید و روش‌های مقابله با آن‌ها اطلاعات کسب نمایید.

 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟