زمان مطالعه: 3 دقیقه

چگونه شکم خود را لاغر نگه داریم؟ این سوال یکی از قدیمی‌ترین سولاتی است که همیشه با ما همراه بوده است. اما چگونه چاق نشویم؟ با ما همراه باشید

غذا خوردن در حالی که حواس‌تان پرت است

به‌جای اینکه هنگام خوردن میان‌وعده و یا وعده‌های غذایی با گوشی خود مشغول باشید، به غذایی که می‌خورید توجه کنید و طعم‌ها را بچشید. هرچه هنگام غذا خوردن حواس‎‌تان بیشتر متمرکز باشد، احتمال پرخوری کمتر می‌شود. به غذای خود توجه کنید و با احتیاط بجوید. بدن و شکم‌تان از شما تشکر خواهند کرد.

 

سریع غذا خوردن

حدود 20 دقیقه طول می‌کشد تا مغز شما پیام پر بودن معده را دریافت کند. اگر غذا را خیلی سریع وارد معده کنید، خیلی بیشتر از آنچه واقعاً بدن شما به آن نیاز دارد، خواهید خورد. افرادی که آهسته غذا می‌خورند کالری کمتری دریافت کرده، بنابراین از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کنند.

 

 

بدخوابی

در مطالعه‌ای بزرگسالان زیر 40 سال که کمتر از 5 ساعت در شب می‌خوابیدند، چربی شکمی بیشتری نسبت به افرادی که ساعات بیشتری می‌خوابیدند، داشتند. اما اگر کم‌خواب هستید، برای اصلاح آن زیاده‌روی نکنید، چرا که خواب بیش از 8 ساعت در شب هم می‌تواند همان اثر گشاد شدن روده را داشته باشد.

 

دیر غذا خوردن

به دستگاه گوارش خود زمان بدهید تا با خوردن غذا در اوایل عصر کار سوزاندن غذا را انجام دهد. هرچه دیرتر کالری دریافت کنید، بدن شما ساعت‌های کمتری برای مصرف و سوزاندن کالری دارد.

 

خوردن نان سفید

دانه‌های تصفیه‌شده در نان سفید و سایر غذاهای فراوری‌شده فیبر دیرهضم ندارند، بنابراین بدن آن‌ها را سریع‌تر هضم می‌کند و قند خون را افزایش می‌دهد. با گذشت زمان، این هضم سریع‌تر و قند دریافتی منجر به افزایش وزن می‌شود. به جای نان سفید غلات کامل را انتخاب کنید.

 

نوشیدن نوشابهٔ رژیمی

ممکن است فکر کنید جایگزین کردن نوشابه‌های قندی کامل با نوع رژیمی، شمارش کالری شما را پایین نگه می‌دارد و در نتیجه افزایش وزن را کاهش می‌دهد. اما دانشمندان می‌گویند که این اصلاً درست نیست: آسپارتام، شیرین‌کنندهٔ مصنوعی در بسیاری از نوشابه‌های رژیمی در واقع چربی شکمی را افزایش می‌دهد. نوشابه را به‌طور کلی حذف و تشنگی خود را با آب رفع کنید.

 

حذف وعده‌های غذایی

آیا می‌دانستید نخوردن صبحانه شما را 4.5 برابر بیشتر در معرض چاقی قرار می‌دهد؟ عدم دریافت وعدهٔ غذایی، متابولیسم شما را کند می‌کند و در این حالت، احتمال این که بعداً وقتی گرسنه می‌شوید پرخوری کنید، بیشتر می‌شود.

 

خوردن غذای کم‌چرب یا بدون چربی

خوب است که مراقب میزان چربی دریافتی خود باشید، اما غذاهایی که چربی و قند را حذف می‌کنند اغلب کربوهیدرات بیشتری دارند. غذاهای پرکربوهیدرات تری‌گلیسیرید، حساسیت به انسولین و چربی در ناحیهٔ میانی را افزایش می‌دهند.

 

سیگار کشیدن

حتماً می‌دانید که سیگار کشیدن برای سلامتی وحشتناک است، اما یکی از تأثیرات بد زیاد سیگار کشیدن بر روی شکم شما است. هرچه بیشتر سیگار بکشید، به جای باسن و ران، چربی بیشتری در شکم خود ذخیره می‌کنید.

 

غذا خوردن در بشقاب بزرگ

بله، به همین سادگی است: غذای خود را در بشقابی کوچک‌تر بریزید (و از قاشق و ظروف کوچک‌تر استفاده کنید) و مغزتان را فریب دهید که فکر کند بیشتر از واقعیت می‌خورید. اگر از بشقاب بزرگ استفاده کنید، به احتمال زیاد تمام غذای داخل آن را خواهید خورد و بیش از آنچه نیاز دارید کالری وارد بدن خود خواهید کرد.

 

نداشتن تحرک کافی

علم مطمئن است که فعالیت بدنی کلید سلامتی است. هر روز 30 دقیقه حرکات با شدت متوسط را برای خود هدف‌گذاری کنید تا دور کمر شما کوچک شود (و عضلات شما رشد کنند) حتی اگر وزن‌تان ثابت بماند.

 

اغلب تحت استرس بودن

استرس هورمونی به نام کورتیزول را در بدن ترشح می‌کند. سطوح بالاتر کورتیزول منجر به افزایش وزن می‌شود، به‌ویژه وزن احشایی که در شکم خود خواهید دید. روش‌های آرام‌سازی منظم، مانند تنفس عمیق و مدیتیشن را برای کمک به حفظ آرامش و کاهش سطح استرس تمرین کنید.

 


منبع:

چگونه شکم خود را لاغر نگه داریم؟ / چگونه شکم خود را لاغر نگه داریم؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟