زمان مطالعه: 3 دقیقه

وقتی رژیم می‌گیرید و ورزش می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد ؟

 

در زمان کاهش وزن چه اتفاقی برای چربی‌های بدن می‌افتد: آیا بصورت عرق از بدن خارج می‌شوند، آیا بصورت ادرار یا تنفس از بدن خارج می‌شود؟ جواب هر سه این موارد بله است.

اما چطور این اتفاق می‌افتد. به گفته یک متخصص غدد بدن ما برای ذخیره انرژی اضافی در سلول‌های چربی طراحی شده است. اگر شما اضافه وزن دارید، به این معناست که شما انرژی بیشتری نسبت به آنچه مصرف می‌کنید دریافت نموده‌اید ( کالری واحد انرژی است)، به این معنا که میزان کالری دریافتی شما بیشتر از کالری مصرفی شما بوده است.

انرژی اضافی در بافت چربی در بدن شما به شکل تری‌گلیسیرید ذخیره می‌شود. مقادیر کمتر انرژی بصورت گلیکوژن در کبد و عضلات شما ذخیره می‌شود.

 

بدن شما چگونه از انرژی استفاده می‌کند؟

 

استفاده از انرژی در بدن به شیوه های گوناگونی است:

  • در زمانی‌که در حال استراحت هستید: قلب شما برای پمپاژ، ریه های شما برای تنفس و مغز شما برای فکرکردن به انرژی نیاز دارند. ( این متابولیسم پایه شما می‌باشد.)
  • زمانی‌که به فعالیت مشغول هستید: عضلات شما نیاز به انرژی دارد، خواه برای برخواستن از یک صندلی باشد و یا شرکت در ماراتون، در هر دو حالت نیاز به انرژی وجود دارد، اما ممکن است میزان این انرژی متفاوت باشد.
  • زمانی‌که غذا می‌خورید: دستگاه گوارش شما برای تجزیه و ذخیره مواد غذایی به انرژی نیاز دارد.

 

هنگامیکه رژیم می‌گیرید، برای چربی‌های بدن چه اتفاقی می‌افتد؟

 

وقتی رژیم می‌گیرید، میزان کالری کمتری نسبت به آنچه بدن شما نیاز دارد، دریافت می‌کنید. به دلیل این کمبود، بدن برای تامین میزان انرژی مورد نیاز به ذخایر چربی روی می‌آورد.

بدن شما رسوبات چربی را از طریق یک سری از فرآیندهای پیچیده متابولیک دفع می‌کند. فرآورده های جانبی متابولیسم چربی، از بدن شما به حالت های مختلف خارج و دفع می‌شوند:

  • به شکل آب از طریق دفع از پوست هنگام عرق کردن و دفع از طریق کلیه ها هنگام ادرار کردن
  • به شکل دی اکسید کربن از طریق دفع از ریه ها هنگام نفس کشیدن

در همین حال، تجزیه چربی انرژی مورد نیاز برای عملکردهای بیولوژیکی و فعالیت‌های بدنی آزاد می‌کند. این تجزیه همچنین گرمای مورد نیاز برای حفظ دمای بدن در درجه نرمال را تامین می‌کند.

 

همچنین بخوانید: غذاهایی که کمک می‌کنند شما احساس سیری کنید

 

هنگامیکه ورزش می‌کنید، برای چربی‌های بدن چه اتفاقی می‌افتد؟

 

ماهیچه های شما در ابتدا از طریق گلیکوژن ذخیره شده، انرژی مورد نیاز را تامین می‌کنند. بعد از 30 تا 60 دقیقه ورزش هوازی، بدن شروع به سوزاندن چربی‌ها می‌کند. (اگر بصورت ملایم ورزش می‌کنید، این زمان حدودا یک ساعت به طول می‌انجامد)

کارشناسان حداقل 30 دقیقه فعالیت قلبی را دو تا سه بار در طول هفته توصیه می‌کنند.

آن‌ها همچنین تمرینات وزنه برداری و مقاومتی را نیز توصیه می‌کنند. افزایش توده عضلانی ممکن است به شما در سوزاندن کالری بیشتر و افزایش میزان متابولیسم پایه کمک کند.

ورزش باعث افزایش سرعت تنفس شما نیز می‌شود، بنابراین CO2 بیشتری هنگام ورزش کردن از بدن خارج می‌شود.

 

مواردی در مورد ورزش و کاهش وزن

 

  • ورزش برای کاهش وزن و نگهداشت این کاهش مهم است. اما ممکن است این کار زمان بر باشد، پس صبور باشید.
  • پاسخ و عکس العمل ها به ورزش متفاوت است. برخی از افراد وزن کم می‌کنند، برخی دیگر وزنی را که دارند حفظ می‌کنند، و برخی حتی چند کیلویی وزن اضافه می‌کنند.
  • بطور کلی افرادی که با موفقیت وزن کم می‌کنند و می‌توانند این کاهش را حفظ کنند، حداقل یک ساعت در طول روز فعالیت بدنی دارند. شرکت در فعالیت های ورزشی سه بار در طول هفته بسیار توصیه می‌شود.

 

 


منبع :

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟