زمان مطالعه: 6 دقیقه

از آنجا که ما به طور مداوم در مورد کروناویروس و کووید-19 بیشتر می‌آموزیم، این امر می‌تواند در کسب اطلاعات جدید و به‌روز در این موارد کمک کند. سؤالات مختلفی در این زمینه مطرح است از جمله اینکه ویروس کرونا تا چه مدت در هوا زنده می‌ماند؟ آیا ویروس کرونا از طریق سیستم تهویه منتقل می‌شود؟ آیا باید واکسن آنفلوآنزا بزنیم؟ بیماری کووید 19 تا چه حد کشنده است؟

 

چگونه ردیابی موارد مشکوک می‌تواند به کاهش سرعت انتقال کووید-19 کمک کند؟

هر فردی که با فرد مبتلا به کووید-19 در تماس نزدیک بوده است، بیشتر در معرض خطر ابتلا و در نتیجه آلوده کردن بالقوهٔ دیگران است. ردیابی موارد مشکوک می‌تواند با شناسایی سریع و اطلاع‌رسانی به افرادی که ممکن است آلوده باشند، مانع انتقال بیشتر ویروس شود، بنابراین می‌توانند برای عدم آلودگی دیگران اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

ردیابی موارد مشکوک با شناسایی تمام افرادی که اخیراً یا فرد مبتلا از زمان واگیردار شدن در ارتباط بوده‌اند، شروع می‌شود. در مورد کووید-19، ممکن است فرد 48 تا 72 ساعت قبل از شروع علائم، قدرت انتقال ویروس را داشته باشد.

به این افراد اطلاع داده می‌شود که در معرض ویروس بوده‌اند. ممکن است از آن‌ها در مورد علائم احتمالی که دارند، سؤال شود و به آن‌ها توصیه شود برای مدت زمانی خود را قرنطینه نمایند و در صورت بروز علائم و در صورت نیاز به پزشک مراجعه نمایند.

 

 

بیماری کووید 19 تا چه حد کشنده است؟

پاسخ به این سؤال به این مورد بستگی دارد که شما به نرخ مرگ‌ومیر یعنی خطر مرگ در بین افراد آلوده توجه می‌کنید یا به تعداد کشته‌ها.

با توجه به نرخ مرگ‌و‌میر به نظر می‌رسد خطر مرگ در اثر ابتلا به بیماری همه‌گیر ویروس کرونا که معمولاً تقریباً 1% تخمین زده می‌شود، به مراتب کمتر از سارس (تقریبا 11%) و مرس (حدود35%) است، اما این نرخ به احتمال زیاد بالاتر از خطر ابتلا به آنفلوآنزای فصلی که میانگین آن حدود 0.1% است، می‌باشد. زمانی‌که انجام تست‌ها به صورت معمول درآید، ارزیابی دقیق‌تری از نرخ مرگ‌ومیر این ویروس خواهیم داشت.

آنچه تاکنون می‌دانیم این است که خطر مرگ بسیار به سن و سلامت شما بستگی دارد. به نظر می‌رسد کودکان در معرض خطر کمتری از ابتلا به نوع شدید این بیماری و مرگ قرار دارند. در بزرگسالان مسن و افرادی که سیگار می‌کشند، یا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، احتمال ابتلا به عوارضی مانند ذات‌الریه بیشتر بوده که می‌تواند کشنده باشد.

 

آیا هوای گرم سرعت انتشار کووید-19 را کند‌تر یا متوقف می‌کند؟

بعضی از ویروس‌ها مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در هنگام سرد‌تر شدن هوا بیشتر منتشر می‌شوند. اما هنوز هم ممکن است در ماه‌های گرم سال با این ویروس‌ها بیمار شویم.

در حال حاضر، ما به طور مشخص نمی‌دانیم که با گرم شدن هوا، انتشار کووید-19 کاهش می‌یابد یا خیر. اما گزارش‌های جدید حاکی از این مورد است که هوای گرم ممکن است تأثیر چندانی بر روی این ویروس نداشته باشد.

گزارشی در اوایل ماه آوریل توسط آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی منتشر شده و نتایج تحقیقاتی را خلاصه کرده است که به بررسی چگونگی زنده ماندن ویروس کرونا در دما و رطوبت مختلف پرداخته است و اینکه آیا انتشار این ویروس در شرایط گرم‌تر و یا رطوبتِ بیشتر، کند می‌شود یا خیر.

این گزارش حاکی از این است که در شرایط آزمایشگاهی، درجهٔ حرارت بالاتر و رطوبت بیشتر باعث کاهش بقای ویروس کرونا می‌شود. با این حال، مطالعات گسترده در مورد گسترش ویروس در شرایط آب و هوایی مختلف در شرایط طبیعی نتایج متناقصی داشته است.

محققان نتیجه گرفتند که شرایط افزایش دما و رطوبت به تنهایی ممکن است باعث کاهش چشمگیر انتشار ویروس کووید-19 نشود.

 

آیا ویروس کرونا از طریق سیستم تهویه منتقل می‌شود؟

ما به طور مشخص نمی‌دانیم که آیا ویروس کووید-19 از طریق سیستم تهویه هوا گسترش می‌یابد یا نه. اما می‌دانیم زمانی‌که هوا گرم و مرطوب است، و افراد در خانه می‌مانند و پنجره‌ها بسته است، به ویروس فرصت گسترش و انتقال بیشتری داده می‌شود.

کرونا‌ویروس از طریق قطرات معلق در هوا که از سرفه یا عطسهٔ فرد آلوده در هوا منتشر می‌شود، پخش شده و می‌تواند چندین ساعت در هوا معلق باقی بمانند. در خارج از منزل، جریان هوا می‌تواند ویروس را پراکنده و رقیق نماید و از این طریق، احتمال انتقال آن کمتر می‌شود. در داخل خانه و یا در محیط بسته با پنجره و در‌های بسته، چه سیستم تهویه مطبوع روشن باشد و یا خاموش، احتمال استنشاق ویروس بسیار بالا است.

اگر مجبور هستید در فضای بسته به همراه کسی باشید که با شما زندگی نمی‌کند، با باز نگه داشتن در و یا پنجره‌ها، تا حد امکان به گردش هوا کمک کنید.

 

ویروس کرونا تا چه مدت در هوا زنده می‌ماند؟

مطالعه‌ای که توسط آزمایشگاه ویروس‌شناسی مؤسسهٔ ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، انجام شده است، در  پاسخ به این سؤال کمک می‌کند. محققان از یک نبولایزر برای ارسال کروناویروس در هوا استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که ویروس‌های عفونی می‌توانند تا سه ساعت در هوا بمانند. نتایج این تحقیق در مجلهٔ پزشکی نیوانگلند در تاریخ 17 مارس سال 2020 منتشر شد.

 

تا چه مدت کرونا‌ویروس می‌تواند بر روی سطوح باقی بماند؟

یک مطالعهٔ جدید نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند تا چهار ساعت روی مس، تا 24 ساعت روی مقوا و دو تا سه روز بر روی پلاستیک و فولاد‌ ضد‌زنگ زنده بماند. محققان همچنین دریافته‌اند که این ویروس می‌تواند به عنوان قطرات موجود در هوا تا سه ساعت قبل از رسوب و قرار‌گرفتن بر روی سطوح، معلق در هوا باقی بماند. اما اکثراً سریع‌تر رسوب می‌کنند.

مطالب زیادی وجود دارد که ما هنوز در مورد این ویروس نمی‌دانیم، از جمله اینکه چگونه شرایط مختلف مانند قرارگرفتن در معرض نور خورشید، گرما یا سرما، می‌تواند بر زمان بقاء ویروس تأثیرگذار باشد.

همان‌طور که بیشتر در مورد این ویروس می‌آموزیم، هر روز توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در مورد رعایت بهداشت سطوح و اشیاء را نیز رعایت ‌کنیم. این موارد شامل پیشخوان‌ها، سطح روی میز، دستگیره‌های در، وسایل حمام، توالت، صفحه کلید کامپیوتر، تبلت‌ها و میز‌های پاتختی می‌شود.

اگر سطوح کثیف هستند، ابتدا آن‌ها را با استفاده از مواد شوینده و آب تمیز کرده و سپس آن‌ها را ضدعفونی کنید. علاوه بر این، پس از حمل بسته‌های خریداری شده از فروشگاه به خانه، و یا پس از لمس سطوح آلوده، دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شست‌وشو دهید.

 

آیا می‌توان بسته‌های ارسالی از چین را پذیرفت؟

هیچ دلیلی وجود ندارد که از لحاظ کرونا‌ویروس به بسته‌های ارسالی از چین مشکوک باشید. به یاد داشته باشید، این ویروس تنفسی شبیه آنفلوآنزا است. همان‌طور که در فصل شیوع آنفلوآنزا، دریافت بسته‌های چینی را متوقف نمی‌کنیم، باید همان منطق را برای ویروس کرونا دنبال کنیم.

 

آیا ممکن است با خوردن غذایی که بیرون توسط فرد دیگری تهیه شده است، به کووید-19 مبتلا شد؟

ما هنوز در حال یادگیری نحوه انتقال ویروس جدید کرونا هستیم. هنوز مشخص نیست که آیا این ویروس می‌تواند از طریق غذای مورد استفاده و یا آماده‌شده توسط فرد آلوده منتقل شود یا خیر، اما اگر چنین باشد، این امر جزء استثناها است.

گفته می‌شود کرونا‌ویروس نوعی ویروس تنفسی است که به واسطهٔ ترشحات فوقانی تنفسی از جمله قطرات موجود در هوا پس از سرفه یا عطسه منتشر و منتقل می‌شود. ویروس کووید-19 در مدفوع افراد آلوده نیز مشاهده شده است. بنابراین در حال حاضر نمی‌توانیم احتمال انتقال این عفونت از طریق غذای آماده‌شده توسط شخص آلوده‌ای که دست‌های خود را قبل و در حین تهیهٔ غذا به درستی نشسته است، رد کنیم. در مورد غذای گرم، ویروس احتملا با پخت‌وپز از بین می‌رود. اما ممکن است در غذا‌های پخته‌نشده مانند سالاد و ساندویچ از بین نرود.

 

آنفلوآنزا حداقل تاکنون افراد بیشتری را به نسبت کووید-19 کشته است. چرا اینقدر نگران کووید-19 هستیم؟ آیا نباید بیشتر روی جلوگیری از مرگ در اثر آنفلوآنزا تمرکز کنیم؟

شما حق دارید نگران آنفلوآنزا باشید. خوشبختانه، همان اقداماتی که به جلوگیری از شیوع کووید-19 کمک می‌کند، مانند شست‌وشوی مکرر و کامل دست‌ها، زدن ماسک، لمس نکردن صورت با دست‌های آلوده، سرفه و عطسه در یک دستمال و یا آرنج، عدم ارتباط با افرادی که بیمار هستند و یا علائم بیماری را دارند، و خودقرنطینگی در صورت داشتن علائم، در محافظت در برابر آنفلوآنزا نیز مؤثر هستند.

اگر به بیماری آنفلوانزا مبتلا هستید، پزشک می‌تواند داروی ضد‌ویروسی تجویز نماید تا شدت بیماری را در شما کاهش داده و مدت زمان آن را کوتاه کند. در حال حاضر هیچ داروی ضد‌ویروسی برای درمان کووید-19 در دسترس نیست.

 

آیا باید واکسن آنفلوآنزا بزنیم؟

اگرچه آنفلوآنزا شما را از ابتلا به کووید-19 محافظت نمی‌کند،  اما با این وجود ایدهٔ خوبی است. بیشتر افرادی که سن آن‌ها بالاتر از 6 ماه است می‎توانند واکسن آنفلوانزا را دریافت نمایند. انجام این کار احتمال ابتلا به آنفلوانزای فصلی را کاهش می‌دهد. حتی اگر واکسن مانع از ابتلا به آنفلوآنزا نشود، می‌تواند احتمال بروز علائم شدید را کاهش دهد. اما باز هم، واکسن آنفلوآنزا شما را در برابر کروناویروس محافظت نمی‌کند.

 

آیا استفاده از استروئید‌ها برای کنترل آلرژی و علائم آسم در طول همه‌گیری کووید-19 بی‌خطر است؟

بله، برای کنترل آلرژی بینی و یا کورتیکو‌استروئید‌های استنشاقی در کنترل آسم در طول همه‌گیری کووید-19 می‌توان از اسپری کورتیکو‌استروئیدی استفاده کرد.

کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا اخیراً بیانیه‌ای با تأکید بر اهمیت کنترل آلرژی و علائم آسم در زمان همه‌گیری صادر کرده است. در این بیانیه گفته شده است هیچ مدرکی مبنی بر احتمال افزایش خطر ابتلا به عفونت کووید-19 در صورت استفاده از کورتیکو‌استروئید‌های داخل دهانی یا استنشاقی و یا بدتر شدن شرایط بیماری در صورت آلوده شدن، وجود ندارد.

این بیانیه پاسخی به نگرانی دربارهٔ گزارش هشدار‌دهندهٔ استفاده از استروئید‌های سیستمیک برای معالجهٔ بیماران کووید-19 بستری‌شده با عوارض تنفسی خاص بود. با این حال، در این گزارش‌ها به افراد سالم که از اسپری‌های بینی و استنشاقی کورتیکو‌استروئید برای مدیریت آلرژی یا آسم استفاده می‌کنند، اشاره نشده است.

 

برای مطالعه قسمت اول این مقاله اینجا کلیک کنید.

منبع:

کرونا ویروس کشنده است؟ کرونا ویروس کشنده است؟ کرونا ویروس کشنده است؟ کرونا ویروس کشنده است؟ آیا باید واکسن آنفلوآنزا بزنیم؟ آیا باید واکسن آنفلوآنزا بزنیم؟ آیا ویروس کرونا از طریق سیستم تهویه منتقل می‌شود؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟