زمان مطالعه: 3 دقیقه

بیماری کرونا یکی از موضوعاتی که امروزه ذهن افراد زیادی را درگیر کرده و سوالات زیادی را ایجاد نموده است. در برنامه اینستاکلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب بصورت زنده برگزار می‌شود باحضور آقای دکتر بهنام فرهودی, متخصص بیماری‌های عفونی, توصیه‌های کلی در خصوص این بیماری مطرح شد و در این فیلم می‌توانید پاسخ این سوال را ببینید.

 

نکات و توصیه هایی که در خصوص بیماری کرونا باید بخاطر داشته باشیم

علائم ویروس کرونا

 

ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹، ویروسی است (بطور خاص ویروس کرونا نامیده می‌شود) که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی که برای اولین بار در ووهان چین یافت شد، شناخته شده است. در ابتدا، بسیاری از بیماران این شیوع بیماری در ووهان چین ارتباط با بازار بزرگ غذاها و حیوانات دریایی داشته‌اند و این نشان از این دارد که این ویروس منتقله از حیوان به انسان است. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از بیماران در معرض و در ارتباط با بازار حیوانات نبوده، که این مورد نشان‌دهنده این است که گسترش و انتقال از شخصی به شخص دیگر نیز در حال وقوع است. در حال حاضر مشخص نیست که تا چه حد آسان یا پایدار این ویروس در بین افراد در حال گسترش است. آخرین اخبار در مورد وضعیت شیوع این ویروس در ووهان چین در وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا موجود است.

 

چگونگی انتشار این ویروس

 

بیشتر مطالب در مورد این ویروس کرونا ناشناخته است. دانش فعلی تا حد زیادی بر اساس آن اطلاعات و مواردی است که در مورد ویروس کرونای مشابه آن می‌دانیم. ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که در بسیاری از گونه‌های مختلف حیوانات از جمله شتر، گاو، گربه و خفاش‌ها شایع هستند. به ندرت ویروس کرونای حیوانی می‌تواند افراد را آلوده کرده و بین افراد نیز مانند ویروس SARS، MERS و این ویروس کرونای اخیر گسترش یابد.

بیشتر اوقات گسترش و واگیر از فردی به فرد دیگر در تماس‌های نزدیک (حدود ۲ متر) اتفاق میافتد. تصور می‌شود که انتقال فرد به فرد این ویروس درست شبیه به انتقال آنفلوآنزا و سایر عوامل بیماری زای تنفسی، عمدتا از طریق قطرات تنفسی که زمان سرفه یا عطسه فرد مبتلا ایجاد می‌شود، عمل می‌کند. این قطرات می‌توانند در دهان یا بینی افرادی که در همان نزدیکی هستند فرود بیایند و یا احتمالا از طریق استنشاق به داخل ریه‌ها کشیده شود. در حال حاضر مشخص نیست که آیا فرد می‌تواند با لمس کردن سطح یا شئ ای که ویروس روی آن است و سپس لمس دهان، بینی و یا احتمالا چشم خود، به ویروس کرونا آلوده شود.

 

نکات و توصیه هایی که در خصوص بیماری کرونا باید بخاطر داشته باشیم، چه مواردی هستند؟

 

در ششمین برنامه زنده اینستا کلینیک آقای دکتر بهنام فرهودی بعنوان جمع بندی نکات و توصیه های کلی را در خصوص بیماری کرونا ارائه نمودند.

 

توصیه‌های کلی آقای دکتر بهنام فرهودی:

 

” ببینید من باصطلاح اولین چیزی که می‌گویم این است که این چیز خیلی عجیب غریبی نیست. این داستان را بشر پیش بینی می‌کرد و حدس می‌زدیم که این باشد. وحشت نباید کرد. نباید ایجاد وحشت کرد. بالاخره بیشتر مردمی که می‌گیرند، خوب می‌شوند، نمی‌میرند، اکثریت قریب باتفاق دیگه، 2% مرگ و میر دارد، 2% از آنهایی که شناسایی کردیم. حدود 1 تا 3% از آنهایی که شناسایی کردیم.

افراد مستعد بیشتر هستند. در کل کسانیکه که می‌گیرند، یک تا دو درصد فوت می‌کنند. البته خوب این عدد بزرگی است. اگر قرار باشه 20 میلیون آدم در دنیا بگیرند، یک درصد، دو درصد آن عدد بزرگی خواهد شد. بشر از این می‌ترسد. از این می‌ترسد که نکند این 70 هزار تای چین به کشورهای دیگر رفته و 100 میلیون شود. خوب، بار زیادی به دنیا تحمیل خواهد کرد.

ولی بیشتر از اینکه مردم را دچار وحشت کند، دولت مردها را می‌بایست بترساند. که اگر این بیآید برای اقتصاد مملکت، هزینه زیادی را به سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌کند. و آن چیزی که باز تاکید من است این است که مردم بهداشت فردی را رعایت کنند، آداب سرفه را رعایت کنند، آداب سرفه را مردم میبایست رعایت کنند. آداب سرفه این است که وقتی شما سرما‌خورده اید، در زمان سرفه باید دستمال در دستتان باشد که در دستمال سرفه کنید و آن را بلافاصله دور بیاندازید. دستمال نباید به چیزی بزنید. من الان دستمال گرفتم، از اینجا برم بیرون باید بیاندازم دور و دستم را بشویم. وقتی دستمال در دستم نیست، در آستین سرفه کنم.

با سرماخوردگی نمی‌توان گفت مردم سر کار نروند، با سرماخوردگی واقعا جائی ننوشته که سرکار نروند. خوب مثلا آنفلوآنزا که می‌گیرند معمولا می‌گویند بیرون در نیآیید، چون آنفلوآنزا شدت بیشتری دارد، مرگ و میر بیشتری دارد، عوارض بیشتری می‌تواند داشته باشد. و خوب بهتر است در خانه بمانند.

ماسک‌ها خیلی تاثیر ندارند. ماسک‌ها خیلی تاثیر ندارند. اگر چه واقعیت این است که کسی که سرماخورده است، وقتی ماسک میزند، کمتر آن را پخش می‌کند. این است. ولی این که من ماسک بزنم، فکر کنم نمی‌گیرم، نه. احتمالا اینجوری نیست.

رعایت تماس. و بیشتر از اینکه به ماسک تاکید بکنم در همین سرماخوردگی و آنفلوآنزا، به آداب سرفه تاکید می‌کنم. آداب سرفه که وقتی سرفه می‌کنید در دستمال کاغذی باشد. اگر دستمال کاغذی در دسترس نیست، آستین جای خوبی است احتمالا برای سرفه کردن. حالا این چیزی است که طب می‌گوید. حالا بعدا اینها تغییر بکند یا نکند، خدا داند. فعلا اینطور است. “

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟