زمان مطالعه: 3 دقیقه

یک‌سری از عادت‌های روزمره منجر به آسیب به مغز شما می‌شود. مواردی که منجر به آسیب به مغز می‌شود را برای شما در این مقاله آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

غفلت از خواب کافی

ما کار‎‌هایی انجام می‌دهیم که می‌دانیم کار‌های خوبی نیستند و نبایست آن‌ها را انجام داد. اما برخی از این عادات بد ممکن است مغز شما را دچار آسیب نماید. به عنوان مثال، کمبود خواب ممکن است دلیلی برای زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر باشد. بهتر است ساعات خواب منظم داشته باشید. اگر مشکل خواب دارید، از مصرف الکل، کافئین و کار با وسایل الکترونیکی در عصر خودداری کنید و سعی نمایید قبل از خواب تمرینات آرامش‌بخش مانند یوگا را امتحان کنید.

 

گذراندن زمان زیادی به‌ تنهایی

انسان‌ها برای ارتباط اجتماعی طراحی شده‌اند. این بدان معنا نیست که شما چه تعداد دوست در فضای مجازی دارید. آنچه مهم است احساس واقعی ارتباط است. افرادی که حتی با چند دوست محدود روابط صمیمی دارند، خوشبخت‎‌تر و سازنده‌تر هستند، همچنین کمتر دچار افت هوشیاری مغز و آلزایمر می‌شوند. اگر احساس تنهایی می‌کنید، با برخی دوستان خود تماس گرفته یا فعالیت جدیدی را شروع نمایید که در آن با افراد بیشتری آشنا شوید و در ارتباط باشید.

 

خوردن زیاد غذاهای ناسالم

قسمت‌هایی از مغز که به یادگیری، حافظه و سلامت روان مرتبط است در افرادی که مقدار زیادی همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، چیپس سیب‌زمینی و نوشابه در رژیم غذایی خود دارند، کوچک‌تر است. از سوی دیگر توت و انواع بری‌ها، غلات سبوس‌دار، آجیل، سبزیجات برگ‌سبز، عملکرد مغز را حفظ کرده و روند زوال عقل را آهسته می‌کنند. بنابراین، دفعهٔ بعد که تمایل به خوردن چیپس دارید، به جای آن یک مشت آجیل بخورید.

 

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند از طریق هدفون

تنها 30 دقیقه گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون با حداکثر سطح صدا می‌تواند به شنوایی شما آسیب برساند. اما این آسیب تنها در مورد گوش شما نیست، کاهش سطح شنوایی در بزرگسالان مسن با مشکلات مغزی مانند آلزایمر و از دست دادن بافت مغزی مرتبط است. این ممکن است به این دلیل باشد که مغز برای درک آنچه در اطراف شما گفته می‌شود، باید خیلی کار کند و دراین‌صورت نمی‌تواند آنچه را که شنیده‌اید در حافظه ذخیره نماید. بنابراین صدای موسیقی را که از طریق هدفون گوش می‌دهید، کم کنید. سطح صدای موسیقی بیشتر از 60% توان صدای هدفون نباشد و سعی کنید بیش از دو ساعت به‌صورت پیاپی به موسیقی از طریق هدفون گوش ندهید.

 

به اندازهٔ کافی حرکت و فعالیت ندارید

هر چقدر بیشتر تمرینات و فعالیت منظم نداشته باشید، احتمال ابتلا به زوال عقل بیشتر می‌شود. همچنین به احتمال زیاد به دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا مبتلا می‌شوید. که همهٔ این‌ها ممکن است به آلزایمر مرتبط باشد. لازم نیست فعالیت و ورزش در حد ماراتن انجام دهید. نیم ساعت پیاده‌روی در محله و یا پارک مفید خواهد بود. نکتهٔ مهم این است که حداقل 3 روز در هفته این فعالیت و پیاده‌روی را انجام دهید.

 

هنوز سیگار می‌کشید

سیگار کشیدن می‌تواند مغز شما را کوچک کرده، در نتیجه حافظهٔ شما را بدتر و احتمال ابتلا به زوال عقل از جمله آلزایمر را دو برابر کند، که این‌ها موارد خوبی نیستند. همچنین باعث بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته و فشارخون می‌شود.

 

پرخوری

اگر بیش از حد غذا می‌خورید، حتی اگر غذای سالم و مفیدی باشد، مغز شما قادر به ایجاد شبکه‌ای قوی از ارتباطاتی که به شما در فرآیند تفکر و یادآوری کمک کند، نخواهد بود. پرخوری کردن به مدت طولانی، شما را دچار اضافه وزن خطرناکی خواهد کرد، که می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و فشارخون شود، که تمام این موارد به مشکلات مغزی و آلزایمر مرتبط‌اند.

 

مدت زمانی زیادی را در تاریکی سپری می‌کنید

اگر نور طبیعی کافی دریافت نکنید، ممکن است افسرده شوید و این می‌تواند باعث کند شدن مغز شود. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که نور خورشید به عملکرد خوب مغز کمک می‌کند.

 

 


منبع:

مواردی که منجر به آسیب به مغز می‌شود / مواردی که منجر به آسیب به مغز می‌شود

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟