زمان مطالعه: 4 دقیقه

موارد احتیاط

آلرژی‌های غذایی 5 تا 10 درصدِ افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بادام‌زمینی که حبوباتی مانند لوبیا و نخود است و مغز‌های درختی مانند بادام، محرک‌های رایجی‌اند. اگر آلرژی شدید دارید، حتی اگر چیزی بخورید که با آجیل برخورد کرده باشد، ممکن است باعث تورم، استفراغ و اسهال شود. حتی ممکن است گلوی شما را ملتهب کرده و نفس کشیدن یا صحبت کردن را سخت کند. این وضعیتی بالقوه کشنده به نام شوک آنافیلاکتیک است. در صورت مشاهدهٔ این علائم با 115 تماس بگیرید.

 

کنترل وزن

درست است که آجیل‌ها چربی زیادی دارند، اما این بدان معنا نیست که باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید. پروتئین و فیبر بالا باعث می‌شود احساس سیری و انرژی داشته باشید. این احساس به شما کمک می‌کند تا کالری کمتری بخورید و وزن خود را کم کنید. آجیل ممکن است به بدن شما کمک کند حتی زمانی که در حال استراحت هستید انرژی بیشتری بسوزانید. اگر رژیم دارید و آجیل می‌خورید، احتمال اینکه به رژیم خود پایبند بمانید بیشتر است. فقط زیاده‌روی نکنید.

 

 

چربی خوب

بیشتر چربی موجود در آجیل غیراشباع است، که برای بدن بهتر از نوعِ اشباعِ موجود در گوشت یا چربی‌های ترانس در بسیاری از غذا‌های فراوری‌شده است. این نوع چربی ممکن است به تثبیت قندخون و انسولین، هورمونی که آن را تنظیم می‌کند، کمک کند.

 

غنی از مواد مغذی

میزان پروتئین بالا، فیبر و چربی‌های سالم تنها مواردی از آجیل‌ها نیستند که برای بدن مفیداند. آجیل همچنین مقدار زیادی مواد مغذی دیگر مانند ویتامین ای (E) و ب‌۶ (B6)، اسید فولیک، نیاسین، منیزیم، روی، مس و پتاسیم دارد. فقط به مواد تشکیل‌دهندهٔ کرهٔ مغزها، بادام‌زمینی یا موارد دیگر توجه کنید. برخی تولیدکننده‌ها به آن نمک، شکر، مواد نگهدارنده و چربی‌های ناسالم اضافه می‌کنند که در این صورت بیش از آنکه مفید باشند، مضر می‌شوند.

 

آنتی‌اکسیدان فراوان

این آنتی‌اکسیدان‌ها شامل مواد معدنی مانند سلنیوم و منگنز، ویتامین‌های سی (C) و ای (E) و همچنین فلاونوئید‌ها، فنل‌ها، پلی‌فنل‌ها و مواد دیگر می‌شوند. آن‌ها مثل یک تیم برای کمک به محافظت از سلول‌های شما کار می‌کنند و آجیل سرشار از این مواد است. شاید به این دلیل است که افرادی که بیشتر آجیل و یا کرهٔ آجیل می‌خورند، قلب سالم‌تری دارند. آن‌ها حتی ممکن است به محافظت در برابر سرطان رودهٔ بزرگ کمک کنند.

 

سطح کلسترول را کنترل کنید

داشتن کلسترول بیش‌ازحد شریان‌های شما را سفت می‌کند و منجر به سکتهٔ مغزی و بیماری قلبی می‌شود. به‌نظر می‌رسد بادام، گردو و سایر آجیل‌های درختی زمانی که سطح کلسترول بیش‌ازحد بالا می‌رود، آن را پایین می‌آورند. بیشترِ کلسترول را بدن می‌سازد، اما مقداری از آن را از غذا‌هایی که می‌خورید دریافت می‌کند. خوشبختانه، آجیل هیچ میزان کلسترولی ندارد و یا میزان کمی دارد.

 

پیشگیری و کنترل دیابت نوع 2

این تا حدی به این دلیل است که مغزها به کنترل افزایش وزن و همچنین سطوح بالای قند (گلوکز) و چربی (لیپید‌ها) در خون که ممکن است منجر به بیماری شوند کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است به حفظ کشسانی و سلامت پوشش رگ‌های خونیِ شما (اندوتلیوم) کمک کنند که از مشکلات قلبی مرتبط با دیابت جلوگیری می‌کند.

 

بیماری قلبی

این بیماری‌ که بیماری قلبی عروقی نیز نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی سفت می‌شوند (پزشک به آن تصلب شرایین می‌گوید). این حالت ممکن است قلب شما را ضعیف کرده و منجر به نارسایی قلبی شود. همچنین ممکن است باعث سکتهٔ مغزی، حملهٔ قلبی یا ضربان قلب نامنظم (بیماری‌ای به نام آریتمی) شود. افرادی که بیشتر آجیل و یا کرهٔ آجیل می‌خورند، کمتر به این موارد دچار می‌شوند. حدود 28 گرم و یا حدود 2 قاشق غذاخوری، دو بار در هفته، برای بدن کافی به‌نظر می‌رسد.

 

منیزیم

این مادهٔ معدنی برای اعصاب، استخوان‌ها، قندخون، فشارخون و حتی موارد ژنتیکی یا دی‌اِن‌اِی (DNA) مفید است. اگر مانند بسیاری از افراد هستید، ممکن است به اندازهٔ کافی منیزیم دریافت نکنید. آجیل‌هایی مانند بادام هندی، بادام درختی، بادام‌زمینی و کره‌های تهیه‌شده از این آجیل‌ها مقدار زیادی منیزیم دارند.

 

کرهٔ بادام درختی

این یکی از رایج‌ترین انواع کره بعد از کرهٔ بادام‌زمینی است و منبع عالی ویتامین ب۷ (B7) است که بیوتین نامیده می‌شود. این مادهٔ مغذی برای کمک به بدن در پردازش و هضم چربی، قند و پروتئینی که می‌خورید حیاتی است. همچنین به ثابت ماندن قندخون و سلامت پوست نیز کمک می‌کند.

 

کرهٔ آجیل برزیلی

این آجیل منبع عالی سلنیوم است که غدهٔ تیروئید شما را فعال نگه می‌دارد، به بدن شما کمک می‌کند مواد ژنتیکی (DNA) بسازد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. همچنین به‌نظر می‌رسد که از سلول‌های شما در برابر ذرات آسیب‌رسان به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. افرادی که سلنیوم کمتری دریافت می‌کنند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان باشند.

 

کرهٔ بادام هندی

بادام هندی از نظر فنی مغز نیست، بلکه دانهٔ نوعی سیب است. این میوه به خودی خود غذایی لذیذ و بسیار ارزشمند در مناطق ساحلی برزیل، جایی که در آن رشد می‌کند، است. چه آن را مغز بنامند و یا دانه، منبع عالی مس است که بدن برای تغذیهٔ بافت‌ها، خون و تولید انرژی به آن نیاز دارد. همچنین ممکن است دارای خواص آنتی‌اکسیدانی باشد که از سلول‌های بدن در برابر آسیب محافظت می‌کند.

 

کرهٔ گردو

گردو یکی از بهترین منابعِ غیرحیوانیِ اسید‌های چرب امگا 3 برای سلامت قلب است. به‌طور خاص، گردو اسید آلفالینولنیک (ALA) دارد که به عنوان یک بلوک ساختمانی برای انواع دیگر امگا 3 عمل می‌کند. این کره همیشه به راحتی در فروشگاه‌ها یافت نمی‌شود، اما می‌توانید برخی از انواع آن را در خانه در یک غذاساز تهیه کنید.

 

چگونه از کپک زدن مغزیجات جلوگیری کنیم

آجیل‌ها گاهی کپک می‌زنند که ممکن است به کره‌هایی که از آن‌ها درست می‌شوند، منتقل شود. کپک، آفلاتوکسین می‌سازد که ممکن است عامل سرطان کبد باشد. اما سازمان غذا و داروی آمریکا قوانین و آزمایش‌هایی دارد که این امر را بسیار کاهش می‌دهد. اگر کرهٔ انواع آجیل را درست می‌کنید، آجیل‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید، و هر نوع آجیل کپک‌زده، چروکیده و یا تغییر رنگ داده را دور بریزید. نگهداری آجیل در فریزر نیز به جلوگیری از فساد آن کمک می‌کند.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟