زمان مطالعه: 5 دقیقه

ویروس کرونا که تاکنون هزاران نفر به آن آلوده شده‌اند و افراد زیادی جان خود را از دست داده‌اند، یکی از موضوعاتی است که منجر به نگرانی و تشویش خاطر افراد زیادی در جامعه شده است. سوالات زیادی در مورد این ویروس از جمله راه‌های پیشگیری از آن، راه‌های انتقال آن و … مطرح شده است. در برنامه اینستا‌کلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب بصورت زنده برگزار می‌شود با‌حضور خانم دکتر مهرانگیز زنگنه, متخصص بیماری‌های عفونی, این سوال مطرح شد که جایگاه دستکش، ماسک و محلول‌های ضدعفونی در پیشگیری از کرونا کجاست؟ پاسخ خانم دکتر زنگنه را در این ویدئو می‌‌توانید ببینید .

 

جایگاه دستکش، ماسک و محلول‌های ضدعفونی در پیشگیری از کرونا کجاست؟

 

 

علائم ویروس کرونا

 

ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹، ویروسی است (بطور خاص ویروس کرونا نامیده می‌شود) که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی که برای اولین بار در ووهان چین یافت شد، شناخته شده است. در ابتدا، بسیاری از بیماران این شیوع بیماری در ووهان چین ارتباط با بازار بزرگ غذاها و حیوانات دریایی داشته‌اند و این نشان از این دارد که این ویروس منتقله از حیوان به انسان است. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از بیماران در معرض و در ارتباط با بازار حیوانات نبوده، که این مورد نشان‌دهنده این است که گسترش و انتقال از شخصی به شخص دیگر نیز در حال وقوع است. در حال حاضر مشخص نیست که تا چه حد آسان یا پایدار این ویروس در بین افراد در حال گسترش است. آخرین اخبار در مورد وضعیت شیوع این ویروس در ووهان چین در وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا موجود است.

 

جایگاه دستکش، ماسک و محلول‌های ضدعفونی در پیشگیری از کرونا کجاست؟

 

در هفتمین برنامه زنده اینستا کلینیک این سوال مطرح شد که دستکش، ماسک و محلول های ضدعفونی، این ها جایگاهشان کجاست؟”

 

پاسخ خانم دکتر مهرانگیز زنگنه در رابطه با پیشگیری از کرونا

 

” بله. همینطور که شما گفتید، و در قسمت درمان بحث پیشگیری از کرونا را مطرح کردید، واقعا آن چیزی که الان در کرونا مطرح است، چه در کشور ما و در هر کشوری که مطرح است، بحث در واقع پیشگیری از کرونا است. که پیشگیری چند قسمت دارد. یک قسمت در واقع آن مسائل فردی است که ما باید رعایت کنیم. یک سری مسائل اجتماعی است که ما باید در واقع رعایت کنیم که گرفتار نشویم. چون وقتی که گرفتار شدیم، همانطور که گفتیم، انشاله همه خودشان خوب می‌شوند، ولی اگر نشوند، واقعا درمان اختصاصی وجود ندارد.

 

ماسک و پیشگیری از کرونا

خوب برای پیشگیری از کرونا، ما باید اصلا یک کاری بکنیم در درجه اول که حتی به این‌ها هم نیاز نداشته باشیم. اگر ما فاصله را حفظ کنیم، در جائی قرار داشته باشیم که با افراد مشکوک تماس نداشته باشیم، با افراد بیمار تماس نداشته باشیم، تو محل‌های شلوغ و اجتماع ما وارد نشویم، ممکن است که به این‌ها هم نیاز نداشته باشیم. مثلا اگر من در خانه هستم، با کسی تماس ندارم، نه ماسکی نیاز دارم که استفاده بکنم، نه نیازی به ضدعفونی، نیازی به ضدعفونی سطوح و دست‌ها هیچکدام نیست.

ولی خوب، ما نمی‌توانیم همش در خانه باشیم. ما مجبور می‌شویم که در محیط برویم، اداره برویم، در واقع اتوبوس سوار شویم، مترو سوار شویم، بالاخره یک سری از کارها لازم است که ما انجام دهیم. این روزها متاسفانه یک مسئله ای که ایجاد شده و باعث نگرانی همه شده است، مسئله در واقع مواد ضدعفونی کننده و ماسک‌ها هستند، و همه دنبال ماسک‌های N95 و N99 می‌چرخند و گیر هم نمی‌آید، و دچار اضطراب و نگرانی برای آن‌ها شده است و با یک قیمت‌های خیلی بالا می‌روند که آن‌ها را تهیه کنند. آن چیزی که ما اصلا درآوردیم از سازمان بهداشت جهانی، از CDC درآوردیم، N99 و N95 برای همه افراد اصلا لازم نیست.

در واقع، N95 و N99 برای کسانی لازم است یک فردی که یک بیمار کرونائی در خانه دارد، می‌خواهد برود از او مراقبت کند. مسلما غذا بهش می‌دهد، لباسش را عوض می‌کند، ازش مراقبت می‌کند. یا در واقع توی آن خانه بیمار کرونائی وجود دارد، خانه کوچک است، نمی‌توانند آن فرد را جدا کنند، با هم هستند، باید اصلا از ماسک N95 و N99 استفاده کنند. یا یک فردی هست، پزشک است، پرستار است توی بیمارستان دارد کار می‌کند و در بیمارستان از این بیماران بستری شده است، بیماران کرونائی بستری شده است. حالا یا ازش مراقبت می‌کند، نزدیک یا در آن بخشی است که بیمار کرونائی است. این N95 لازم است که استفاده بکند. وگرنه ما وقتی که مثلا تو سالن بیمارستان می‌خواهیم راه برویم، بیمارستانی که هنوز اصلا نمی‌دانیم واقعا بیمار کرونائی درش وجود دارد، یا اصلا وجود ندارد، نیازی به استفاده کردن از ماسک N95 یا N99 نیست. یا ما تو خیابان راه می‌رویم، اصلا نیازی به ماسک نداریم.

ولی اگر تو خیابان هستیم، می‌خواهیم برویم یک جای شلوغ مثل میدان انقلاب، می‌خواهیم برویم مترو سوار شویم، می‌خواهیم برویم اتوبوس سوار شویم، که فاصله‌مان را نمی‌توانیم بیشتر از 2 متر حفظ کنیم، ما می‌توانیم از ماسک‌های معمولی استفاده کنیم، نیازی به N95 نیست. ماسک معمولی را هم اگر فکر می‌کنیم نگران هستیم، می‌گوئیم در واقع پوشش کافی را ندارد، می‌توانیم دو تا استفاده کنیم. می‌توانیم در واقع یک کاری کنیم که این ماسک روی صورت ما خوب فیکس شود، دو تا ماسک استفاده کنیم تا نگرانی مان برطرف شود. اصلا خود سازمان بهداشت جهانی میگوید اصلا در خیابان نیازی به ماسک استفاده کردن نیست، مگر اینکه ما یک جائی برویم که نتوانیم حفظ فاصله بکنیم و جمعیت زیاد است و ما نمی‌دانیم که واقعا این جمعیت آیا ناقل این ویروس است، ویروس را دارد. چون ممکن است علائم خیلی خفیفی داشته باشد خودش هم فکر نکند. فکر کند مثلا یک سرمائی خورد و مسئله مهمی نیست. در آن‌صورت ما در واقع ماسک نیاز داریم. وگرنه، نیازی نیست که ما همیشه از ماسک N95 یا N99 استفاده کنیم.

 

دستکش و مواد ضدعفونی کننده و پیشگیری از کرونا

در مورد دست‌ها، بهترین روش شستن دست، با آب و مایع دستشوئی است. این از همه بهتر است. اگر ما امکان شستن مرتب دستمان با آب یا مایع دستشوئی وجود ندارد، ما از محلول‌های ضدعفونی کننده، در واقع هندراپ‌ها، یا به شکل اسپری یا به شکل ژل، می‌توانیم استفاده کنیم، و بعد آن هم یک شرطی دارد. اگر ما به سطوح دست زدیم، اگر مترو سوار شدیم، اگر اتوبوس سوار شدیم، اگر دستشوئی رفتیم، این مواقع ما دستمان را باید بشوئیم یا از این موراد استفاده کنیم. یا اینکه می‌خواهیم چیزی استفاده کنیم، غذا بخوریم، مواد غذائی استفاده کنیم، در آن صورت ما دستمان را باید بشوئیم. پس وقتی تماس داشتیم، دست را باید بشوئیم، و قبل از آنکه بخواهیم چیزی بخوریم، یا بعد از دستشوئی رفتن، حتما باید دستمان را بشوئیم یا از این مواد استفاده کنیم. در حالت عادی ما داریم در خیابان راه می‌رویم، نه، نیازی به دستکش نیست.

ولی می‌خواهیم برویم تو اتوبوس، برای اینکه خیالمان راحت باشد، چون اینقدر تنگ است ما مجبور هستیم میله اتوبوس را بگیریم، دسته صندلی را بگیریم، اینجا ما می‌توانیم از این دستکش‌های معمولی استفاده کنیم. وقتی آن جایی که تماس داریم، حالا ممکن است اتوبوس نباشد، مترو نباشد، یک تجمعی است که ما مجبور هستیم دست به سطوح بزنیم، دست به جائی بزنیم، دست به افراد بزنیم اصلا، شلوغ است ما دست می‌زنیم، ما می‌توانیم از این دستکش‌ها استفاده کنیم. منتها به محض اینکه از آن محل دور شدیم، دستکش را باید در بیاوریم، جمع کنیم، در یک جای مطمئنی مثل اینکه توی پلاستیک بگذاریم، توی سطل آشغال بگذاریم و بعد دستمان را بشوئیم. یعنی به دستکش به تنهائی اطمینان نکنیم. ممکن است آن دستکش سوراخ بشود، آن دستکش در واقع آن حفاظت را نداشته باشد. به محض اینکه دستکش را درآوردیم، دستمان را بشوئیم. این را هم حتما باید به دنبالش انجام دهیم. ”

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟