زمان مطالعه: 3 دقیقه

شستن کامل دست ها و خشک کردن آنها با استفاده از خشک کن کلید جلوگیری از شیوع بیماری است. دست های مرطوب خطر انتقال باکتری ها را افزایش میدهد. پس خشک کردن یک مرحله بسیار مهم در فرآیند پیشگیری است.یکی از راه های مطمئن برای جلوگیری از آنفلوآنزا و سایر ویروس ها، شستن دست ها میباشد. اما چگونه دست ها را خشک کنیم؟

در صورت امکان از دستگاه های خشک کن دست هوایی در دستشویی های عمومی اجتناب کنید. تحقیقات نشان میدهد که آنها به جای از بین بردن میکروب ها، آنها را گسترش میدهند. هنوز هم بهترین شیوه، استفاده از دستمال های کاغذی است که قبلا استفاده میشد.

تحقیقاتی گسترده از شستشوی دست ها پشتیبانی میکند

صنایع بهداشت و درمان و مواد غذائی اهمیت بسیار زیادی به بهداشت دست میدهند. دلیل این امر این است که در بیمارستان، انتقال ویروس ها و باکتری ها میتواند به معنای زندگی یا مرگ باشد. در یک رستوران نیز بیماری های ناشی از غذا مانند ایکولی و نوروویروس میتواند افراد را به شدت بیمار کند. در نتیجه تحقیقات زیادی بر روی تکنیک های شستشوی دست و خشک کردن آنها متمرکز شده است.
در یک مطالعه، میکروبیولوژیست ها خشک کن های هوائی را با خشک کن های هوای گرم و حوله های کاغذی مقایسه کردند.

 

از خشک کن های برقی دست استفاده نکنید! (2)
از خشک کن های برقی دست استفاده نکنید!

 

یافته های نگران کننده این مطالعه:

– خشک کن های هوائی 20 برابر بیشتر از خشک کن های هوای گرم و 190 برابر بیشتر از حوله های کاغذی ویروس ها را منتقل میکنند. (بررسی شده در 6 ارتفاع متفاوت)
– ویروس در ارتفاع بین 2.5 پا تا 4 پا بیشترین تاثیر را داشته است که این ارتفاع در حد صورت یک کودک کوچک است.
– خشک کن های هوائی 20 برابر بیشتر از خشک کن های هوای گرم و 190 برابر بیشتر از حوله های کاغذی ویروس ارسال میکنند. (بررسی شده در 9 فاصله متفاوت)

علت نتایج:

نحوه کار هر کدام از این ابزارها در توضیح علت یافته های فوق کمک میکند. خشک کن های هوائی با سرعت و فشار فوق العاده بالا هوا را به طرفین پرتاب میکنند. خشک کن های هوای گرم با تبخیر کار میکنند. حوله های کاغذی آب را جذب میکنند. خشک کردن دست با حوله کاغذی نه تنها آن را سریعتر خشک میکند، بلکه اصطکاک باکتری ها را نیز از بین میبرد و دست را تمیزتر میکند. دستمال رولی چطور؟ بهتر است استفاده نشود. انتهای دستمال باقیمانده در هر بار استفاده میتواند باکتری ها را از یک دست به دستی دیگر و از فردی به فردی دیگر منتقل کند.

بهترین راه برای تمیز کردن دستها

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری موارد زیر را توصیه میکند:
– از آب سرد یا گرم استفاده کنید. دستانتان را خیس کرده، شیر آب را ببندید و سپس صابون بزنید.
– خوب صابون بزنید، پشت دستان، مابین انگشتان و زیر ناخن ها را خوب بشوئید.
– برای 20 ثانیه شستشو را ادامه دهید. ( حدودا مدت زمانی که طول میکشد آهنگ تولدت مبارک را بخوانید)
– خوب دستانتان را زیر آب رونده و تمیز آب کشی کنید.
– در انتها با حوله ای تمیز یا خشک کن دستان خود را خشک کنید.

آخرین مرحله : ضدعفونی دست ها

طبق توصیه های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در زمانیکه چیزی در دسترس نیست، ضد عفونی کننده های دستی برای استفاده مناسب هستند. اما آنها خاک و چربی قابل مشاهده را تمیز نمیکنند، آنها نمیتوانند همه میکروب ها و مواد شیمیائی مضر را از بین ببرند.
اگر ضدعفونی کننده دستی تنها گزینه موجود است، مطمئن شوید که آنها 60 درصد دارای الکل باشند.  زمانیکه در دستشوئی عمومی هستید، به یاد داشته باشید گاهی فن آوری غیرپپشرفته از فن آوری پیشرفته بهتر است : پس از حوله های کاغذی جهت خشک کردن استفاده کنید.

 


منبع :

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟