زمان مطالعه: 2 دقیقه

آیا سردرد نشانهٔ تومور مغزی است؟

سردرد شدید ترسناک است. سخت است که در این مواقع به بدترین چیزها فکر نکرد. اگر درد ادامه یابد و یا مجدد عود کند، ممکن است از خود بپرسید آیا مشکلی جدی مانند تومور مغزی دارید یا خیر. آیا سردرد نشانهٔ تومور مغزی است؟

این حقیقتی اطمینان‌بخش است: سردرد، به خودی‌خود به‌ندرت ناشی از تومور است.

به گفتهٔ یک جراح مغز و اعصاب در مرکز جامع تومور مغزی بیمارستان جانز هاپکینز، احتمال اینکه سردرد نشانهٔ تومور مغزی باشد، بسیار دور است.

سردرد اتفاقی رایج در بین مردم است، اما طیف گسترده‌ای از این سردردها ارتباطی با سرطان ندارند.

با این حال، کارشناسان توصیه می‌کنند اگر سردرد جدیدی را تجربه می‌کنید، یا الگوی سردرد شما تغییر کرده و یا بیشتر شده است، دلیل خوبی برای مراجعه به پزشک و انجام بررسی بیشتر است.

 

حقایقی دربارهٔ سرطان مغز

  • شایع‌ترین محدودهٔ سنی تومورهای مغزی در بزرگسالان حدود 40 تا 60 سال است.
  • تومور‌هایی که از مغز شروع می‌شوند (تومور‌های اولیهٔ مغز) بسیار کمتر از تومور‌هایی‌اند که از مناطق دیگر به مغز گسترش می‌یابند (تومور‌های متاستاتیک مغز).
  • برخی از تومور‌های مغزی به‌هیچ‌وجه سردرد ایجاد نمی‌کنند، زیرا مغز خود قادر به احساس درد نیست. تنها زمانی‌که تومور به اندازهٔ کافی بزرگ باشد که بتواند اعصاب یا عروق را تحت فشار قرار دهد، باعث سردرد می‌شود.

بنابراین اگر سردرد شکایت اصلی شما است و الگوی این سردرد کاملاً ثابت است، احتمال اینکه یکی از بیماری‌ها مانند میگرن، سردرد تنشی، سردرد خوشه‌ای یا انواع دیگری را داشته باشید، وجود دارد. این سردردها ممکن است به شدت دردناک و آزاردهنده باشند، اما تهدیدکنندهٔ زندگی نیستند.

 

برای سردرد جدید یا متفاوت به پزشک مراجعه نمایید

اگر برای سردرد به پزشک مراجعه می‌کنید، او از شما در مورد هرگونه علامت خطری که به‌تازگی داشته‌اید و ممکن است نشانهٔ یک بیماری جدی باشد، می‌پرسد:

  • تشنج
  • تهوع و استفراغ
  • بی‌حسی
  • تورم چشم یا مشکلات بینایی
  • ضعف و یا فلجی، به‌ویژه در یک طرف بدن
  • نقص گفتاری
  • تغییر رفتاری و شخصیتی

در صورت نبود این علائم خطر، پزشک به شما کمک می‌کند تا سردرد خود را با دارو، رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی یا ترکیبی از روش‌های درمانی کنترل کنید. در بیشتر موارد اشعهٔ ایکس، سی‌تی اسکن و سایر آزمایش‌های تشخیصی، نه ضروری‌اند و نه حتی توصیه می‌شوند، چرا که این موارد دربارهٔ علت سردرد چیز زیادی را نشان نمی‌دهند.

سردرد ناراحت‌کننده و آزاردهنده است، اما روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ را کنترل کنید. تنها دانستن اینکه سردرد علامت و نشانهٔ ابتلا به سرطان نیست، احتمالاً کمی تسکین‌دهنده خواهد بود.

 


منبع:

آیا سردرد نشانهٔ تومور مغزی است؟ / آیا سردرد نشانهٔ تومور مغزی است؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟