تعریف

 

پروتئین در ادرار (که به پروتئینوری معروف است) پروتئین مازاد یافت شده در نمونه ادرار است. پروتئین یکی از ترکیبات شناسایی شده طی یک آزمایش (آزمایش ادرار) انجام شده برای بررسی محتوی ادرار است.

مشاهده سطوح پایین پروتئین‌ها در ادرار طبیعی است. همچنین مقادیر بالای پروتئین‌ها به صورت موقتی درون ادرار، به ویژه در افراد جوان بعد از ورزش یا در زمان بیماری، غیرعادی نیست.

مقادیر بالای ثابت پروتئین درون ادرار ممکن است نشانه بیماری کلیوی باشد.

 

پروتئین در ادرار
پروتئین در ادرار

 

علل وجود پروتئین در ادرار

 

کلیه‌ها ضمن حفظ ترکیبات مورد نیاز بدن (شامل پروتئین‌ها) خون را از مواد زائد تصفیه می‌کند. با این وجود، برخی از بیماری‌ها اجازه عبور پروتئین‌ها از فیلترهای کلیه‌ها را فراهم می‌کنند که موجب دفع پروتئین می‌شود.

بر اساس اندازه گیری حجم پروتئین دفع شده از ادرار، می‌توان به میزان آسیب به کلیه‌ها و اینکه فرد به چه میزان در آینده در ریسک نارسایی کلیه قرار دارد دست یافت.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

 

در صورت تشخیص پروتئین‌ در آزمایش ادرار، از پزشک خود در مورد نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتر سوال کنید. از آنجا که دفع پروتئین می‌تواند موقتی باشد، ممکن است پزشک دستور تکرار آزمایش را برای صبح یا چند روز بعد بدهد.

ممکن است پزشک برای تشخیص عوامل نگران کننده دیگر، دستور انجام آزمایش‌های دیگری نظیر جمع آوری 24 ساعته ادرار را بدهد.

در صورت مبتلا بودن به دیابت، ممکن است پزشک یک یا دو بار در سال، مقادیر اندک پروتئین موجود در ادرار را که به عنوان میکروآلبومینوری هم شناخته می‌شود، مورد بررسی قرار دهد. اگر به تازگی مقادیری از پروتئین در ادرار شما تشخیص داده است شده است و یا میزان آن افزایش یافته است، ممکن است اولین نشانه آسیب دیابتی کلیه باشد.

اگر شما به دیابت مبتلا هستید باید مکرراً آزمایش قند خون بدهید، از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، داروهای خود را به موقع مصرف کنید و زیاد ورزش کنید. اگر قند خون شما بیش از هدفی است که برای آن در نظر گرفته‌اید با پزشک تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.