زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

 

شعار جهانی هفته آگاهی در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها و مقاومت‌های میکروبی در سال 1400

آگاهی را افزایش دهید، مقاومت میکروبی را متوقف کنید.

 

 

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که به آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر دارو‌های ضدمیکروبی وابسته هستیم و برای درمان بیماری‌ها به آن‌ها نیاز داریم، اما هنگامی که مقاومت ضد میکروبی Antimicrobial Resistance که با عنوان مقاومت دارویی Drug Resistance شناخته می‌شود، روی دهد، سبب بی تاثیر شدن این دارو‌ها و در نتیجه نیاز به دارو‌های جدیدتر با هزینه بیشتر می‌گردد.

 

دارو‌های ضد‌میکروب چیست؟

داروهای ضد میکروب دارو‌هایی هستند که برای درمان عفونت‌هایی به کار می‌روند که توسط باکتری، قارچ، انگل و ویروس ایجاد شده‌اند. کشف این دارو‌ها یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت است و توانسته است جان میلیون‌ها انسان را طی 70 سال گذشته نجات دهد. دارو‌های ضد‌میکروبی شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد انگل‌ها، دارو‌های شیمی درمانی و ضد‌ویروس‌ها هستند.

 

مقاومت ضد‌میکروبی چیست؟

مقاومت ضد‌میکروبی که اغلب به عنوان مقاومت دارویی شناخته می‌شود، هنگامی اتفاق می‌افتد که عوامل بیماری‌زایی مانند باکتری، ویروس، قارچ و انگل به گونه‌ای تغییر می‌کنند که تجویز دارو‌هایی که قبلا برای درمان عفونت‌های حاصل از آن‌ها استفاده می‌شود، بی‌اثر می‌شود و در حقیقت میکروب‌ها در برابر دارو از خود مقاومت نشان می‌‍دهند.

هنگامی که عوامل بیماری‌زا نسبت به بیشتر دارو‌های ضدمیکروبی مقاوم می‌شوند، اغلب به عنوان ابر میکروب Superbugs نامیده می‌شوند.

 

چرا مقاومت دارویی یک نگرانی جهانی است؟

مصرف نامناسب و غیرمنطقی دارو‌های ضد‌میکروبی، شرایط مناسبی را برای ایجاد عوامل بیماری‌زای مقاوم، گسترش و باقی ماندن آن‌ها فراهم می‌کند. عفونت‌هایی که به علت عوامل بیماری‌زای مقاوم به دارو ایجاد می‌شوند به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند و این امر منجر به طولانی شدن بیماری و افزایش خطر مرگ می‌گردد.

 

عواملی که سبب ایجاد مقاومت دارویی می‌شوند عبارتند از:

  • تجویز بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها توسط پزشکان
  • عدم استفاده صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها توسط بیماران
  • استفاده غیرضروری از آنتی‌بیوتیک‌ها در حیوانات دامی، طیور و آبزیان
  • کنترل ضعیف عفونت در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها
  • عدم رعای بهداشت توسط بیماران و ناقلین بیماری
  • عدم سرعت در به نتیجه رسیدن تست‌های آزمایشگاهی
  • کیفیت پایین دارو‌ها

 

 

آگاهی را افزایش دهید، مقاومت میکروبی را متوقف کنید.
آگاهی را افزایش دهید، مقاومت میکروبی را متوقف کنید.

 

در حال حاضر تعداد آنتی‌بیوتیک‌های موثر در جهان محدود است. تنها زمانی باید آن‌ها را مصرف کنید که پزشک آن را برای شما تجویز کرده باشد.

با مصرف درست آنتی‌بیوتیک‌ها، زمان موثر ماندن آن‌ها را طولانی‌تر نماییم.

 

واحد کنترل عفونت و ایمنی

 

اخبار مشابه