زمان مطالعه: 3 دقیقه

اگر بخواهیم از ارزش وجودی یک پرستار و کار او صحبت کنیم بلافاصله این جمله را می‌گوییم. پرستار یعنی فرشته نجات بیمار. فرشته‌ای که غمخوار و هم‌صحبت بیمار می‌شود و او را در مسیردرمانش کمک بسیار روحی و توانبخشی جسمی می‌کند. اگر پرستاری بیمار نباشد چه بسا بسیاری از زحمات پزشک عالی‌قدر برای بیمار؛ کم اثر می‌گردد و درد بیمار هرگز بطور کامل برطرف نشود.

 

پرستاری در یک نگاه

 

پرستاری را می‌توان به نوعی با شغل معلمی همتا دانست. چرا که هردو به نوعی بر کمک رسانی به دیگران و مراقبت تکیه دارند. پرستاران همانند معلمان مسئول آموزش هستند. آموزش روش‌های مراقبت از خود به بیمار و همراهانش. تنها فرق یک پرستار و یک معلم در ساعات کاری می‌باشد. پرستاری ساعت کاری ندارد، استراحت و روز تعطیل ندارد. پرستاران همچون آتشنشانان خود همواره در معرض فشار و استرس روحی و البته خطر مرگ هستند. با این‌همه یک پرستار همواره خود را موظف می‌دانند که با لبخند و صورت پراز امید حتی در مواقع بسیار دردناک، با بیمار و همراهانش برخورد و همدلی داشته باشد.

پرستاری رشته ای‌ست که با دانش و تحصیلات و علم سروکار دارد و صد البته پرستار علاوه بر علمش انسانی‌ است که با بیخوابی و درد کشیدن بیمارش هم سر و کار دارد و مانند بیمارش درد می‌کشد. به همین دلیل پرستاری کاری‌ است شاق و پر زحمت و فرسوده کننده. شاید فشار روحی که یک پرستار از درد کشیدن بیمارش تحمل می‌کند بیش از درد جسمانی خود مریض، طاقت فرسا باشد و این درد کشیدن پرستاران در بخش‌های کودکان به مراتب بیش از بخش‌های بزرگسالان است.

 

پرستاران محب مهر

 

پرستاران گرامی بیمارستان محب مهر از دل و جان با بیمار همراه می‌شوند. هرگاه بیمار تنها باشد و خانواده‌اش کنارش نباشند و نیاز به هم‌صحبتی داشته باشد این پرستاران هستند که همصحبت و همدرد بیمار می‌شوند و با او همدلی می‌کنند.

پرستاران ارزشمند بیمارستان محب مهر با مهارت‌های استثنایی خود  در تمامی بخش‌ها، با جان و دل در خدمت بیمارانشان هستند. آنها را عضوی از خانواده خود می‌دانند و برای راحتی جسم و روحشان، برای التیام درد‌‌‌هایشان بعد از اعمال جراحی توسط پزشکان عالی‌قدر، تلاش فراوان می‌کنند. هر بیماری نوع خاصی از درمان را بایستی دنبال کند و مراقبت از بیماران مختلف ترفندها و ظرایف مخصوص خود را دارد. هنر و ارزش کار پرستاران بیمارستان محب مهر این‌ است که با هر بیمار مطابق با سن و جنسیت و زبان و  وضعیت روحی و روانی‌اش برخورد صحیح می‌کنند و هرکدام را با دلسوزی و توجه تا مرحله ترخیص از بیمارستان همراهی می‌نمایند.

بدین ترتیب ملاحظه می‌شود که پرستاران هم به گردن بیمار و هم خانواده بیمار حقوق بزرگی دارند چرا که در نبود همراهان و خانواده، مراقبت از بیمار، رسیدگی به وضع جسمانی او، خوراندن غذا و دارو به بیمار، رسیدگی به بهداشت و نظافت بیمار، و پایش روند درمان بیمار، اکثرا بدست پرستاران انجام می‌شود. کار بزرگ دیگری که شاید مهمترین خدمت کلیه پرستاران و از جمله پرستاران بیمارستان محب مهر است، امید بخشی به بیمار و همراهان بیمار است. چه اگر امید نباشد هیچ کس حتی افراد سالم هم زنده نمی‌مانند. پرستاران بیمارستان محب مهر با تکیه به دانش و البته وجدان حرفه ای خود به دنبال احیا و نگهداری و مراقبت از مریض خود هستند و در این امر مهم پابه پای بیمار بیدارند و درد می‌کشند.

 

همچنین بخوانید: ایمنی بیمار در بیمارستان محب مهر

 

وظایف پرستاران

 

از دیگر وظایف پرستار که شغلی شریف و سخت را از دیگر مشاغل متمایز می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به بهبود و سلامتی روزانه بیمار و جلوگیری از ابتلای او به دیگر امراض
  • نگهداری و مراقبت دلسوزانه از افراد ناتوان جسمی و ذهنی
  • دخالت و تاثیر گذاری در آموزش امور مربوط به سلامت
  • شراکت و همکاری در فراهم سازی بستر سلامتی بیمار، همچون دیگر اعضای تیم درمان
  • همیاری و مشارکت در تحقیقات مربوط به سلامتی
  • پایش روند بهبودی بیمار و گزارش منظم به پزشک معالج

 

 

اخبار مشابه