زمان مطالعه: 3 دقیقه

کلسترول بالا موجب چه بیماری‌هایی می‌شود؟

کلسترول بالا موجب چه بیماری‌هایی می‌شود؟ کلسترول بالا با خطر بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است، که شامل بیماری کرونر قلب، سکتهٔ مغزی و بیماری عروق محیطی می‌شود. کلسترول بالا همچنین به دیابت و فشارخون بالا نیز مرتبط است.

برای جلوگیری یا مدیریت کلسترول بالا، با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین می‌توانید اقدامات ساده‌ای انجام دهید که به شما در کاهش کلسترول و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط کمک می‌کند.

 

کلسترول و بیماری کرونر قلب

خطر اصلی کلسترول بالا، ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب است. اگر سطح کلسترول شما خیلی زیاد باشد، کلسترول در دیوارهٔ عروق شما جمع می‌شود. با گذشت زمان، این تجمع، که پلاک نامیده می‌شود، باعث تصلب شرایین می‌شود. این امر باعث تنگ شدن عروق و در نتیجه کند شدن جریان خون در عضلهٔ قلب می‌شود. کاهش جریان خون ممکن است منجر به آنژین (درد قفسهٔ سینه) شود و یا در صورت انسداد کامل رگ خونی، حملهٔ قلبی را ایجاد نماید.

 

کلسترول و سکتهٔ مغزی

تصلب شرایین باعث تنگ شدن عروق منتهی به مغز و حتی مسدود شدن آن می‌شود. اگر رگ حامل خون به مغز به طور کامل مسدود شود، ممکن است سکته را ایجاد نماید.

 

کلسترول و بیماری عروقی محیطی

کلسترول بالا با بیماری عروق محیطی نیز در ارتباط است. این مورد به بیماری‌های عروق خونی خارج از قلب و مغز اشاره دارد. در این شرایط، رسوبات چربی در امتداد دیوارهٔ شریان‌ها جمع می‌شوند و گردش خون را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این اتفاق به‌طور عمده در شریان‌هایی که به پاها منتهی می‌شوند، اتفاق می‌افتد.

 

کلسترول و دیابت

دیابت تعادل میان سطح کلسترول HDL و LDL را برهم می‌زند. افراد دیابتی غالباً ذرات LDL دارند که به عروق می‌چسبند و در نتیجه به راحتی دیوارهٔ رگ‌های خونی آسیب می‌بیند. گلوکز (نوعی قند) به لیپوپروتئین‌ها (یک بستهٔ پروتئین کلسترولی که این امکان را برای کلسترول‌ها فراهم می‌آورد تا در داخل خون حرکت نمایند) متصل می‌شود. LDL با روکش قند مدت طولانی‌تری در جریان خون باقی می‌ماند و ممکن است به تشکیل پلاک کمک نماید. افراد مبتلا به دیابت، به‌ویژه دیابت نوع 2، ممکن است سطح HDL کم و تری‌گلیسیرید بالا (نوعی دیگری از چربی خون) داشته باشند. هر دوی این موارد خطر بیماری‌های قلبی و شریانی را افزایش می‌دهد.

 

کلسترول و فشارخون بالا

فشارخون بالا و کلسترول بالا نیز با هم در ارتباط هستند. زمانی‌که عروق با پلاک کلسترول و کلسیم، سفت و باریک می‌شوند، قلب مجبور است برای پمپاژ خون بسیار بیشتر کار کند. در نتیجه، فشارخون به طور غیرمعمولی بالا می‌رود. فشارخون بالا با بیماری قلبی نیز در ارتباط است.

 

5 مرحله برای کاهش کلسترول و خطر بیماری‌های مرتبط

با چند تغییر ساده، کلسترول و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کلسترول بالا را کاهش دهید:

  • در مورد تغییر شیوهٔ زندگی از مشاور متخصص کمک بگیرید. پزشک به شما کمک می‌کند تا برنامهٔ خود را با تغذیهٔ سالم و ورزش غنی سازید.
  • رژیم غذایی خود را اصلاح نمایید. به دنبال غذاهایی مانند بلغور جو دوسر، گردو، ماهی تن، سالمون، ساردین و توفو باشید. از چیزهایی که سرشار از چربی‌های ترانس و اشباع و قندهای ساده‌اند، دوری کنید.
  • سیگار کشیدن ممنوع. سیگار کلسترول خوب HDL را کاهش می‌دهد. اگر سیگار را ترک نمایید، مقدار بیشتری کلسترول خوب خواهید داشت. ترک سیگار مزایای دیگری نیز به طور کل برای بدن شما خواهد داشت.
  • حرکت و فعالیت کنید. حتی مقدار متوسط ورزش مانند نیم ساعت پیاده‌روی سریع در روز، به شما در کنترل وزن کمک می‌کند. همچنین برای سایر مواردی که شما را در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد، مانند دیابت و فشارخون بالا، مفید است. ورزش سطح تری‌گلیسیرید شما را کاهش و کلسترول خوب HDL بدن را افزایش می‌دهد، مواردی که هر دو برای قلب شما مفید است.
  • داروهای خود را مصرف نمایید. پزشک ممکن است داروهایی برای کمک به کاهش سطح کلسترول شما تجویز نماید. طبق دستورالعمل و تجویز پزشک آن‌ها را مصرف کنید. اگر سؤالی دارید، با پزشک خود در میان بگذارید و مشورت نمایید.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟