زمان مطالعه: 3 دقیقه

ویروس کرونا تاکنون میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و جان هزاران نفر را گرفته است، با گذشت چندین ماه از شیوع این ویروس، یکی از موضوعات قابل بحث در این مورد نمودار این ویروس است که در ایران دچار تغییراتی شده است، به عبارتی چرا تعداد مبتلایان به کرونا بیشتر شده؟ برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب در گفت‌وگویی با آقای دکتر علیرضا زالی، فرماندهٔ ستاد مبارزه با کرونا در تهران، نظر ایشان را در این خصوص جویا شدند که در این ویدئو می‌توانید شاهد آن باشید.

چرا نمودار کرونا در ایران تغییر کرده است؟

دکتر علیرضا زالی، فرماندهٔ ستاد مبارزه با کرونا در تهران، در گفت‌وگوی زنده با برنامهٔ اینستاکلینیک محب و در پاسخ به سؤالاتی از قبیل اینکه “چرا در بسیاری کشور‌های دیگر نمودار بیماری کرونا به صورت زنگوله‌ای است در‌حالی‌که در ایران به صورت سینوسی می‌باشد؟ همچنین چرا تعداد مبتلایان به کرونا بیشتر شده؟ آیا ویروس در ایران متفاوت است، یعنی جهشی داشته و یا رفتار مردم متفاوت بوده است، یا شاید سیاست‌های کلان ما را به اینجا رسانده‌اند؟ و  این روند سینوسی نمودار تا کجا ادامه خواهد داشت؟” توضیحات کامل و مفیدی را ارائه دادند که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

ایشان در پاسخ به سؤال اول مبنی بر تفاوت نمودار در ایران با سایر کشور‌ها گفتند:

همان‌طور که اشاره کردید این بیماری، یک بیماری جهان شمول است و تقریباً در ایران هم وضعیت ابتلا به ویروس و میزان شیوع بیماری و شرایط آن یکسان نیست و ناهمگون می‌باشد. در برخی از استان‌ها در کشور ما میزان ابتلای قابل توجهی ندارند، در‌حالی‌که در امواج جدید مثلاً استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان غربی شرایط کاملاً متفاوتی را نسبت به سه هفته‌ٔ قبل در حال گذراندن هستند. در مورد مجموعه مسائلی که اشاره کردید تقریباً ما تا حد قابل توجهی در استان‌هایی که به مرحله‌ٔ پیک اولیه‌ٔ بیماری در موج بدوی و ابتدایی بیماری رسیدند، یک موج فزاینده با سیر شتابان در یک نقطه با بالاترین میزان ابتلا و فوتی و مراجعین را داریم. در آن نقطه که دامنه وجود دارد، یک وضعیت کفه‌ای همراه حالتی با سیر نزولی خواهیم داشت. تقریباً این الگو غالب در بیشتر مناطق کشور است، اما در کلان شهر‌ها و برخی استان‌ها با یک فراز و فرود‌هایی روبه‌رو است و شرایط متفاوتی دارد.

ایشان در خصوص سؤال دوم یعنی علت این وضعیت سینوسی در نمودار کرونا در کشور ما توضیح دادند که :

در مورد علت و چگونگی این فراز و فرود‌ها و تغییرات سینوسی‌مانند که به وجود آمده است، بحث میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، میزان ارتباط با فعالیت‌های جمعی، گسترش برخی از بازگشایی‌ها و برخی از مداخلات مطرح می‌باشد. اما هنوز هیچ شواهد جدید و متقنی که دلالت کند ویروسی که در کشور ما است با ویروس سایر کشور‌ها متفاوت می‌باشد، وجود ندارد. اگر چه همواره این خطر بالقوه با این ویروس وجود داردکه دچار جهش شود و امکان جهش به سایر ویروس‌ها وجود دارد، اما هنوز به صورت مشخص ویروس جهش‌یافته‌ای در عرصه‌ٔ جهانی با یک سویه‌ٔ جدید از آن گزارش نشده است.

ایشان در ادامه‌ٔ این گفت‌وگو و در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه “این روند سینوسی در ایران را تا کجا پیش‌بینی می‌کنید؟” گفتند:

تا زمانی‌ که ویروس کرونا در محیط طبیعی ایران وجود داشته باشد، طبیعتاً این روند ادامه خواهد داشت. اما با وجود اینکه ما از موج اولیه‌ٔ آن عبور کرده‌ایم، میزان آلودگی به گونه‌ای نیست که به طور کامل موجب مصونیت جمعی شود. ما فکر می‌کنیم موج اولیه با آن دامنه‌ٔ اصلی عبور کرده است؛ در‌حالی‌که این مفهوم تضمینی نیست که امواج جدیدی را شاهد نباشیم. برای اینکه با هر بیماری عفونی با قدرت سرایت بالا مثل بیماری نوپدید کرونا روبه‌رو نباشیم، طبیعتاً باید بالای 60 تا 70% از مردم ابتلا پیدا کنند و به یک مصونیت طبیعی برسند که در تمام استان‌های کشور با این هدف فاصله‌ٔ قابل توجهی داریم. بنابراین تا زمانی که به آن نقطه‌ٔ مورد نظر نرسیده‎ایم یا واکسن آن کشف نشده است، نمی‌توان انتظار تغییرات آماری را داشت.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟