زمان مطالعه: 2 دقیقه

نوار مغز چیست؟

 

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرافی (Electroencephalography) یا الکترومغزنگاری، ثبت فعالیت الکتریکی مغز است، این تکنیک شامل اخذ سیگنال توسط الکترودهای سطحی، بهبود سیگنال (معمولاً تقویت و حذف نویز)، چاپ سیگنال و آنالیز آن می‌شود. آنچه روی کاغذ چاپ می‌شود، الکتروانسفالوگرام نامیده می‌شود.

نوار مغز برای ارزیابی بیماران مبتلا به تشنج، گیجی و کاهش سطح هوشیاری، ضربه سر و دیگر شرایطی که ممکن است به علت اختلال در کارکرد مغز ایجاد شوند، درخواست می‌گردد. همچنین این وسیله برای کمک به تشخیص بعضی از بیماری‌های مغزی که باعث بدتر شدن کارکرد روانی فرد ( مثل بیماری فراموشی یا نسیان) و یا اختلال کارکرد مغزی او می‌شوند مفید می‌باشد. همچنین گاهی در بیماری‌های کلیوی و یا کبدی شدید نیز که باعث اختلال کارکرد مغزی (آنسفالوپاتی) می‌شوند، می توان از این وسیله استفاده کرد. گاهی نیز برای تائید تشخیص شرایطی مثل مرگ مغزی، از نوار مغز استفاده می‌شود.

 

نحوه انجام نوار مغز

 

فرد در حالي که نشسته و يا برروي تخت خوابيده است، کارشناس الکترودهاي کوچکي را به سر او وصل مي‌کند. گرچه براي انجام اين تست نيازي نيست سر تراشيده شود ولي بايد سر کاملاً تميز بوده و محلي که الکترود قرار مي گيرد بايد از هرگونه چربي اضافه پاک باشد. ممکن است از ژل مخصوص در محل اتصال الکترود استفاده شود تا امواج مغزي به راحتي بتوانند توسط آنها دريافت شوند. پس از دريافت امواج توسط الکترودها آنها به ماشين پلي گراف فرستاده شده و برروي کاغذ ثبت مي‌شوند. در هنگام انجام نوار مغز کارشناس ممکن است از شما بخواهد چشم‌هاي خود را باز و يا بسته کنيد و يا اينکه به سرعت نفس بکشيد و يا تنفس عميق انجام دهيد. گاهي فرد در مقابل نور درخشان و چشمک زن قرار مي‌گيرد. در موارد خاص نيز انجام نوار مغز حتي پس از به خواب رفتن بيمار ادامه مي‌يابد.

 

هزینه نوار مغز چقدر می‌شود؟

 

شما هم احتمالا در طی سیر مراحل درمان خود عمل جراحی ، مداخلات یا بستری برایتان سوال شده است که هزینه خدمات پزشکی چقدر می‌شود و چگونه محاسبه می‌شود. برای آگاهی بیشتر باید در نظر داشته باشید تجهیزات مصرفی، تعداد خدمت، آزمایشات و تست‌های مورد نیاز از نظر پزشک، خدمات پاراکلینیکی مثل تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک برای هر فرد متفاوت از فرد دیگر است و نمی‌توان به طور قطعی قبل از مراجعه به بیمارستان قیمت دقیق را تعیین نمود. ولی می توان به طور تقریبی محدوده مبلغ پرداختی برای دریافت خدمات درمانی را برای بیشتر افراد پیش‌بینی نمود.

هزینه نوار مغز با تعرفه آزاد ۲۱۱،۰۰۰ تومان است. در صورتی که از بیمه پایه خود استفاده کنید ( لیست بیمه های طرف قرارداد بیمارستان محب مهر ) حدود ۱۵-۲۰٪ از این مبلغ توسط بیمه پرداخت می شود.

پیشنهاد می کنیم برای محاسبه سهم بیمه ها اینجا را بخوانید: هزینه عمل جراحی و خدمات درمانی در بیمارستان محب مهر

نوار مغز در اورژانس و کلینیک بیمارستان محب مهر انجام می‌شود.

 

مقالات مشابه

نمونه‌ برداری تیروئید

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA

نمونه‌ برداری تیروئید

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA

هزینه عمل tul

هزینه تست پاپ اسمیر در سال ۹۸