زمان مطالعه: 3 دقیقه

نمک یکی از اصلی‌ترین چاشنی‌های لازم در هنگام پختن غذا است. اما نشانه‌های مصرف بیش‌از حد نمک چیست؟ برای آشنایی با این نشانه‌ها با ما همراه باشید.

 

نمک چیست؟

نمک چاشنی‌ای است که غذا را طعم‌دار می‌کند و به‌عنوان مادهٔ نگهدارنده نیز عمل می‌کند. نمک متشکل از حدود 60% کلراید و 40% سدیم است. تقریباً تمام غذاهای فراوری‌نشده از قبیل سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، گوشت، غلات کامل و محصولات لبنی میزان سدیم کمی دارند. نمکی که می‌خوریم به شل‌شدن و انقباض ماهیچه‌ها و محرک‌های عصبی کمک کرده و مواد معدنی و آبی را متعادل می‌کند.

 

چه میزان نمک مورد نیاز است؟

بدن تنها به مقدار کمی سدیم نیاز دارد. هر روز باید حدود 1500 میلی‌گرم سدیم دریافت کنیم. اما در واقعیت به‌طور متوسط حدود 3400 میلی‌گرم دریافت می‌شود. مصرف زیاد نمک منجر به سکتهٔ مغزی، بیماری‌های قلبی و فشارخون می‌شود. اما از کجا می‌توان فهمید که نمک زیادی مصرف می‌کنیم؟

 

نفخ کرده‌اید

نفخ، حالتی که معده احساس تورم و یا سفتی می‌کند، یکی از رایج‌ترین اثرات کوتاه‌مدت مصرف زیاد نمک است. نمک به بدن کمک می‌کند تا آب را حفظ نماید، بنابراین مایعات اضافی در شکم جمع می‌شوند. لازم نیست غذاها برای داشتن سدیم زیاد، شور باشند. ساندویچ، پیتزا، نان شیرین، مواد غذایی کنسروی منابع ناخوشایند و نهانی نمک‌اند.

 

 

فشارخون شما بالا است

دلایل بسیاری برای فشارخون بالا وجود دارد، اما یکی از این دلایل سدیم بیش‌ازحد است. تغییرات در فشارخون از طریق کلیه‌ها ایجاد می‌شود. نمک زیاد باعث می‌شود که دفع مایعاتی که بدن نیازی به آن ندارد، دشوار شود. این مایعات در بدن می‌مانند و درنتیجه، فشارخون بالا می‌رود.

 

پف کرده‌اید

تورم ممکن است نشانهٔ وجود بیش‌از حد سدیم در بدن باشد. قسمت‌های مختلف بدن مانند صورت، دست، پا و مچ پا به احتمال زیاد متورم می‌شوند. اگر بیش‌از حد معمول پف کرده‌اید، میزان نمکی را که مصرف می‌کنید، بررسی نمایید.

 

خیلی تشنه هستید

اگر اخیراً خیلی تشنه می‌شوید، ممکن است نشانهٔ این باشد که بیش‌ازحد نمک می‌خورید. زمانی‌که این اتفاق می‌افتد، دچار کم‌آبی می‌شوید. بدن شما آب را از سلول‌ها بیرون می‌کشد و ممکن است احساس تشنگی شدید کنید. نوشیدن آب به خنثی‌کردن نمک و تازه و شاداب شدن سلول‌ها کمک می‌کند.

 

وزن اضافه کرده‌اید

زمانی‌که بدن آب را در خود حفظ می‌کند، ممکن است وزن اضافه کنید. اگر طی یک هفته یا چند روز به‌سرعت وزن اضافه کرده‌اید، ممکن است به این دلیل باشد که بیش‌ازحد نمک مصرف نموده‌اید. اگر در طی یک روز حدود 900 گرم و یا در طول هفته حدود 1 کیلو و 800 گرم وزن اضافه کرده‌اید، به غذاهایی که طی چند روز گذشته خورده‌اید، فکر کنید و سعی نمایید تغییراتی در میزان مصرف نمک و کاهش آن ایجاد کنید.

 

 زیاد از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنید

نمک زیاد ممکن است به استفادهٔ بیشتر از سرویس بهداشتی منجر شود. این ممکن است به این دلیل باشد که نمک شما را بسیار تشنه می‌کند و به نوشیدن آب برای رفع تشنگی ترغیب می‌کند و درنتیجه باعث می‌شود بیش‌از حد معمول به دستشویی بروید.

 

خوب نمی‌خوابید

اگر قبل از خواب زیاد نمک بخورید، ممکن است منجر به اختلال در خواب شما شود. علائم این اختلال شامل خواب نا‌آرام، بیدارشدن شبانه از خواب و سرحال نبودن در صبح می‌شود.

 

احساس ضعف می‌کنید

زمانی‌که در خون شما نمک زیادی وجود دارد، آب از سلول‌های شما خارج می‌شود تا نمک رقیق شود و درنتیجه، ممکن است بیش‌از حد معمول احساس ضعف داشته باشید.

 

احساس ناراحتی در معده دارید

اگر نمک زیاد در رژیم غذایی باعث کمبود آب بدن شما شود، معده این کمبود آب را احساس می‌کند. ممکن است حالت تهوع داشته باشید و یا دچار اسهال شوید. اگر معدهٔ شما ناراحت است، و یا گرفتگی عضلهٔ معده دارید، نگاهی به آنچه در طی چند روز اخیر خورده‌اید، بیندازید تا دریابید که چگونه می‌توان میزان نمک دریافتی را کاهش داد. نوشیدن آب فراوان به آبرسانی مجدد سلول‌ها و بهترشدن حالتان کمک می‌کند.

 

اثرات طولانی‌مدت مصرف نمک بیش‌ازحد

اگرچه مصرف زیاد نمک تأثیرات کوتاه‌مدت زیادی در پی دارد، اما اثرات طولانی‌مدتی نیز دارد. این موارد شامل افزایش احتمال بزرگ‌شدن عضلهٔ قلب، سردرد، نارسایی قلبی، فشار‌خون بالا، بیماری کلیوی، سنگ کلیه، پوکی استخوان، سرطان معده و سکتهٔ مغزی است.

 

چگونه میزان مصرف نمک را کاهش دهیم

از آنجا که از هر 10 نفر، 9 نفر بیش‌از حد سدیم دریافت می‌کنند، احتمالاً شما نیز جز این گروه هستید.

برای کمک به کنترل میزان مصرف نمک موارد زیر را انجام دهید:

  • گوشت‌های تازه را به‌جای انواع بسته‌بندی آن انتخاب کنید.
  • هنگام خرید سبزیجات منجمد، سبزیجاتی را انتخاب کنید که «تازه‌منجمد» باشند و از سبزیجاتی که سس به آن‌ها اضافه شده است، دوری کنید.
  • برچسب روی مواد غذایی را بخوانید و محتوای سدیم موجود در آن را بررسی کنید.
  • هنگام انتخاب ادویه‌جات و سس‌ها، به سراغ مواردی بروید که بر روی برچسب آن میزان سدیم کم و یا صفر باشد.
  • اگر بیرون غذا می‌خورید، می‌توانید غذای خود را از نوع بدون نمک انتخاب کنید.

 


منبع:

نشانه‌های مصرف بیش‌از حد نمک چیست؟ / نشانه‌های مصرف بیش‌از حد نمک چیست؟

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟