زمان مطالعه: 2 دقیقه

دیابت بیماری است که در آن بدن شما یا نمی‌تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند یا نمی‌تواند به درستی از مقادیر طبیعی انسولین موجود در بدن استفاده کند. انسولین هورمونی است که مقدار قند موجود در خون شما را تنظیم می‌کند . بالا رفتن قند خون می‌تواند در بسیاری از قسمت های بدن از جمله کلیه‌ها اشکالاتی ایجاد کند، اما نشانه‌های این اشکالات و آسیب‌ها بر روی کلیه چیست؟ در برنامه اینستا‌کلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب بصورت زنده برگزار می‌شود باحضور آقای دکتر محمد امیدی, فوق تخصص غدد و متابولیسم, این سوال مطرح شد و در این فیلم می‌توانید پاسخ این سوال را ببینید.

 

نشانه‌های آسیب به کلیه در بیماران دیابتی چیست؟

نشانه های آسیب به کلیه در بیماران دیابتی چیست؟

 

مخاطبی این سوال را مطرح کردند که نشانه های آسیب به کلیه در بیماران دیابتی چیست؟

 

پاسخ آقای دکتر محمد امیدی فوق تخصص غدد و متابولیسم به این سوال را ببینید:

” سوال خیلی خوبی است. عرض کردم که هیچ علامتی ندارد، مگر اینکه بیمار کاملا بیماری‌اش پیشرفت کند و با علائم نارسایی کلیه پیش ما بیآید، که خوب علائم نارسایی کلیه در تمام نارسایی‌های کلیه شبیه هم است. بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اختلال در سطح هوشیاری و … و اختلالات الکترولیتی که در بدن بوجود میآید، اختلالات اسید_بازی که بوجود میآید، فشارخون و … و خیلی از این علائم دیگر و ورم پاها. ولی عموما در ابتدا خیلی بهتر است که ما عوارض کلیوی دیابت را در ابتدا تشخیص دهیم. بهتر است در مورد ابتدای آن صحبت کنیم نه آخرش. هیچ علامتی ندارد. به این خاطر بیمار باید غربالگری کند. غربالگری آن با سونوگرافی نیست.

من خواهش میکنم از بیماران و همراه بیماران خیلی وقت ها ما می‌گوییم کلیه را چک کرده‌اید، کی چک کرده‌اید؟ می‌گویند: سونوگرافی انجام دادم، خوب بود. ما خیلی از بیماران دیابتی را داریم که دیالیزی هم شدند، زمانی‌که سونوگرافی می‌کنیم، می‌بینیم شکل کلیه کاملا سالم است، خیلی هم خوب است. بخاطر همین دیابت از طریق تغییر در شکل کلیه که در سونوگرافی دیده می‌شود معمولا کلیه را دچار اشکال نمی‌کند. تست غربالگری دیابت، آزمایش ادرار است. عموما تست غربالگری آن دادن یک نمونه ادرار است. یک نمونه ادرار را به آزمایشگاه می‌دهید. یک نسبتی دارد، نسبت آلبومین به کراتین را در آن اندازه گیری می‌کنند بعنوان تست غربالگری. اگر تست غربالگری مثبت شد، باید بیمار دفع ادرار 24 ساعته بدهد. ظرف 24 ساعته را به او می‌دهند، ادرارش را جمع می‌کند، میزان دفع پروتئین را در آن اندازه گیری می‌کنند. خیلی از این بیماران که دفع پروتئین دارند در این مرحله، ممکن است علامتی نداشته باشند. “

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟