زمان مطالعه: 3 دقیقه

اختلالات انزال از اختلالات شایع در مردان است. اختلال در انزال، پنج نوع شایع دارد که عبارت‌اند از: انزال زودرس، انزال دیررس، ناتوانی در رسیدن به انزال، انزال دردناک و عدم انزال. در برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب که در صفحهٔ اینستاگرام محب به صورت زنده با‌ حضور آقای دکتر نیما نریمانی فوق تخصص اورولوژی، ناباروری و اختلالات انزال، برگزار شد، آقای دکتر نریمانی علل زودانزالی را مطرح نمودند که می‌توانید در این ویدئو مشاهده نمایید.

علل زودانزالی چیست؟

دکتر نیما نریمانی، فوق تخصص اورولوژی، ناباروری و اختلالات انزال در گفت‌وگوی زنده با برنامهٔ اینستاکلینیک محب در توضیح این سؤال که “دلایل زودانزالی چیست؟ ” گفتند: علل این مشکل به دو دسته تقسیم می‌شود.

گروه اول، علل اولیه هستند که در این حالت معمولاً یک اختلال در نوروترنسمیتر‌های مغزیِ فرد (انتقال‌دهنده‌های عصبیِ مغز) وجود دارد و به طور مشخص علت دقیق آن را نمی‌دانیم ولی ممکن است آن‌ها بیش‌فعالی و یا حتی فعالیتِ کمی داشته باشند، یا خود را به صورت‌هایی مثل حساسیت زیاد در سر آلت نشان دهند که این مسئله نیز علل خاص خود را دارد.

گروه دوم دلایل اکتسابی یا ثانویه هستند، افرادی که مشکل آن‌ها جزء این دسته می‌شود، قبلاً دارای این مشکلات نبوده‌اند و بعداً به وجود آمده است که از عوامل مؤثر در ایجاد این دسته از مشکلات می‌توان به استرس و اضطراب اشاره کرد. چیزی که در جامعهٔ امروزِ ما بسیار شایع است. مثلاً به عنوان نمونه به استرس کاری می‌توان اشاره کرد، به این صورت که فردی که مشکل مالی دارد، مجبور است چند شیفت کار کند، بنابراین ساعت خواب ِکافی ندارد؛ یا مشکل و اختلافات خانوادگی دارد و یا حتی بیماری دارد که ممکن است شرایط را برای ایجاد این مشکل فراهم کند مثل تیروئید پرکار و گاهی مواقع نیز به دلیل وجود عفونت‌های جنسی مثل عفونت پروستات این اختلالات به وجود می‌آیند؛ زمانی‌که التهاب پروستات اتفاق بیفتد، شانس این مشکل نیز بیشتر می‌شود. بسیاری از جوانان آموزش‌های لازمِ جنسی را نداشته و رفتار‌های پرخطر جنسی دارند که آن‌ها را در معرض این عفونت‌ها قرار می‌دهد.

بنابراین ابتدا از فرد مراجعه‌کننده باید شرح حال گرفته شود و اگر علائم داشت بر اساس تشخیصِ نهایی می‌توان درمان را شروع کرد. پس هر کسی که مراجعه کرد و درخواست انجام تست را داشت، نباید بلافاصله تست گرفته شود.

وی در ادامهٔ توضیحات خود تأکید کردند که: مسئله‌ٔ نعوظِ بیمار خیلی مهم است. بسیاری از مردان میانسال یا سنین بالاتر دچار اختلالات نعوظ می‌شوند. چون خود فرد می‌داند این نعوظی که در حین رابطه دارد، به زودی از بین می‌رود، بنابراین به طور آموخته‌شده یاد می‌گیرد انزال باید زودتر انجام بگیرد پس زمان انزال کم کم، کوتاه خواهد شد.

وی همچنین به این موضوع هم اشاره کرد که: یکی از مسائل مهم دیگر، مشکلات همسرِ بیمار است. مثلاً در زوج‌های جوان، خانم ِ فردِ بیمار از رابطهٔ خود لذت نمی‌برد و این روابط برای وی دردناک است، ممکن است این مشکل نیز در بین زوج‌ها شایع باشد. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که این مسئله باعث ایجاد زودانزالی در همسر آن‌ها حتی در 50% از موارد می‌شود. در نتیجه همان‌طور که گفته شد ابتدا از فرد شرح حال گرفته و تست‌های پاراکلینیک انجام می‌شود سپس به دنبال درمان این قضیه می‌گردیم.

اما باید این را هم گفت که مشکلی که ما داریم با درمان است زیرا فرد از اطرافیان، همکاران یا دوستان خود دارو‌ها را می‌گیرد و زمانی که همان دارو‌ها به بیمار داده می‌شود، وی عنوان می‌کند که آن‌ها را قبلاً مصرف کرده اما بی‌تأثیر بوده‌اند، در حالی‌که این کار کاملاً نادرست است، چون هر دارو قانونِ خوردن دارد، یعنی این‌که نوع دارو‌ها و نحوهٔ مصرف آن‌ها و همین‌طور چگونگی شروع و تمام شدن دارو‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است که باید حتماً طبق دستور پزشک و با نظارت کاملِ او انجام شود تا تأثیرگذار باشند.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟