زمان مطالعه: 2 دقیقه

این هفته موسسهٔ محب میزبان دکتر هاشمیان، فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری بود، در این مصاحبه در مورد میزان مرگ و میر بیماری کووید 19 و همچنین اثر دگزامتازون در کرونا توضیحاتی ارائه کردند.

دگزامتازون تنها داروی اثبات‌شدهٔ مؤثر در کاهش مرگ و میر در بخش‌های ویژه

دکتر محمدرضا هاشمیان فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگوی زنده با محب آنلاین در برنامهٔ اینستاکلینیک محب، ضمن تشریح کلی اوضاع حاکم بر ICU کرونای بیمارستان مسیح و بیان خلاصه‌ای از آنچه که در ۶ ماه گذشته در این بخش اتفاق افتاده است در حالی که با افتخار از شجاعت کادر درمان به ویژه پرستاران دلسوز و نترس ICU صحبت می‌کرد، خطاب به مسئولین گفت: ما نمی‌دانیم که بودجهٔ لازم را از کجا می‌آورید و مهم نیست از کدام کشور تهیه می‌کنید، ما فقط از شما می‌خواهیم برای ما واکسن تهیه کنید و اولویت هم باید تهیهٔ واکسن برای کادر درمان باشد چرا که در همهٔ دنیا این اولویت وجود دارد و در ایران هم باید لحاظ شود تا کادر درمان با اطمینان خاطر بیشتری در خطِ مقدم ثابت‌قدم باقی بمانند.
ایشان در ادامهٔ گفت‌وگو با مجله محب در پاسخ به این سؤال که: آیا امروز میزان مرگ و میر در ICU نسبت به روزهای نخست کمتر شده است یا نه؟ با اذعان این مطلب که هنوز هیچ دارویی برای درمان کرونا وجود ندارد صریحاً اعلام کردند که همچنان مرگ و میر بیماران ICU کرونا را نمی‌توانیم کاهش دهیم پس تنها راه موجود کاهش ورودی از طریق عدم ابتلا است و این امر هم راهی جز خودقرنطینگی ندارد! پس مردم به ما کمک کنند تا بتوانیم کرونا را شکست دهیم.

 

دکتر هاشمیان

دکتر هاشمیان در پاسخ به این سؤال که از بین دو داروی کلروکین و فاویپیراویر کدام یک مؤثرند ضمن تأیید صحبت‌های دکتر محرز گفتند: کلروکین در درمان سرپایی مؤثر است اما در بستری خیر و البته مطالعهٔ فاویپیراویر در ایران نشان می‌دهد که تأثیرگذاری این دارو کم است، اما در ترکیه اوضاع برعکس است و مطالعات همکاران ما در ترکیه نشان می‌دهد که فاویپیراویر حتی در بیماران بدحال می‌تواند مؤثر باشد، البته باید بدانیم تا امروز تنها دارویی که اثر آن در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا اثبات شده است دگزامتازون است که ما از ابتدا استفاده می‌کردیم و الان هم در پروتکل ما وجود دارد.
ایشان در پاسخ به سؤال بیوتروریسم بودن کرونا نیز گفتند: نمی‌دانیم کرونا دست‌ساز است یا نه فقط می‌دانیم هیچ خفاشی از کرونا نمرده است! در حالی که میمون‌هایی که به ایدز مبتلا بودن بر اثر HIV فوت می‌شدند!

ایشان با این پاسخ معمایی صحبت‌های خود با اینستاکلینیک محب را به پایان بردند و در انتها از تمامی وزارتخانه‌ها خواستند تا وزارت بهداشت را با حمایت مالی در جهت کنترل اپیدمی و تهیهٔ واکسن یاری کنند.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟