زمان مطالعه: 2 دقیقه

مشاهده‌ی خون در ادرار می‌تواند هشداردهنده باشد. اگرچه در اغلب موارد علت این امر بی‌خطر است ولی علل خون در ادرار (هماچوری) می‌تواند حاکی از یک اختلال جدی باشد.
خون در ادرار می تواند بصورت آشکار ( قابل مشاهده با چشم) یا بصورت میکروسکوپی ( غیر قابل مشاهده با چشم و قابل تشخیص در آزمایشگاه ) باشد.
در هماچوری، کلیه‌های شما – یا بخش‌هایی دیگر از مجرای ادراری – به سلول‌های خونی اجازه می‌دهند که وارد ادرار شوند.

برای مطالعه بیشتر راجع به این بیماری مطلب آشنایی با خون در ادرار : علایم، علل ، تشخیص و درمان در مجله پزشکی محب بخوانید.

مشکلات که سبب ورود خون به ادرار میشوند :
  • عفونت‌های مجرای ادراری :

این عفونت‌ها هنگامی رخ می‌دهند که باکتری‌ها از طریق میزراه وارد بدن شوند و در مثانه تکثیر پیدا کنند.

  •  عفونت‌های کلیوی (پیلونفریت) :

این عفونت‌ها هنگامی رخ می‌دهند که باکتری‌ها از طریق جریان خون یا میزنای‌ها وارد کلیه شوند.

  •  سنگ مثانه یا کلیه :

سنگ‌های مثانه و کلیه نیز می‌توانند سبب هماچوری آشکار یا میکروسکوپی شوند.

  • بزرگ شدن پروستات
  •  بیماری کلیوی :

خونریزی ادراری میکروسکوپی از علایم شایع گلومرونفریت – التهاب سیستم فیلتراسیون کلیوی – می‌باشد. گلومرونفریت ممکن است جزئی از یک بیماری سیستمیک – مثل دیابت – باشد یا اینکه خودش به تنهایی رخ بدهد.

  • عفونت‌های ویروسی یا استرپتوکوکی :

بیماری‌های عروق خونی (واسکولیت) و مشکلات سیستم ایمنی مانند نفروپاتی IgA – که بر مویرگ‌های کوچک فیلترکننده‌ی خون در کلیه (گلومرول‌ها) تاثیر می‌گذارد – می‌توانند سبب بروز گلومرونفریت شوند.

  •  سرطان :

خونریزی ادراری آشکار ممکن است نشانه‌ای از سرطان پیشرفته‌ی کلیه، مثانه یا پروستات باشد. متاسفانه شاید شما در مراحل اولیه‌ی این سرطان‌ها که قابلیت درمان بالاتری دارند، علامتی نداشته باشید و متوجه آن‌ها نشوید.
اختلالات وراثتی. کم‌خونی داسی‌شکل – نوعی نقص وراثتی در هموگلوبین گویچه‌های سرخ – سبب هماچوری آشکار و میکروسکوپی می‌شود. سندرم آلپورت که بر غشاهای فیلترکننده‌ی گلومرول‌های کلیه اثر می‌گذارد نیز سبب بروز این هماچوری‌ها می‌گردد.

  • آسیب کلیوی :

ضربه خوردن و آسیب دیدن کلیه‌ها در تصادفات و ورزش‌های پربرخورد می‌تواند سبب وجود خون آشکار در ادرار شود.
داروها. داروی ضد سرطان سیکلوفسفامید و آلتیلین می‌توانند موجب خونریزی ادراری شوند. گاهی اوقات مصرف مواد ضد انعقاد خون، مثل آسپرین و مواد رقیق‌کننده‌ی خون، مثل هپارین یا داشتن مشکلی که موجب خونریزی مثانه شود، سبب وجود آشکار خون در ادرار می‌گردد.

  •  ورزش سنگین :

در موارد نادر، ورزش سنگین سبب هماچوری آشکار می‌شود؛ دلیل این امر مشخص نیست. اگرچه هر کسی که ورزش سنگین انجام دهد ممکن است دچار چنین عارضه‌ای شود، اما دونده‌ها بیشتر به آن دچار می‌گردند. اگر پس از ورزش، در ادرار خود خون مشاهده کردید، فرض را بر آن نگذارید که علت آن ورزش کردن بوده و حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟