زمان مطالعه: 5 دقیقه

تعدادی بیماری وجود دارد که روی استخوان‌های شما تأثیر می‌گذارند، اما بیماری‌هایی که بر استخوان‌ها تأثیر می‌گذارند کدامند؟ پوکی استخوان، استئوپتروز و چندین بیماری دیگر، برای آشنایی با این بیماری‌های با ما همراه باشید.

 

پوکی استخوان

این حالت زمانی است که استخوان‌های شما به‌خصوص در مفصل ران، ستون فقرات و مچ دست، به‌طور خطرناکی ضعیف می‌شوند و احتمال شکستن آن‌ها وجود دارد. پزشک با استفاده از آزمایشی میزان تراکم استخوان شما را تشخیص می‌دهد تا از وجود پوکی استخوان در شما مطلع شود. احتمال ابتلا به این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود. تغییر در رژیم غذایی و عادت‌های ورزشی ممکن است کمک کند و برخی از داروها نیز سرعت تحلیل و ازدست‌دادن استخوان را کند می‌کنند. همچنین برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستن استخوان‌ها، تقویت تعادل و قدرت بدنی نیز عاقلانه است.

 

استئوپتروز

این مورد ممکن است طرفِ مقابلِ پوکی استخوان باشد چون به این معناست که استخوان‌های شما بیش‌ازحد متراکم می‌شوند. در این حالت استخوان‌ها قوی‌تر نیستند. در واقع، ضعیف می‌شوند و ممکن است راحت‌تر شکسته شوند. این وضعیت همچنین مغز داخل استخوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، که این امر مبارزه با عفونت، حمل اکسیژن و کنترل خونریزی را برای بدن دشوار می‌کند. درمان‌های آن شامل مصرف دارو، مکمل‌ها، هورمون‌ها و گاهی جراحی است. فیزیوتراپی نیز مؤثر است.

 

استئونکروز (نکروز آواسکولار)

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان، اغلب در قسمت ران، بازو، زانو یا شانه‌ها، خون کافی دریافت نکند. بدون خون، بافت استخوان می‌میرد و فرو می‌ریزد. در نتیجهٔ آن، درد ایجاد شده و حرکت دشوار می‌شود. پزشک علت بروز این حالت را که ممکن است جراحت، مصرف دارویی خاص و یا بیماری‌هایی مانند سرطان، لوپوس و یا HIV باشد، جست‌وجو و بررسی می‌کند. ممکن است نیاز به مصرف دارو، انجام عمل جراحی و یا سایر روش‌های درمانی باشد.

 

دیابت نوع یک

این نوع دیابت معمولاً از کودکی شروع می‌شود، زمانی‌که استخوان‌های شما هنوز در حال رشداند. در این بیماری، بدن انسولین کمی تولید می‌کند و یا هیچ انسولینی تولید نمی‌کند، هورمونی که به کنترل قند خون کمک می‌کند. همچنین ممکن است استخوان‌های شما را ضعیف کند. پزشکان مطمئن نیستند که چرا، بدون انسولین کافی، استخوان‌های شما ممکن است به خوبی رشد نکنند و یا به حداکثر تودهٔ استخوانی نرسند. پزشک با کمک دارو، رژیم غذایی، آزمایش قند خون و تغییر سبک زندگی به شما در مدیریت شرایط کمک می‌کند.

 

لوپوس

در بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس، سیستم دفاعی به خود بدن حمله می‌کند. درد عضلانی، تب، خستگی، بثورات و ریزش مو از علائم رایج آن است. مفاصل متورم و دردناک می‌شوند. همچنین احتمال پوکی استخوان و شکستن استخوان‌ها بیشتر می‌شود. کورتیکواستروئید‌هایی که برای درمان لوپوس تجویز و مصرف می‌شوند نیز ممکن است باعث از دست دادن استخوان‌ها شوند. پزشک هنگام تجویز برنامهٔ درمانی این موضوع را مد نظر قرار خواهد داد.

 

اُستئوآرتریت (آرتروز)

این نوعی ساییدگی و پارگی است که به بافت لغزنده‌ای که انتهای استخوان‌های شما را می‌پوشاند و این امکان را برای استخوان ایجاد می‌کند که با هم برخورد کنند، آسیب می‌رساند. در این حالت، امکان از بین رفتن استخوان و غضروف وجود دارد و باعث تورم و درد می‌شود. با گذشت زمان، حتی ممکن است شکل مفصل نیز تغییر یابد. ورزش و کاهش وزن اضافی به مهار درد و سفتی ایجادشده کمک می‌کند. پزشک همچنین ممکن است دارو و سایر روش‌های درمانی مانند تحریک الکتریکی و گاهی جراحی را به شما پیشنهاد کند.

 

روماتیسم مفصلی

این بیماری مانند لوپوس، یک بیماری خودایمنی است. سیستم دفاعی بدن شما به مفاصل و استخوان‌های شما، اغلب در دست و پاها حمله می‌کند. افزون بر درد و تورم در مفاصل، ممکن است احساس خستگی و تب نیز داشته باشید. پزشک با دارو و در بعضی موارد با جراحی به شما در مدیریت این بیماری کمک می‌کند. همچنین خوردن غذاهای ضدالتهابی و ورزش ممکن است به تقویت قلب و عضلات دیگر و در نتیجه بهبود دامنهٔ حرکتی مفاصل کمک کند.

 

بیماری سلیاک

این بدان معنا است که بدن شما نمی‌تواند گلوتن را، پروتئینی که در گندم و سایر غلات وجود دارد، تحمل کند. هنگامی که این مادهٔ غذایی را می‌خورید، سیستم ایمنی بدن به رودهٔ کوچک حمله می‌کند و به آن آسیب می‌رساند. این امر جذب مواد مغذی از جمله کلسیم مورد نیاز استخوان‌ها را برای بدن دشوارتر می‌کند. زمانی که به این بیماری مبتلا هستید اما نمی‌دانید، داشتن استخوان‌های ضعیف شایع‌ است. اگر پزشک تشخیص دهد که شما به بیماری سلیاک مبتلا هستید، نیاز به یک رژیم غذایی دقیق بدون گلوتن دارید تا بدن بتواند بهبود یابد.

 

استئوژنز ایمپرفکتا

در بیماری استخوان شکننده یا استئوژنز ایمپرفکتا، شما ژن‌هایی را از والدین خود به ارث می‌برید که می‌تواند استخوان‌هایتان را ضعیف و بدحالت کند. ممکن است مفاصل شما خیلی راحت از هم جدا شوند و ستون فقرات منحنی شود. همچنین ممکن است دچار کم‌شنوایی، مشکلات تنفسی و رنگ تیره در سفیدی چشم شوید. اگرچه درمانی برای آن وجود ندارد، اما می‌توان برخی علائم این بیماری را با انتخاب سبک زندگی سالم، مصرف دارو و انجام برخی اعمال جراحی، کنترل کرد.

 

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی است که غدهٔ تیروئید مقدار زیادی هورمون تولید می‌کند که در حالت معمول به بدن شما در استفاده از انرژی کمک می‌کند. این حالت ممکن است شما را خسته، بی‌خواب و لرزان کند، همچنین باعث افزایش سرعت از دست رفتن استخوان شود و گاهی بدن نمی‌تواند به‌سرعت و در زمان مناسب جایگزینی آن را انجام دهد. اگر پرکاری تیروئید و تحلیل استخوان برای مدت زمان طولانی اتفاق بیفتد و درمان نشود، ممکن است منجر به پوکی استخوان شود. پزشک با کمک دارو، جراحی و یا هر دوی این موارد به شما کمک می‌کند تا سطح هورمون‌تان به حد طبیعی برسد.

 

سیگار کشیدن

تنباکو گردش خون را از جمله در استخوان‌ها به هم می‌ریزد و مختل می‌کند. این اختلال منجر به ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود و ممکن است مشکلات خاصی را در ستون فقرات که در حال حاضر خون زیادی دریافت نمی‌کند، ایجاد کند. سیگار کشیدن همچنین باعث بدتر شدن درد مفاصل و کمر ناشی از بیماری‌های دیگر می‌شود و ممکن است برخی درمان‌های درد برایتان مؤثر و مفید نباشند. بنابراین برای ترک این عادت با پزشک خود مشورت کنید.

 

جراحی کاهش وزن

اگر اضافه‌ وزن زیادی برای از دست دادن و کاهش دارید، انتخاب‌های مختلفی برای کوچک کردن سایز معده و درنتیجه کمتر غذا خوردن وجود دارد که شما و پزشکتان می‌توانید بررسی کنید. اما احتمال شکسته شدن استخوان مدتی بعد از انجام عمل جراحی، دوبرابر می‌شود. پزشکان علت این مورد را نمی‌دانند. بخشی از آن ممکن است به علت مصرف کم کلسیم و ویتامین دی (D) باشد.

 

عفونت

زمانی‌که درد مفصل یا استخوان به‌سرعت اتفاق می‌افتد، و همچنین بیمار هستید و تب دارید، ممکن است باکتری‌ها عفونت ایجاد کرده باشند یا بیماری یا آسیب دیگری علت آن باشد. پزشک ممکن است آن را «آرتریت سپتیک» بنامد و از یک سوزن برای تخلیهٔ مایعات و تجویز آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری استفاده کند. گرچه این حالت عفونت زیاد اتفاق نمی‌افتد، اما ویروس‌ها یا قارچ‌ها نیز ممکن است مفاصل شما را آلوده کنند. در این موارد، آنتی‌بیوتیک‌ها کمکی نمی‌کنند.

 

بیماری پاژه استخوان

در صورت ابتلا به این بیماری، استخوان‌های شما خیلی بزرگ و ضعیف می‌شوند. این مورد اغلب استخوان‌های پا، جمجمه، لگن یا ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است در ابتدا صدمه‌ای ایجاد نکند، مگر اینکه استخوانی بشکند و یا دچار آرتروز شوید. اگر روی جمجمهٔ شما تأثیر بگذارد، ممکن است شنوایی خود را از دست بدهید. پزشکان علت این اتفاق را نمی‌دانند، اما ژن‌های شما ممکن است در این مورد نقش داشته باشند. برای رفع شکستگی استخوان ممکن است نیاز به دارو و یا عمل جراحی باشد.

 

دیسپلازی بافتی

در این بیماری، ژن‌ها به بدن شما دستور می‌دهند که استخوان‌های سالم را با انواع دیگر بافت جایگزین کنند. استخوان‌ها ممکن است ضعیف شوند، شکل‌های عجیب و غریب داشته باشند و به‌راحتی بشکنند. بسیاری از کودکانِ بین سنین 6 تا 10 سال که به این بیماری مبتلا هستند، استخوان‌هایشان می‌شکند. این بیماری اغلب در یک طرف بدن، معمولاً در بازو، لگن، صورت، پا و یا دنده‌ها ایجاد می‌شود. برای مهار علائم این بیماری ممکن است نیاز به دارو و یا عمل جراحی باشد. از پزشک در مورد رژیم غذایی و تغییراتی که به کنترل علائم کمک می‌کنند، مشورت بگیرید.

 


منبع:

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟