زمان مطالعه: 2 دقیقه

اسکولیوز یا انحراف ستون مهره‌ها به خودی خود یک بیماری است و به انحراف مهره‌ها از خط وسط ستون فقرات اطلاق می‌شود. اسکولیوز براساس درجه، سن و نوع اسکولیوز، درمان‌های متفاوتی خواهد داشت. در برنامهٔ اینستا‌کلینیک محب که در صفحهٔ اینستاگرام محب به صورت زنده با‌ حضور آقای دکتر حسن قندهاری، فوق تخصص جراحی ستون فقرات، برگزار شد، این سؤال مطرح شد که ” آیا ورزش می‌تواند اسکولیوز را درمان کند؟ “. پاسخ آقای دکتر قندهاری را در این ویدئو شاهد باشید.

آیا ورزش می‌تواند اسکولیوز را درمان کند؟

همان‌طور که می‌دانید در بخش‌های گذشته به طور مفصل تعاریف اسکولیوز و کایفوز و راه‌های تشخیص آن‌ها را بیان کردیم و در این بخش قرار است بدانیم درمان اسکولیوز با ورزش امکان‌پذیر است یا خیر؟

ما این سؤال را در گفت‌وگوی زندهٔ برنامهٔ اینستاکلینیک محب با آقای دکتر حسن قندهاری، فوق تخصص جراحی ستون فقرات مطرح کردیم. ایشان در پاسخ به این سؤال، گفتند: متأسفانه تعداد زیادی تبلیغات در این زمینه که به کمک ورزش می‌توان اسکولیوز را کم یا درمان کرد، وجود دارد.

در این خصوص انجمنی با نام سُسُر وجود دارد که گروه‌های مختلفی که در زمینهٔ اسکولیوز کار می‌کنند را در کنار هم قرار می‌دهد. در واقع باید گفت به هیچ عنوان، هیچ اسکولیوزِ بالای 20 درجه‌ای قابلیتِ درمان به صفر شدن را ندارد؛ اگر زیر 20 درجه باشد، می‌توان به درمانِ کامل امیدوار بود، اما در شرایطی که اسکولیوز بالای 20 درجه باشد، مراحلِ درمان باید در سنِ خاص، همراه با بریس و ورزش‌های کاملاً تخصصی زیر نظر پزشک مربوطه صورت گیرد.

ورزش‌های همراه با کایفوز‌ها یا همراه با سایر درمان‌های اسکولیوز و کایفوز را می‌توان در منزل و زیر نظر پزشک انجام داد. دسته‌ای از این ورزش‌ها نیز هستند که حتی نیاز به وسیله‌ٔ خاصی نداشته و به سادگی در منزل قابل انجام هستند. (مثل استفاده از یک رول بالشت)

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟