زمان مطالعه: 3 دقیقه

همه ما با شرایط بیماری از سرماخوردگی تا آنفلوآنزا و گلودرد یا فقط چند روز احساس ناخوشی برخورد داشتیم. لزوما نمی‌توانیم بگوییم که انتخاب مواد غذایی می‌تواند به رفع سرفه ، گلو درد و یا خارش گلو کمک کند، اما نباید این واقعیت را نادیده بگیریم که انتخاب غذا می‌تواند نقش موثری در نحوه مراقبت از بیماری که گاهی سراغمان می‌آید، داشته باشد. یکی از مهمترین راه های بهبود رعایت رژیم غذایی در هنگام سرماخوردگی است.

فلسفه پزشکی مادربزرگانه

‌البته جای تعجب نیست. شما احتمالا این جمله را شنیده باشید: ” سرماخوردگی را تغذیه دهید، تب را گرسنگی دهید.” به این معنا که در هنگام سرماخوردگی باید غذاهای مقوی خورد و در زمان تب نباید چیزی خورد. این فلسفه پزشکی مادربزرگانه بسیار فراگیر است، به این دلیل که بسیاری از افراد دریافته‌اند که غذا می‌تواند در نحوه جلوگیری و بهبودی بدن از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و ویروس‌ها تاثیرگذار باشد. اما آیا توجیه علمی درمورد رژیم غذایی در هنگام سرماخوردگی به بیماری‌هایی از این قبیل وجود دارد؟

آیا واقعا می‌بایست سرماخوردگی را تغذیه و تب را گرسنگی داد؟

نه لزوما. این جمله درست است که نباید غذا را به عنوان جایگزین دارو استفاده کرد، چرا که سرماخوردگی یک بیماری است و تب نشانه‌ای از آن است، درست مانند مقایسه سیب و پرتقال، که هر دو برای بیماری مفید هستند.
هنگامیکه سرما می‌خورید، ممکن است هر یک از علایم سرفه، آبریزش بینی، کم اشتهایی و حتی تب را داشته باشید. در حالیکه تب خود می‌تواند نشانه‌ای از هر نوع عفونت در بدن باشد که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما با هر باکتری و یا ویروس مهاجم، مبارزه کند.

مثال تحقیقاتی

در یک تحقیق، مزایای تقویتی سیستم ایمنی متفاوتی در هر دو گروه از افرادی که به آنها سوپ غنی شده با مواد مغذی داده شده بود و آنهایی که از خوردن پرهیز کرده بودند، یافت شد. تحقیق دیگر نشان داد که در موش‌هایی که عفونت باکتریایی داشتند، پرهیز از غذا موثر و غذا خوردن مضر بوده است. اما در حالتی که موش ها عفونت ویروسی داشتند، غذا خوردن موثر و پرهیز از غذا مضر بوده است. اما افسوس که تحقیقات در حوزه انسان‌ها بسیار پراکنده است.

بنابراین چه باید کرد؟

باید به بدن اجازه دهید برخی از تصمیم گیری‌‌ها را به شما دیکته کند. سیستم ایمنی بدن شما به مواد مغذی نیاز دارد، بنابراین اگر قادر به غذا خوردن هستید، باید کالری به بدنتان برسانید. اما اگر حالت تهوع دارید و یا اشتهایی به غذا خوردن ندارید، نباید خود را مجبور کنید. این نکته بسیار مهم است که از دریافت کافی مایعات فراوان در هنگام سرماخوردگی اطمینان داشته باشد چرا که داشتن آب کافی در بدن به معنای بهبودی از بیماری است. آب بدن به راحتی از طریق تعریق و ایجاد مخاط زیاد و ادرار فراوان که برای پاک سازی بدن از مواد زاید لازم است، از دست می‌رود.

چه غذایی بخوریم و از چه مواد غذایی پرهیز کنیم

دانشمندان دریافته‌اند که نوشیدن سوپ مرغ به سرعت مخاط بینی کمک می‌کند. تحقیقات دیگری نشان داده است که ترکیبات موجود در سوپ مرغ خاصیت ضدالتهابی دارد (شاید بدلیل وجود مرغ، آبگوشت و سبزیجات، که همه در کنار هم این خاصیت را ایجاد می‌کنند.)
سوپ مرغ به شما در آبرسانی به بدنتان کمک می‌کند، و ممکن است دارای خاصیت تسکین دهندگی نیز باشد، که به بهبودی شما در هنگام سرماخوردگی سرعت بخشیده و باعث می‌شود شما احساس بهتری داشته باشید.
سایر مواد غذایی افزودنی
در مورد سایر مواد غذایی دیگر نکته اینجاست که می‌توانید آن را درون سوپ خود بریزید. برای مثال، سیر با پشتیبانی از سیستم ایمنی، مانع از سرماخوردن شما می‌شود. زنجبیل سدی در برابر ویروس‌ها می‌باشد. و در نهایت قارچ که دارویی باستانی است، به سلول‌های ایمنی کمک می‌کند تا در برابر ویروس‌ها مقاومت کنند.

 


منبع :

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟