زمان مطالعه: 5 دقیقه

درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری‌هایی است که همیشه در معرض آن قرار داریم، ما باید روش‌های درمان سرماخوردگی را بدانیم. به عنوان مثال آیا می‌دانید خوردن عسل برای درمان سرفه بسیار موثر است؟ با ما همراه باشید:

 

چه چیزی مؤثر است، چه چیزی بی‌اثر و چه چیزی خطر ندارد

هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد. اما درمان‌هایی که ادعای بهبود سریع شما را دارند چه؟ با خواندن این مقاله از درمان‌های مؤثر و بی‌اثر اطلاع می‌یابید.

درمان‌های سرماخوردگی تقریباً به اندازهٔ خود سرماخوردگی رایج‌اند، اما آیا مؤثر هستند؟ هیچ چیز نمی‌تواند سرماخوردگی را درمان کند. اما برخی از روش‌های درمانی می توانند به کاهش علائم شما کمک کنند. در اینجا نگاهی داریم به برخی از درمان‌های رایج سرماخوردگی و آنچه که در مورد آن‌ها می‌دانیم.

 

درمان‌های مؤثر در سرماخوردگی

اگر سرما بخورید، ممکن است یک تا دو هفته بیمار باشید. اما این بدان معنا نیست که شما حتماً باید احساس بدبختی و ناراحتی کنید. این روش‌های درمانی می‌توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید:

 

هیدراته بمانید و مایعات فراوان بنوشید

مصرف آب، آب‌میوه، آب‌گوشت رقیق یا آب‌لیموی گرم با عسل به کاهش احتقان و گرفتگی کمک کرده و از کمبود آب بدن جلوگیری می‌کنند. از مصرف الکل، قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار که باعث کم‌آبی بدن می‌شوند، خودداری کنید.

 

استراحت کنید

بدن شما برای بهبودی به استراحت نیاز دارد.

 

تسکین گلودرد

غرغره کردن آب‌نمک – 1/4 تا 1/2 قاشق چایخوری نمک محلول در 8 اونس آب گرم – می‌تواند به طور موقت گلودرد را برطرف کند. کودکان زیر 6 سال بعید است که بتوانند به درستی غرغره کنند.

همچنین می‌توانید تکه‌های نازک یخ، اسپری‌های گلو، قرص‌های خنک‌کننده و مکیدنی یا آب‌نبات سفت را امتحان کنید. هنگام دادن قرص‌های مکیدنی یا آب‌نبات به کودکان احتیاط کنید زیرا ممکن است باعث خفگی آن‌ها شود. به کودکان زیر 6 سال قرص مکیدنی یا آب‌نبات سفت ندهید.

 

درمان گرفتگی بینی

استفاده از اسپری و قطره‌های نرمال سالین برای بینی می‌تواند به رفع احتقان و گرفتگی کمک کند.

در نوزادان، متخصصان توصیه می‌کنند چندین قطره نرمال سالین را در یک سوراخ بینی ریخته، سپس آن را با پوآر بینی تمیز کنید. برای این کار پمپ پوآر را فشار داده و نوک آن را به آرامی به اندازهٔ 1/4 تا 1/2 اینچ (حدود 6 تا 12 میلی‌متر) در سوراخ بینی فرو کرده و سپس به آرامی فشار را کم کرده و پمپ را رها کنید. اسپری‌های نمکی بینی ممکن است در کودکان بزرگ‌تر استفاده شوند.

 

تسکین درد

به کودکان 6 ماه یا کمتر فقط استامینوفن و به کودکان بالای 6 ماه استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید. دوز مناسب برای سن و وزن کودک خود را از پزشک بپرسید.

بزرگسالان می‌توانند از استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنند.

هنگام دادن آسپرین به کودکان یا نوجوانان احتیاط کنید. اگرچه آسپرین برای استفاده در کودکان بالای 3 سال تأییدشده است، اما کودکان و نوجوانانی که در حال بهبود از بیماری آبله‌مرغان یا علائمی شبیه آنفولانزا هستند، هرگز نباید از آسپرین استفاده کنند. دلیل این امر این است که  مصرف آسپرین در چنین کودکانی با سندرم رِی، بیماری نادر اما تهدیدکنندهٔ زندگی، ارتباط دارد.

 

مایعات گرم بنوشید

مصرف مایعات گرم درمانی رایج برای سرماخوردگی است که در بیشتر فرهنگ‌ها توصیه می‌شود. خوردن مایعاتی مانند سوپ مرغ، چای یا آب سیب گرم می‌تواند تسکین‌دهنده باشد و با افزایش جریان مخاط، احتقان و گرفتگی را کاهش دهد.

 

عسل را امتحان کنید

خوردن عسل ممکن است باعث تسکین سرفه در بزرگسالان و کودکان بالای یک سال شود. آن را با چای گرم امتحان کنید.

 

هوا را مرطوب کنید

رطوبت‌ساز و دستگاه بخور سرد می‌تواند باعث مرطوب شدن خانهٔ شما شود و این به کاهش احتقان و گرفتگی کمک می‌کند. آب آن را روزانه عوض کرده و دستگاه را طبق دستورالعمل سازنده تمیز کنید.

 

داروهای بدون نسخهٔ سرفه و سرماخوردگی

در بزرگسالان و کودکان 5 سال به بالا، مصرف داروهای ضد احتقان بدون نسخه، آنتی‌هیستامین‌ها و مسکن‌ها ممکن است باعث تسکین برخی از علائم شود. هرچند این داروها از سرماخوردگی پیشگیری نکرده و یا مدت زمان آن را کوتاه نمی‌کنند. همچنین بیشتر آن‌ها عوارض جانبی دارند.

کارشناسان اتفاق نظر دارند که این داروها را نباید به کودکان کوچک‌تر داد. استفادهٔ بیش از حد و نادرست از این داروها می‌تواند آسیب جدی وارد کند. قبل از دادن هر دارویی با پزشک کودک خود مشورت کنید.

داروها را فقط طبق دستور مصرف کنید. برخی از داروهای درمان سرماخوردگی حاوی چند نوع ماده، مانند ضداحتقان و مسکن با هم هستند. بنابراین برچسب داروهای سرماخوردگی را بخوانید تا مطمئن شوید که بیش از حد از هیچ دارویی استفاده نمی‌کنید.

 

درمان‌های سرماخوردگی که مؤثر نیستند

لیست داروهای بی‌فایده برای سرماخوردگی طولانی است. برخی از رایج‌ترین مواردی که مؤثر نیستند عبارت‌اند از:

آنتی‌بیوتیک‌ها. این‌ها به باکتری‌ها حمله می‌کنند، اما در برابر ویروس‌های سرماخوردگی هیچ اثری ندارند. از پزشک خود آنتی‌بیوتیک نخواهید و از آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی‌ای که دارید، استفاده نکنید. با مصرف آنتی‌بیوتیک سریع‌تر بهبود نمی‌یابید و استفادهٔ نامناسب از آنتی‌بیوتیک‌ها به مشکل جدی و روبه‌رشدِ باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک کمک می‌کند.

داروهای بدون نسخهٔ سرماخوردگی و سرفه در کودکان خردسال. داروهای سرماخوردگی و سرفهٔ بدون نسخه ممکن است عوارض جانبی جدی و حتی تهدیدکنندهٔ زندگی در کودکان ایجاد کند. قبل از دادن هر دارویی با پزشک کودک خود مشورت کنید.

 

درمان‌های سرماخوردگی با شواهد متناقض

علی‌رغم مطالعات مداوم، هیئت داوران علمی هنوز در مورد برخی از داروهای معروف سرماخوردگی مانند ویتامین C و مخروط‌سانان (Echinacea) اتفاق نظر ندارند. در اینجا به‌روزرسانی دربارهٔ برخی از این داروهای رایج را می‌خوانیم:

ویتامین C. به نظر می‌رسد که مصرف ویتامین C معمولاً به افراد در جلوگیری از سرماخوردگی کمک نمی‌کند.

با این حال، برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ویتامین C قبل از شروع علائم سرماخوردگی می‌تواند مدت زمان علائم را کوتاه کند. ویتامین C ممکن است برای افرادی که بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی هستند مفید باشد. به عنوان مثال، کودکانی که در زمستان به مهدکودک می‌روند.

مخروط‌سانان (Echinacea). نتایج مطالعه‌ها در مورد اینکه آیا مخروط‌سانان از سرماخوردگی جلوگیری کرده یا مدت زمان آن را کوتاه می‌کنند، متناقض و مختلف است. برخی از مطالعات می‌گویند هیچ فایده‌ای ندارد. برخی دیگر می‌گویند هنگامی که در مراحل اولیهٔ سرماخوردگی مصرف شوند، از شدت و مدت زمان علائم سرماخوردگی تا حدودی می‌کاهند. در تحقیقات مختلف از انواع مختلف مخروط‌سانان استفاده شده است و این نکته می‌تواند دلیل متناقض بودن نتایج باشد.

به نظر می‌رسد مصرف مخروط‌سانان در زمان مشاهدهٔ علائم سرماخوردگی و ادامهٔ مصرف آن به مدت هفت تا 10 روز، بیشتر مؤثر است. ظاهراً برای بزرگسالان سالم بی‌خطر است، اما ممکن است با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد. قبل از مصرف مخروط‌سانان یا سایر مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

زینک (روی). چندین مطالعه نشان داده است که مصرف مکمل‌های روی ممکن است طول سرماخوردگی را کاهش دهد. اما تحقیقات به نتایج متفاوت و متناقضی در مورد روی و سرماخوردگی رسیده است.

برخی مطالعات نشان می‌دهد که قرص یا شربت روی، مدت زمان سرماخوردگی را تقریباً یک روز کاهش می‌دهد، به خصوص اگر در طی 24 تا 48 ساعت از بروز اولین علائم و نشانه‌های سرماخوردگی مصرف شود.

روی همچنین دارای عوارض جانبی مضری است. قبل از استفاده از زینک به منظور پیشگیری یا کاهش مدت زمان سرماخوردگی، با پزشک خود صحبت کنید.

 

از خودتان مراقبت کنید

اگرچه سرماخوردگی معمولاً جزئی و خفیف است، اما  می‌تواند احساس بدبختی و ناراحتی را در شما ایجاد کند. امتحان کردن جدیدترین درمان‌ها وسوسه‌انگیز است، اما بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید مراقبت از خودتان است. استراحت کنید، مایعات بنوشید و هوای اطراف خود را مرطوب نگه دارید. همچنین به یاد داشته باشید که به طور مرتب دستان خود را بشویید.

 

منبع:

روش‌های درمان سرماخوردگی / روش‌های درمان سرماخوردگی / خوردن عسل برای درمان سرفه / خوردن عسل برای درمان سرفه

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟