زمان مطالعه: 5 دقیقه

درمان‌های خانگی عرق سوختگی :

درمان عرق سوختگی در خانه و حتی بدون مراجعه به پزشک هم امکان‌پذیر است. برای آگاهی از این امر با ما همراه باشید:

 

عرق سوز شدن چیست؟

عرق سوختگی آسیب پوستی دردناکی است که اغلب در هوای گرم اتفاق می‌افتد. علا‌ئم عرق سوز شدن، بثورات ریز و برآمدگی‌های برجسته بر روی پوست قرمز و تحریک‌شده است. همچنین احساس سوزش و خارش نیز ممکن است با عرق سوز شدن همراه باشد.

عرق سوز شدن یا بثورات قرمز در هر جایی از بدن ایجاد می‌شود، ولی اغلب در قسمت‌هایی که شامل چین‌خوردگی‌های پوستی است دیده می‌شود. مثل:

  • گردن
  • زیر بغل
  • نزدیک کشالهٔ ران

عرق سوز شدن هنگامی ایجاد می‌شود که در اثر تعریق زیاد منافذ عرق بسته می‌شوند. اگر در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، بیشتر مستعد عرق سوختگی هستید.

کودکان بیشتر مستعد عرق سوز شدن هستند، به خصوص زمانی که لباس بیشتری پوشیده باشند.

بیشتر اوقات عرق سوز شدن جدی نیست و اغلب با قرار گرفتن در محیط خنک از بین می‌رود. به هر حال این مشکل می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد و اگر تعریق کردن ادامه یابد ممکن است بدتر هم بشود.

 

چند روش درمان خانگی عرق سوز شدن:

درمان‌های خانگی زیادی برای بهبود عرق سوزی وجود دارد. برخی پوست شما را تسکین داده یا آن را خنک می‌کند، در حالی که برخی دیگر ضمن جلوگیری از عفونت، التهاب و خارش را نیز کاهش می‌دهند.

 

حمام با آب خنک:

عرق سوز شدن معمولاً پس از خنک شدن پوست کاهش می‌یابد. حمام با آب خنک هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. شستن پوست به آرامی نیز می‌تواند منافذ را باز کند. این امر بسیار مهم است چرا که منافذ بسته باعث عرق سوز شدن ‌می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که پوست خود را بعد از حمام به درستی خشک می‌کنید. پوستی که مرطوب باقی بماند ممکن است تحریک شود.

 

تهویهٔ هوا:

هنگام بهبود پوستتان، از تعریق زیاد و هوای مرطوب دوری کنید. تهویهٔ هوا در خشک و خنک کردن التهابات پوستی شما مهم است. حتماً در اتاقی با تهویهٔ مطبوع مانده یا از پنکه استفاده نمایید.

 

لباس‌های سبک و خنک‌کننده:

اگر پوست شما در حال بهبودی و تسکین است لازم است از لباس‌هایی که پوستتان را تحریک کرده و یا باعث تعریق بیشتر شما می‌شوند، دوری کنید. لباس‌های خنک، سبک و گشاد می‌توانند بدون تحریک کردن، پوست را تسکین دهند.

به دنبال پارچه‌های پلی‌استر خاص و سایر پارچه‌های مرکب از مواد مصنوعی‌ای باشید که برای تناسب اندام و فعالیت‌های ورزشی طراحی شده‌اند. این‌ها برای از بین بردن رطوبت مناسب هستند.

پارچهٔ کتان اگرچه ضدرطوبت نیست، اما هوا به خوبی در آن حرکت می‌کند و می‌تواند برای پوشیدن مناسب باشد.

 

کیسهٔ یخ یا پارچهٔ خنک:

کمپرس‌های سرد برای تسکین پوست تحریک‌شده عالی هستند. پارچهٔ خیس‌شده در آب سرد یا یخ پیچیده‌شده در پارچه، می‌تواند برای کاهش درد ناشی از عرق سوختگی مناسب باشد.

 

جو دوسر:

جو دوسر برای کاهش التهاب و خارش مؤثر است. این ویژگی باعث می‌شود که جو دوسر برای درمان خانگی عرق سوز شدن و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر مفید باشد.

یک یا دو فنجان از جو دوسر را در آب ولرم بریزید و بگذارید برای 20 دقیقه خیس بخورد. مطمئن باشید که ‌آب، داغ نباشد تا پوست خود را تحریک نکنید.

همچنین شما می‌توانید با جو دوسر و آب خمیر درست کنید و روی پوستتان بگذارید. یک پیمانه از جو دوسر را با یک پیمانه آب مخلوط کنید تا به صورت خمیر دربیاید.

سعی کنید جو دوسر کلوئیدی تهیه کنید.

 

آنتی‌هیستامین‌ها:

هر آنتی‌هیستامینِ بدون تجویزی – چه خوراکی چه موضعی – می‌تواند عرق سوختگی را کاهش دهد.

اگر می‌خواهید به کودک خود آنتی‌هیستامین بدهید، حتماً با پزشک اطفال یا داروساز مشورت کنید که چه نوعی بهتر است.

 

چوب صندل:

تحقیقات نشان داده است که چوب صندل ضدالتهاب و ضددرد است. مخلوط  کردن پودر چوب صندل با کمی آب و مالیدن آن روی محل عرق سوختگی باعث کاهش سوزش و درد می‌شود.

برای ایجاد ماده‌ای خمیرمانند، دو پیمانه پودر چوب صندل را با یک پیمانه آب مخلوط کنید.

حتماً قبل از اینکه این خمیر را روی محل سوختگی بگذارید، یک قسمت از آن را روی پوست سالم خود تست کنید. اگر بعد از یک ساعت هیچ واکنشی نشان نداد، می‌توانید بدون هیچ مشکلی آن را روی محل عرق سوختگی بگذارید.

 

جوش شیرین:

جوش شیرین یا سدیم بی‌کربنات می‌تواند پوست تحریک‌شده را تسکین دهد. این چیزی است که بیشتر ما در خانه‌هایمان داریم و می‌تواند بهترین درمان خانگی برای عرق سوختگی و پوست خارش‌دار باشد.

سه تا پنج قاشق غذاخوری از جوش شیرین را در آب ولرم اضافه کنید و بگذارید برای 20 دقیقه خیس بخورد.

 

آلوئه ورا:

آلوئه ورا ضدالتهاب و ضدعفونی‌کننده‌ای است که می‌تواند ضمن جلوگیری از عفونت باعث خنک شدن پوست شود. که این ویژگی برای تسکین تورم و درد کمک‌کننده است.

برای رفع ناراحتی، ژل آلوئه ورا را به طور مستقیم روی پوستتان که عرق سوختگی دارد، بمالید.

 

پودر تالک غیرمعطر:

پودر تالک با جذب عرق، تعریق را کاهش می‌دهد که این امر باعث می‌شود منافذ مسدود نشوند.

از پودر تالک غیرمعطر استفاده کنید چون معطر بودن ممکن است پوست را تحریک کند.

کمی از پودر را روی قسمت‌های مستعد عرق مانند زیر بغل، پشت زانوها و کشالهٔ ران بمالید. تمام پوست را پوشانده و بگذارید مثل دئودورانت ضدتعریق روی پوست باقی بماند.

 

گیاه چریش:

چریش را می‌توان در در درمان برخی از بثورات پوستی استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است که این گیاه دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی است. با این حال مطالعات انسانی در این باره محدود است.

پودر چریش را می‌توان با آب ترکیب کرد تا مادهٔ خمیرمانندی درست شود. این خمیر را می‌توانید روی بثورات مالیده، بگذارید چند دقیقه بماند و و بعد بشویید. پودر چریش را می‌توان به حمام و وان ولرم نیز اضافه کرد.

 

لوسیون کالامین:

لوسیون کالامین فواید زیادی برای پوست دارد که به طور عمده به دلیل داشتن زینک اکسید است.

این ماده می‌تواند در درمان عرق سوختگی و کاهش خارش مؤثر باشد. با استفاده از پنبه یا پارچهٔ نرمی، مقدار کمی از کالامین را به آرامی روی بثورات خود بکشید. در صورت لزوم دوباره استفاده کنید.

 

نمک حمام یا نمک اِپسوم:

نمک حمام (سولفات منیزیوم) مزایای زیادی برای سلامتی دارد. تحقیقات نشان داده است حمام کردن در آب ولرم که داخل آن یک یا دو فنجان نمک حمام ریخته شده است، برای کاهش خارش مفید است.

اگر کودکی را در حمام آب و نمک اِپسوم قرار می‌دهید مطمئن شوید که آب را قورت نمی‌دهد. آگر آب توسط کودک خورده شود به دلیل اینکه نمک اِپسوم ملین است ممکن است باعث اسهال شود.

 

هیدروکورتیزون:

پماد هیدروکورتیزون می‌تواند برای کاهش عرق سوحتگی استفاده شود. این پماد را می‌توان از هر داروخانه‌ای تهیه و روزی یک تا دو بار برای کاهش خارش استفاده کرد.

اگر چه می‌توانید این پماد را به صورت کوتاه‌مدت بر روی پوست کودک خود استفاده کنید، ولی آن را زیر پوشک به  کار نبرید، چون ممکن است پوست را تحریک کند.

 

چه مدت طول می‌کشد تا پوست بهبود یابد؟

اگر هیچ عارضه‌ای ایجاد نشود، بثورات ناشی از عرق سوختگی باید در طی چند روز بعد از درمان خانگی ناپدید شوند.

زمان از بین رفتن این مشکل بستگی به این دارد که در ابتدا شدت بثورات چقدر بوده است و آیا شما به طور مؤثر آن را درمان کرده‌اید یا خیر.

اگر بثورات و التهابات بعد از چند روز بدتر شود ممکن است لازم باشد به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر چه درمان‌های خانگی مؤثرِ زیادی برای درمان عرق سوز شدن وجود دارد، ولی ممکن است در صورت بروز عارضه نیاز به ویزیت پزشک داشته باشید.

 

در صورت وجود علائم زیر در کودک خود سریع به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • گلو درد
  • درد عضلانی
  • نشانه‌هایی شبیه آنفلوانزا

اگر بعد از یک هفته از شروع درمان همچنان اثرات بثورات باقی مانده و از بین نرفته‌اند با دکتر تماس بگیرید.

اگر التهابات و بثورات بعد از شروع درمانی جدید پدیدار شده‌اند و یا اگر احساس می‌کنید التهابات شما چرکی و عفونی‌اند با پزشک خود مشورت کنید.

 

علائم عفونت پوستی شامل موادر زیر می شود:

  • چرک
  • ترشح مایع سفید یا زرد رنگ
  • افزایش درد
  • تورم

ممکن است همراه عفونت پوستی علائم شبه آنفلوانزا نیز دیده شود.

 

پیشگیری از عرق سوختگی

از آنجا که عرق سوختگی زمانی ایجاد می‌شود که بدن شما بیش از حد گرم شده و عرق می‌کند، می‌توانید با ماندن در محیط خنک از عرق سوختگی پیشگیری کنید.

 

برای جلوگیری از گرما زدگی و عرق سوختگی در روزهای گرم، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • ماندن در محیط‌های خنک
  • نوشیدن مقدار زیادی آب
  • نپوشیدن لباس زیاد
  • پرهیز از فعالیت‌های سنگین بدنی
  • دوش یا حمام آب سرد

والدین باید اطمینان حاصل کنند که نوزادان و کودکانشان در محیط خنک هستند، آب بدنشان تأمین شده و لباس مناسب پوشیده‌اند. به طور کلی محققان توصیه می‌کنند که کودکان نسبت به بزرگسالان تنها یک لایه لباس بیشتر بپوشند.

مطمئن باشید که پوشک کودک خود را مرتب عوض می‌کنید چون خیس بودن آن می‌تواند منجر به عرق سوختگی شود.

 

 

منبع:

درمان عرق سوختگی

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟