زمان مطالعه: 3 دقیقه

با توجه به همه‌گیری کرونا در سراسر جهان، روزانه مقالات زیادی در مورد اثر مکمل‌های غذایی در مقابله با این بیماری مطرح می‌شود، به عنوان مثال یکی از سوالات رایج این است که آیا مصرف ویتامین دی می‌تواند از ابتلا به کووید ۱۹ پیشگیری کند؟ یا آیا مصرف ویتامین سی می‌تواند از کرونا پیشگیری کند؟ برای پاسخ به این سوال‌ها با ما همراه باشید.

تأثیر مکمل‌ها و ویتامین‌ها در پیشگیری از کرونا

بسیاری از افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود از ویتامین C، روی، چای سبز یا اکیناسه استفاده می‌کنند. اما بعید به نظر می‌رسد که این مکمل‌ها بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارند و از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند.

هیچ ویتامین یا مکمل شناخته‌شده‌ای برای پیشگیری از ویروس کرونا و کووید ۱۹ وجود ندارد. برخی از مواد مغذی ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما و افزایش توانایی آن در مبارزه با ویروس کمک کنند. این ویتامین‌ها شامل ویتامین دی، دوز بالای ویتامین سی، روی و پتاسیم، در صورت کمبود هستند. رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه و پروتئین بدون چربی داشته باشید. پروبیوتیک‌ها نیز ممکن است مفید باشند. این مواد را می‌توانید با مصرف ماست و غذاهای تخمیرشده مانند کیمچی و کلم‌ترش دریافت کنید. ورزش منظم و روش‌های کنترل استرس، مانند تمرین‌های تنفس عمیق یا مدیتیشن، نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند.

 

آیا مکمل‌های ریزمغذی (ویتامین‌ها و مواد معدنی) می‌توانند در پیشگیری از کرونا و یا درمان کووید ۱۹ مؤثر باشند؟

خیر. در حال حاضر هیچ توصیه‌ای در مورد مصرف مکمل‌های ریزمغذی برای پیشگیری از کووید ۱۹ در افراد سالم یا درمان آن در افراد مبتلا وجود ندارد. ریزمغذی ها برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی هستند و نقشی حیاتی در ارتقای سلامت دارند. در صورت امکان، مصرف ریزمغذی‌ها باید از طریق رژیم غذایی متنوع و متعادل از جمله میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای حیوانی تأمین شود.

 

آیا مصرف ویتامین دی می‌تواند از ابتلا به کووید ۱۹ پیشگیری کند؟

طبق انستیتوهای ملی بهداشت و سازمان بهداشت جهانی، داده‌های کافی برای توصیه به مصرف ویتامین دی برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ یا درمان این بیماری وجود ندارد.

چندین مطالعهٔ اخیر تأثیر ویتامین دی بر کووید ۱۹ را بررسی کرده‌اند. مطالعه‌ای روی 489 نفر نشان داد که احتمال مثبت شدن آزمایش کووید ۱۹ در افرادی‌که کمبود ویتامین دی داشتند، بیشتر از افرادی بود که سطح طبیعی ویتامین دی داشتند.

در تحقیقی دیگر میزان بالای کمبود ویتامین دی در افراد مبتلا به کووید ۱۹ که نارسایی حاد تنفسی را تجربه کرده‌اند، مشاهده شده است. این افراد به‌طور قابل توجهی خطر بیشتری برای مرگ داشتند. و یک مطالعهٔ کوچک تصادفی نشان داد که از 50 بیمار بستری‌شده به‌دلیل کووید ۱۹ که دوز بالایی از یک نوع ویتامین دی (کلسیفدیول) به آن‌ها داده شده بود، فقط یک نفر در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز به درمان داشت. در مقابل، در میان 26 فرد مبتلا به کووید ۱۹ که به آن‌ها کلسیفدیول داده نشده بود، 13 نفر نیاز به درمان در بخش مراقبت‌های ویژه داشتند.

کمبود ویتامین دی در ایران نیز شایع است، کمبود ویتامین دی همچنین در افراد مسن، افرادی‌که شاخص تودهٔ بدنی آن‌ها 30 یا بالاتر است (چاقی) و افرادی‌که فشار خون بالا دارند بیشتر دیده می‌شود. این عوامل همچنین خطر بروز علائم شدید کووید ۱۹ را افزایش می‌دهند.

با این حال، در سال‌های اخیر، دو آزمایش بالینی تصادفی که اثرات مکمل ویتامین دی را مطالعه می‌کردند، نتایج کمتر امیدوارکننده‌ای داشتند. در هر دو آزمایش، دوزهای بالایی از ویتامین دی به افرادی‌که کمبود ویتامین دی داشتند و به طور جدی بیمار بودند (به کووید مبتلا نبودند) داده شد. در مقایسه با افرادی‌که به آن‌ها دارونما داده شده بود، ویتامین دی مدت زمان بستری شدن در بیمارستان یا میزان مرگ‌ومیر را کاهش نداده بود.

تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش ویتامین دی و کمبود آن (اگر نقشی داشته باشد) در پیشگیری و درمان کووید ۱۹ لازم است.

اگر کمبود ویتامین دی دارید، با پزشک درمورد اینکه آیا مصرف مکمل برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید. اگر نگران میزان ویتامین دی در بدن خود هستید، از پزشک در مورد بررسی این مسئله سؤال کنید.

 

آیا مصرف ویتامین سی می‌تواند از کرونا پیشگیری کند؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف منظم ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از کرونا کمک کند. در حقیقت، تحقیقات زیادی دربارهٔ ویتامین C و اثر آن در پیشگیری از سرماخوردگی انجام شده و نشان داده است که مؤثر نیست. مطالعه‌ای وجود دارد که مقادیر بالای ویتامین سیِ مصرفی از طریق دهان یا به صورت تزریق IV (داخل وریدی) را بررسی می‌کند. در این مطالعه، به نظر می‌رسد که ویتامین سی با دوز بالا باعث کاهش زمان استفاده از دستگاه تنفس در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با شرایط وخیم می‌شود. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر چگونگی استفاده از ویتامین سیِ داخل وریدی، برای کمک به درمان کووید ۱۹ در حال انجام است.

 

منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟